باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سد بزرگ فرودگاه‌های بین‌الملی پیش روی کرونا/ مقایسه روش شناسایی بیماران در ایران و جهان

شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا در فرودگاه‌های بین‌المللی، مهمترین راه برای جلوگیری از ورود این بیماری به کشورهاست.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا به سرعت در دنیا در حال گسترش است و این مسئله موج نگرانی را در بین کشورهای متختلف دنیا راه انداخته است، به گزارش مقامات  ۲۹ استان و منطقه چین به این ویروس مبتلا شده‌اند و مقامات چینی روز یکشنبه در  آخرین گزارش خود عنوان کردند، ویروس کرونا  تاکنون ۵۶ قربانی گرفته و آمار  مبتلایان به بیش از یک هزار و ۹۷۵ نفر رسیده است.

ویروس کرونا ۵۴ میلیون چینی را  قرنطینه  کرد

مقامات کشور  چین اعلام کردند که تاکنون جمعیتی حدود ۵۴ میلیون نفر را در قرنطینه قرار داده‌اند، هوبی کانون اصلی ابتلا به کرونا محسوب می شود و شهر «ووهان» چین به عنوان مرکز این شهر، مهمترین مرکز استانی است که ویروس در آن به سرعت در حال گسترش بوده است.
 
ویروس کرونا واکسن و درمان اختصاصی ندارد و باید از آن پیشگیری کرد و درمان دارویی ضد ویروس کرونای جدید تأیید نشده است و تنها راه درمان مراقبت‌های حمایتی برای بیمار است و افرد مبتلا باید به‌ قدر کافی اکسیژن دریافت کند و در مبتلایان یکه سلامت کامل دارند، استراحت و مصرف مایعات به میزان فراوان توصیه می شود.
 
تاکنون موارد ابتلا به بیماری تایلند، تایوان، سنگاپور، هنگ کنگ، مالزی، عربستان، استرالیا، بریتانیا، ژاپن، ماکائو، کره جنوبی،فرانسه، مکزیک، آمریکا و کانادا گزارش شده است و برخی منابع خبری از شناسایی موردی از ویروس کرونا در پاکستان،کشور همسایه ایران هم خبر داده اند.
سد بزرگ بهداشتی فرودگاه‌های بین الملی پیش روی کرونا/ مقایسه روش شناسایی بیماران در ایران و جهان

تدابیر بهداشتی در فرودگاه های جهان چگونه است؟

یکی از مهمترین تدابیر برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا رصد مسافران چینی در پایانه های فرودگاهی است، به دنبال افزایش شمار کشورهایی که ویروس کرونا در آنها گزارش شده است، در  تمام فرودگاه‌های بین المللی در سراسر جهان اعلام کرده اند که با استقرار تیم های تخصصی و پزشکی، تمامی مسافران پروازهای ورودی را مورد بررسی و معاینه قرار می دهند.
 
البته باید دانست که تمام موارد شناسایی ویروس کرونا مربوط به افرادی است که به کشور چین سفر کرده اند و به دنبال همین موضوع وزارت بهداشت نیز در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره ) مسافران را به دقت رصد می کنند چرا که تنها پرواز مستقیم از چین به ایران در این فرودگاه می نشیند اما غربالگری در تمام فرودگاههای بین المللی کشور هم انجام می شود تا مسافرانی که به چین سفر کرده و بعد از سفر به کشور دوم به ایران سفر می کنند هم مورد رصد و پایش قرار گیرند.
 
به دلیل اینکه تب مهمترین راه تشخیص ویروس کروناست، در بیشتر کشورهای دنیا به کمک ترمومتر یا دوربین های حرارتی برای سنجش دمای بدن استفاده می کنند، به عنوان مثال در برخی فودگاه های چین از ترمومتر و در برخی فرودگاه های ای ن کشور که شمار مسافران بالاست از دوربین حرارتی استفاده می کنند، در کشور روسیه مسافران از چین با دوربین حرارتی در هواپیما غربالگری می شوند و در ایران از ترمومتر دقیق برای سنجش تب استفاده می شود.

سد بزرگ بهداشتی فرودگاه‌های بین الملی پیش روی کرونا/ مقایسه روش شناسایی بیماران در ایران و جهان

سنجش تب مسافران چین در فرودگاه امام خمینی (ره)

علیرضا رئیسی معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به روش شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا در فرودگاه های بین المللی کشور گفت: برای غربالگری ورودی مسافران از دستگاه‌های تب سنج استفاده می‌شود. با توجه به علائم بیماری از جمله بیماری‌های تنفسی که بیشتر با تب، تنگی نفس، سرفه مشخص هستند، در بدو ورود مسافران ورودی از چین مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی افزود: در فرودگاه  بین المللی امام خمینی  (ره) مسافران گروه هدف، یعنی مسافران کشور چین که از طرف سازمان جهانی بهداشت به ما اعلام شده است وارد می‌شوند، بنابراین هنگام ورود این مسافران با دستگاه‌هایی مثل تب سنج که یک دستگاه خیلی ساده برای غربالگری اولیه هست، چناچه مسافری تب، سرفه و تنگی نفس شده باشد، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشتاو افزود: ما با سازمان بهداشت جهانی در خصوص پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در ارتباط تنگاتنگ هستیم و با توجه به تجربه‌ کنترل و پیشگیری ویروس‌های سارس و مرس در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲ هم اکنون در حال انجام اقدامات موثر برای کنترل و پیشگیری ورود ویروس کرونا به کشور هستیم.

 او افزود: اگر بیماران مبتلا به ویروس کرونا از طرق فرودگاه‌هایی غیر از فرودگاه امام خمینی (ره) وارد ایران شوند در این صورت سیستم مراقبت‌های سندرومی در داخل هر استان اقدامات لازم را برای کنترل و پیشگیری این بیماری انجام می‌دهند. از آنجایی که آمادگی‌های لازم برای پشتیبانی در خصوص ویروس کرونا در داخل کشور موجود است، جای هیچ نگرانی برای ورود این ویروس به ایران وجود ندارد و حرکت هر مسافر از مبداء چین به ایران از نظر سلامت جسمانی کاملا مورد کنترل قرار می‌گیرد.

سد بزرگ فرودگاه‌های بین الملی پیش روی کرونا/ مقایسه روش شناسایی بیماران در ایران و جهان

هجمه ها به غربالگری بهداشتی در فرودگاه امام خمینی (ره)

کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران جوان،درباره غربالگری کرونا ویروس در فرودگاه امام خمینی (ره) و برخی گمانه زنی ها در زمینه ضعف تجهیزات شناسایی بیماران احتمالی اظهار کرد: عده ای عنوان کرده اند که در برخی فرودگاه ها از دوربین های حرارتی برای شناسایی بیماران مبتلا به کرونا ویروس استفاده می شود در حالی که در ایران از یک تب سنج ساده استفاده می کنند.

او ادامه داد: حتی یک خبرگزاری در کانال تلگرامی خود پوستر تبلیغاتی یک برند تجاری فروشنده دوربین های حرارتی را بجای تصویر واقعی ضمیمه خبر خود کرده است در حالیکه اولا ترمومتر لیزری بدون تماس و دوربین های حرارتی عملا یک کار را انجام می دهند آنهم فقط سنجش دماست مضافاً آنکه دقت ترمومترهای دستی در سنجش تب و مواجهه کارشناس مبارزه با بیماری ها با افراد که در مبادی ورودی کشور ما هم انجام می شود از بسیاری از دوربین های حرارتی دقت بالاتری دارد و حتی در بسیاری از فرودگاه های کشور چین به رغم شیوع این بیماری هم از ترمومتر لیزری دستی برای شناسایی موارد احتمالی استفاده می کنند.

جهانپور تاکید کرد: افزون بر دمای بدن نیروهای بهداشتی به محض مشاهده علائمی شبیه سرماخوردگی و آنفلوانزا فرد را مورد بررسی بیشتر قرار می‌دهند تا حتی المقدور از ورود مستقیم فرد آلوده به ویروس جلوگیری کنند.

سد بزرگ بهداشتی فرودگاه‌های بین الملی پیش روی کرونا/ مقایسه روش شناسایی بیماران در ایران و جهان

چرا نیروهای بهداشتی فرودگاه امام خمینی(ره) لباس ایمنی ندارند؟

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت درباره مسئله نپوشیدن لباس ایمنی نیروهای بهداشتی در فرودگاه امام خمینی بیان کرد: تاکنون موردی از ابتلا یا ورود به ویروس کرونا در ایران گزارش نشده است و ارزیابی ریسک پایین است، لباس ایمنی در فرودگاه هایی که منطقه طغیان هست یا شمار مبتلایان بالاست مورد استفاده قرار می گیرد، نه اینکه در جاییکه هنوز یک مورد ابتلا از یک بیماری گزارش نشده، هیجان و اضطراب و نگرانی بی مورد به جامعه القا کنند.

او افزود: ریسک ابتلا در ایران کماکان پایین ارزیابی می شود ، اقدامات لازم دقیقا مطابق پروتکل های جهانی در حال انجام است، سیستم بهداشتی و درمانی و نظام آزمایشگاهی برای مواجهه با این ویروس در ایران در آمادگی کامل است اما این به معنای عدم ورود ویروس نیست، هیچ سد مطلق و مانع کاملی برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور وجود ندارد،  همه اقدامات در جهت کند کردن ورود یا کاهش شیوع احتمالی این بیماری است.

  احمد مهری کارشناس ارشد اپیدمیولوژی و همه گیر شناسی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیئت مدیره انجمن کارشناسان بهداشت ایران در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: آخرین دستورالعمل سازمان جهانی درباره کورونا ویروس روز جمعه چاپ شد. تمام آن چیزی که اعلام شده در ایران وجود دارد.

او افزود: در آخرین دستورالعمل سازمان جهانی درباره کورونا ویروس تاکید شدهاست باید خدمات درمانی مناسب باشد، مسئله تشخیص آزمایشگاهی و غربالگری علائم سندرمیک در کشور وضعیت مطلوب جهانی دارد و  در این دستورالعمل تشخیص تب در بیمار بسیار ارزشمند تلقی می شود و خیلی از موارد با سنجش تب قابلیت تشخیص دارند و غربال می شوند. تمام توصیه های جهانی در ایران به دقت اجرایی می شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن کارشناسان بهداشت ایران بیان کرد: همکاران بهداشت پایگاه فرودگاه امام خمینی (ره) تکنسین ساده نیستند، چهار اپیدمیولوژیست هستند و نیروهایی زبده ای اند و چندین سال است که پایش مرزی رو انجام می دهند.

سد بزرگ بهداشتی فرودگاه‌های بین الملی پیش روی کرونا/ مقایسه روش شناسایی بیماران در ایران و جهان

نحوه برخورد وزارت بهداشت با مبتلایان ویروس کرونا

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: افراد را بر اساس شدت بیماری و علائم آن از بقیه جدا می‌کنند، توضیحات لازم را به آن‌ها می‌دهند و همکاران ما آن‌ها را به پزشکی که در فرودگاه مستقر است ارجاع می‌دهند. مانند همین اقدامات به مناسبت‌های مختلف مثل برنامه حج، اربعین و یا احیانا اگر نوعی بیماری در هر جای دنیا شیوع پیدا کرده باشد، برای مسافران انجام می‌شود. پزشک نیز معاینات تکمیلی را انجام داده، شرح حالی از آن‌ها می‌گیرد و این افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند.

او ادامه داد: اگر علائم بیمار خیلی خفیف باشد و نگران کننده نباشد، ضمن اینکه این افراد در سامانه ثبت می‌شوند، تا دو هفته از طریق محل اسکان شان اگر هتل باشد یا هر جای دیگر، تحت مراقبت قرار می‌گیرند. ضمن این که آموزش‌های خودمراقبتی هم به آن‌ها داده می‌شود. اگرچنانچه علائم هشدار در فرد طی اقامت پیدا شد، می‌تواند مراجعه کند تا اقدامات بعدی برای او انجام شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد:، اما اگر فردی علائم شدیدتری داشته باشد توسط پزشک و آمبولانس مستقیما به بیمارستانی که از قبل تعیین شده ارجاع داده می‌شود. آن بیمارستان دارای اتاق‌های ایزوله تنفسی است و فردی که دچار بیماری شدید هست تحت مراقبت قرار می‌گیرد.

 رئیسی گفت: به طور خاص برای بیماری کرونا ویروس دو نوبت تست پی سی آر به فاصله ۲۴ ساعت انجام می‌دهیم. اگر هر دو تست منفی باشد به این معنی است که فرد دچار این نوع بیماری نیست و می‌تواند ترخیص شود، ولی همچنان تحت مراقبت قرار دارد.

سد بزرگ بهداشتی فرودگاه‌های بین الملی پیش روی کرونا/ مقایسه روش شناسایی بیماران در ایران و جهان

آماده باش تیم های بهداشتی در فرودگاه ها‌ی بین المللی کشور

او  ادامه داد: در تمام فرودگاه ها‌ی بین المللی کشور تیم‌های آماده بهداشت مرزی حضور دارند. اما بر اساس دستورالعمل بهداشت جهانی چکاپ مسافرانی تاکید شده که از چین وارد کشور می‌شوند. سازمان بهداشت جهانی حتی محدودتر کرده و گفته هر مسافری که از شهر "ووآن" چین می‌آید را کنترل کنید. ولی در کشور ما تمام مسافرانی که از چین می‌آیند مورد چکاپ قرار می‌گیرند.

رئیسی افزود: از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ کشور چین چکاپ خروج برای مسافران قرار داده و افرادی که علائم داشته باشند را اجازه خروج نمی‌دهد. افراد بیماری هم که دیده شده اند در سایر کشورها، قبل از ۱۵ ژانویه از چین خارج شده اند. ما هم به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طی دستورالعملی اعلام کرده ایم که تمام افراد مشکوک را مورد ارزیابی و آزمایش قرار دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
عدم اطلاع رسانی به موقع، عدم پیشگیری و شناسایی در فرودگاههای ورودی و عدم مسئولیت مسئولان بی مصرف باعث شده امروز دوم اسفند ۹۸ حداقل ۱۸ مورد (که به نظر امارها بالاتر از این حرفها هست) در ایران مشاهده بشه. این قدر بی مسیولیت و بی کفایت هستید که مسافر وارد لبنان و کانادا میشه و اونجا تشخیص میدن ویروس را، یعنی تو ایران هیچی، معلوم نیست کدوم شهرها تا الان درگیر شده باشند...واقعا ننگ بر بی کفایتتیون، پروازاتون را به چین کنسل نکردید در حالی که همه جای دنیا کنسل کرده بودند. ماسک مجانی برای چین فرستادید در حالی که تو داروخانه ها ماسک گیر نمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
خیلی ضعیف عمل میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
چین با این همه پیشرفت مونده توش ایران امادست عجب
اینم از عواقب خوردن هر جنبنده که چینی ها میخورن
بلاخره حلال و حرام برا اینجور وقتاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
دشمنان هر گونه ویروسی را که بخواهند تولید کنند و مردم را نابود کنند باید حول محور اخلاط ۴ گانه بدن باشه یعنی :

××صفرا
×× سودا
**بلغم
**دم

خارج از این سیستم نمیشه ویروس ساخت مثل رایانه که تحت ویندوز هست... برای همین درمان کردن هر بیماری بسیار آسونه ...

&&&پنج نشانه ویروس کرونا

‼️این ویروس هنوز وارد ایران نشده است

درمانش در طب اسلامی ایرانی:

@دم نوش مرزنجوش + زیرفون+گل ختمی
&شربت حیات دکتر روازاده با عرق نعنا و عسل
@ داروی امام کاظم علیه السلام
@ استفاده از عسل و شیره ها برای جلوگیری از کم خونی و تقویت سیستم ایمنی

#کم خونی = ضعف سیستم ایمنی☠

‼️پرهیز از سردی ها و انتی بیوتیک ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
جون مردم اهمییت نداشته باشه همین میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
مهم نیست ،،
عمر دست خداست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
اولا باید پرستار لباس مخصوص داشته باشه که خودشون مبتلا نشن دوتا خنک مثل خودتون گذاشتین بعد انتظار دارین این ویروس تو کشور ما نیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
اولا باید پرستار لباس مخصوص داشته باشه که خودشون مبتلا نشن
Iran (Islamic Republic of)
جواد قاسمی
۱۶:۳۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
الان اعلام کردن که چین داروی کرونا رو کشف کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
حیوانات چه جوری کنترل می شوند هوا چجوری کنترل می شود
France
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
این عکس یعنی بی اهمیت جلوه این بیماری. و بی اهمیت بودن جان مردم. این سالها اتفاقات زیادی افتاده که واقعا این موضوع اثبات شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
تو فیلم کاملا مشخصه که احتمال عبور زیاده
در ثانی طرف اگه تب بر استفاده کنه راحت رد میشه
مثل مورد فرانسه
تورو خدا علاج واقعه قبل از وقوع کنین .این ویروس درمان نداره
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۰۹:۲۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
فقط چین که نیست ، الان حتی تو کشورهای دیگه ی اسیایی هم پیدا شده و بعضی هم مبتلا بودن ، یا حتی درون یک هواپیما ! اگه یکی اینو داشته باشه که در جا تو بدن بقیه که خودشو نشون نمیده ، ویروس ها چرخه ی لیزوژنی دارن ، پس به این سادگی ها که میگین نیست . به نظرم کلا بعد از شناسایی ویروس ، رفت و امد به چین رو باید ممنوع میکردن ولی خب دولت ها هستند و هزینه ها و پول های بلیط و درآمدها و ... . ولی بیشتر مواظب مسافرهای هواپیما باشین !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
واقعا
یعنی چی اگر علایم ضعیفه میفرستیمش پیگیری می‌کنیم
اومدیم ومثبت باشه اونوقت بقیه ومبتلا می‌کنه
آخرین اخبار