در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ثبات قیمت طلای سرخ در بازار/ تولید زعفران منبع مهم جایگزین درآمد نفتی برای اقتصاد کشور

عضو شورای ملی زعفران گفت:با توجه به آنکه عمده تولید زعفران در اختیار ماست، این محصول برای اقتصاد کشور اهمیت بالایی دارد.

زعفرانعلی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

عضو شورای ملی زعفران افزود: با وجود به افزایش هزینه‌های تولید قیمت زعفران با روند کاهشی در بازار روبرو است، به عنوان مثال سال گذشته برای تولید یک کیلو زعفران ۲ میلیون تومان هزینه می‌شد که امسال این میزان ۲ برابر رشد داشته است در حالی که قیمت محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

وی با انتقاد از این مسئله که قیمت زعفران نسبت به هزینه‌های نهاده‌های کشاورزی رشد نداشته است بیان کرد: بر این اساس با توسعه صادرات محصولات کشاورزی می‌توان ارزش افزوده قابل توجهی را به کشور بازگرداند و به همین خاطر انتظار می‌رود تمهیدات لازم در این خصوص فراهم شود.

حسینی درباره آینده بازار زعفران بیان کرد: آینده قیمت زعفران به رفع مشکلات و رونق گرفتن صادرات بستگی دارد و بدون تردید بال دوم این توسعه، زعفران کاران هستند که با استمرار مشکلات قبلی مبنی بر بازگشت ارز به کشور بعید است که رونق صادرات زعفران تحقق یابد.


بیشتر بخوانید: قدمت ۳ هزار ساله تولید طلای سرخ ایرانی در معرض خطر/ آمار دقیقی از صادرات چمدانی زعفران در دسترس نیست


عضو شورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت تولید طلای سرخ اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید قبل از پایان فصل برداشت، تولید زعفران را ۵۰۰ تن برآورد کرده بود، اما هم‌اکنون به سبب یخ زدگی و وقوع سرما، تولید را ۴۳۰ تن اعلام کرده است در حالیکه تشکل‌ها معتقدند که وقوع سرما تنها منجر به کاهش کیفیت زعفران تولیدی می‌شود و در میزان تولید تأثیر چندانی ندارد.

این مقام مسئول با انتقاد از استمرار قاچاق زعفران و تجارت خارجی‌ها در کشور گفت: با وجود مشکلات متعدد سد راه صادرات خارجی‌ها با حضور در کشور اقدام به خرید محصول می‌کنند و با این وجود نمی‌توان آینده دقیقی را برای بازار متصور شد.

وی ادامه داد: با وجود تولید بیش از ۴۰۰ تن زعفران در کشور و تأمین نیاز دنیا انتظار می‌رود که مسئولان ذی‌ربط توجه ویژه به صادرات داشته باشند چراکه تولید این محصول می‌تواند جایگزین درآمد نفتی کشور باشد.

حسینی در پایان تصریح کرد: با توجه به آن که عمده تولید زعفران در اختیار کشور ما است از این رو این محصول در اقتصاد کشور همانند درآمد نفتی از اهمیت بالایی برخوردار است که به همین خاطر انتظار می‌رود مسئولان دولتی تمهیداتی بیندیشند تا تجارت زعفران توسعه یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار