بازسازی شبکه عصبی آسیب دیده با نوعی پروتئین

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به علت آسیب دیدن شبکه عصبی خود با مشکلات فراوان مواجه می‌شوند، اما نوعی پروتئین می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

بازسازی شبکه عصبی آسیب دیده با نوعی پروتئینبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، آسیب دیدن شبکه عصبی بدن انسان مشکلاتی همچون ناتوانی در راه رفتن را به وجود می‌آورد. امروزه از روش‌هایی همچون پیوند زدن سلول‌های بنیادی و اهدای بافت‌های عصبی برای جایگزینی شبکه‌های عصبی آسیب دیده و کاهش این مشکل بهره گرفته می‌شود. اما روش‌های یادشده موجب درمان قطعی و کامل نبوده و بسیار زمان بر هم هستند.

محققان دانشگاه پیتسبورگ برای حل این مشکل از نوعی پروتئین بهره گرفته‌اند که آزمایش آن بر روی چهار میمون موجب بازگشت ۸۰ درصد از توان کنترل انگشت‌های شصت از کار افتاده به دنبال آسیب عصبی شده است.

پروتئین یادشده به رشد سلول‌های عصبی تخریب شده کمک شایانی می‌کند و نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی یا اهدای بافت‌های عصبی را برطرف می‌کند. استفاده از این ماده باعث پر شدن یک شکاف دو اینچی بین دو بخش از شبکه عصبی تخریب شده در عضلات دست میمون‌های مورد آزمایش شد.

محققان نام این پروتئین را افشا نکرده‌اند، اما می‌گویند امیدوارند در آینده بتوانند کارکرد‌های آن را بر روی بدن انسان‌ها و شبکه عصبی آن آزمایش کنند. انتظار می‌رود تکمیل تحقیقات در این زمینه حدود یک سال به طول بینجامد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار