وزیر اسبق آموزش و پرورش مطرح کرد؛

فرهنگ لابی‌گری در آموزش و پرورش داریم

علی‌احمدی با انتقاد از دخالت‌های مجلس در آموزش و پرورش گفت: این برخورد موجب مشکلات بسیاری در اداره دستگاه تعلیم و تربیت شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا علی احمدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع تغییر تقویم آموزشی اظهار کرد: اشکالات ساختاری بسیاری در کشور داریم که دلیل آن مداخلات غیرتخصصی است.
او ادامه داد: این مشکل به مسئولان آموزش و پرورش برمی‌گردد همانطور که در زمان فعالیت بنده هم مداخلاتی وجود داشت، اما با قاطعیت در برابر آن ایستادگی کردم و ادامه ندادم یک معلم به تهران منتقل شود، حتی درخواست انتقال همسر یکی از نمایندگان مجلس را رد کردم که او علیه بنده طرح استیضاح را کلید زد، اما به نتیجه‌ای نرسید.

امکانات آموزش و پرورش بدون هزینه در اختیار انتخابات است

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: در طول فعالیتم سعی کردم یک نفر سفارشی استخدام نشود، اما متأسفانه بعد از اتمام دوره فعالیتم برخی این روال را دنبال نکردند و آموزش و پرورش زمین‌گیر شد. علاوه بر آن این نهاد کارکرد‌های مختلفی دارد که هزینه‌ای بابت آن پرداخت نمی‌شود از جمله آن که امکانات آموزش و پرورش درگیر انتخابات است، اما هزینه آن را پرداخت نمی‌کنند.

احمدی افزود: فرهنگ لابی‌گری در آموزش و پرورش وجود دارد و اگر مسئولی بخواهد بماند و کار کند باید در این فرهنگ فعالیت داشته باشد. متأسفانه نمایندگان مجلس در کار آموزش و پرورش دخالت می‌کنند و حتی تغییر مدیر مدرسه هم در مواردی وابسته به آن‌ها می‌شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با تأکید بر کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزش و پرورش اظهار کرد: در شرایط فعلی اغلب دانش آموزان ما در فضای مجازی حضور پررنگ‌تری نسبت به کلاس‌های درس دارند، اما باید دید چه سهمی از آموزش‌های رسمی تربیت معلم به فعالیت در فضای مجازی اشاره دارد؛ وقتی مربیان پیش دبستانی و نهضتی‌ها جذب آموزش و پرورش می‌شوند و در دوره ابتدایی فعالیت می‌کنند باید نگران آموزش‌ها بود.

او درباره موضوع تغییر تقویم آموزشی گفت: تقویم آموزشی کشور نیازمند اصلاح است، اما نگاه منفعلی در آموزش و پرورش داریم که با وجود محدودیت‌های قانونی و علی رغم اینکه امکان تغییرات در تقویم آموزشی است اقدامی نمی‌کنند.


بیشتر بخوانید: مخالفت مجلس با تغییر زمان شروع سال تحصیلی


احمدی بیان کرد: طی یک دهه اخیر روز‌های ناسالم در تهران زیاد بود که منجر به تعطیلی مدارس شد، اما در همین زمان می‌توانستیم از ظرفیت‌های موجود بهره بگیریم تا ساعات آموزشی کاسته نشود. به عنوان مثال حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس طی روز‌های پنج‌شنبه ۳۲ روز به ساعات آموزشی اضافه می‌کرد، علاوه بر آن تولید بسته‌های آموزشی چند رسانه‌ای و انتشار آن از طریق شبکه رشد به دانش آموزان کمک می‌کرد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: برگزاری کلاس درس در شیفت مخالف یا تبدیل نظام ارزشیابی از ۲ ترمی به ۳ ثلثه می‌توانست از آسیب‌های ناشی از تعطیلات مکرر به دلیل آلودگی هوا جلوگیری کند.

او تصریح کرد: مجلس به عنوان مرجع قانون گذاری در رأس امور قرار دارد، اما گاهی فراتر از اختیارات خود اعمال می‌کند و همین کار موجب شده تا آموزش و پرورش با مشکلات متعددی مواجه شود در حالیکه آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار