روش‌های موثر برای از بین بردن شوری غذا

در ادامه می‌خواهیم چند روش برای برطرف کردن شوری غذا آموزش دهیم.

روش‌های موثر برای از بین بردن شوری غذابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بعضی مواقع ممکن است هنگام درست کردن غذا، اندازه نمک از دستتان در برود و غذا بیش از اندازه شور شود که این موضوع می‌تواند به خاطر حواس پرتی و یا بی‌تجربگی پیش بیاید.

اگر غذایی که پخته اید، فقط برای خود و خانواده تان است، شاید شور شدن آن خیلی اهمیت زیادی نداشته و مسئله مهمی نباشد.

اما در برخی مواقع ممکن است آماده پذیرایی از مهمان باشید و این مهمانی اهمیت خیلی زیادی برایتان داشته باشد. در چنین شرایطی، شور شدن غذا می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود. هر آشپزی ممکن است با دیدن این صحنه عصبانی شود. چون تمام دستورالعمل‌های غذا را اجرا کرده و زحمت زیادی برای آن کشیده است، اما در آخر غذا شور شده و قابل خوردن نیست و یا حتی ممکن است طعم و مزه غذا از بین رفته باشد.

در ادامه می‌خواهیم چند روش برای برطرف کردن شوری غذا آموزش دهیم. این روش‌ها به شما کمک می‌کند شوری غذا را از بین برده و دیگر نیاز نیست غذای شور شده را دور بریزید. با ما همراه باشید.

۱. دور ریختن آب شور غذا

بسته به نوع غذایی که می‌پزید، می‌توانید از روش‌های مختلفی برای از بین بردن شوری غذا استفاده کنید. اما اگر غذایی که پخته اید حاوی آب است مانند سوپ، آبگوشت، آش و یا حتی انواع خورش‌ها می‌توانید مقداری از آب آن را دور ریخته و بر حسب نوع غذا، مقداری آب و یا شیر به آن اضافه کنید. در این صورت مقداری از آب شور با آب شیرین جایگزین شده و از شوری غذا کاسته خواهد شد.

۲. افزودن اسید یا شکر

افزودن ماده کاملاً جدید به غذا نیاز به شهامت زیادی دارد. اما مطمئن باشید در مواقع اضطراری به داد شما خواهد رسید و جواب رضایت بخشی از آن خواهید گرفت. طعم اسیدی و یا شیرین باعث از بین بردن طعم شوری شده و انتخاب‌های بسیار عالی و مناسبی هستند که می‌توانند شوری غذا را به طور کامل از بین ببرند.

تقریبا به هر غذایی می‌توانید آب میوه، مرکبات، سرکه، خوراکی‌های ترش و گوجه فرنگی اضافه کنید و مطمئن باشید طعم آن تغییر زیادی نخواهد کرد و حتی در بیشتر مواقع باعث خوشمزه‌تر شدن غذا هم می‌شود.

به جز شکر ساده، می‌توانید شیر غلیظ شده یا عسل هم به غذا اضافه کنید. البته توصیه می‌کنیم آن را با نوعی اسید ترکیب کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

بهتر است یک قاشق چای خوری شکر را با یک قاشق چای خوری سرکه ترکیب کرده و آن را به غذای شور شده اضافه کنید. این ترکیب را کم کم درست کرده و اگر شوری غذا هنوز برطرف نشده بود، مجددا آن را تکرار کنید. توجه کنید به این خاطر می‌گوییم ترکیب را کم کم درست کنید که طعم غذا عوض نشود.

۳. حجم غذا را افزایش دهید

یکی از آسان‌ترین روش‌هایی که می‌توانید شوری غذا را از بین ببرید، اضافه کردن حجم غذا است. پس اگر هنوز به اندازه کافی وقت و فرصت دارید، می‌توانید حجم مواد غذایی را بیشتر کنید. مثلاً اگر قورمه سبزی پخته اید، مقداری سبزی به آن اضافه کنید و یا اگر سسی که درست کرده اید شور شده است، کمی کره بی نمک به آن بیفزایید، به این ترتیب می‌توانید هر غذایی که پخته اید را تنها با افزایش مقدار آن از شوری نجات دهید. با این کار نسبت نمک به سایر مواد غذایی کمتر شده و شوری آن از بین می‌رود. در مورد سوپ‌ها به جز روش اول می‌توانید کمی گل کلم هم به آن اضافه کرده و یا مقداری هویج یا سیب زمینی خرد شده در آن بریزید. این کار شوری غذا را به راحتی از بین می‌برد.

۴. افزایش نشاسته غذا

بسته به نوع غذایی که درست می‌کنید، می‌توانید برای برطرف کردن شوری آن مقداری نشاسته به آن اضافه کنید. مثلاً به غذای پخته شده مقداری برنج، پاستا یا سیب زمینی اضافه کنید. این مواد یکی از بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانند در از بین بردن شوری غذا موثر باشند.

۵. مواد غذایی و سبزیجات شور شده را بشویید

ممکن است مواد غذایی و یا سبزیجاتی که در حال جوشیدن درون دیگ آب جوش هستند، با این که مدت زمان زیادی از پخت آن‌ها نگذشته باشد، شور شوند. در این صورت بهترین راه این است که آن‌ها را از ظرف خارج کرده و با گرفتن زیر آب شیر، نمک اضافی آن‌ها را بشویید. فقط دقت کنید این کار می‌تواند باعث آسیب زدن به بافت سبزی بخار دیده، پخته و سرخ شده شود. اما بعضی وقت‌ها تنها راه چاره و رهایی از شوری، شستن آن است که در این صورت می‌توانید از این ترفند استفاده کنید.

۶. افزایش دمای غذا

حرارت و دمای غذا می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی طعم آن بگذارد. غذایی که سرد است، نسبت به غذای گرم به میزان بیشتری مزه شوری را نمایان می‌کند؛ بنابراین این اگر غذای شما شور شده است، سعی کنید آن را با حرارت بالا گرم کرده و هرچه سریع‌تر غذا را سرو کنید تا شوری آن زیاد معلوم نشود.

۷. رفع شوری غذا با خامه

اگر با شور شدن سبزی‌های بخارپز شده مواجه شده اید، سریع آن‌ها را از ظرف خارج کرده و در مقداری مخلوط آب جوش و خامه بریزید. این کار باعث می‌شود میزان نمک آن‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا کند. البته در صورتی که کالری غذا برایتان اهمیت ندارد، می‌توانید در آخر آن‌ها را با خامه هم سرو کنید. طعم خامه باعث می‌شود نمک غذا مشخص نشود.

۸. افزودن دورچین غذا

شاید برای غذا‌هایی مانند خوراک گوشت و مرغ، هیچ راه‌حلی برای کاهش شوری آن‌ها قابل استفاده نباشد. در این صورت می‌توانید آن‌ها را به همان حال گذاشته و مقداری دورچین به غذا اضافه کنید. در این صورت هنگام خوردن غذا، مقداری دورچین با غذای اصلی ترکیب می‌شود و باعث می‌شود شوری غذا خیلی حس نشود. برای مثال می‌توانید مقداری هویج، گل کلم، لوبیا، کلم بروکلی و یا مواد غذایی دیگر را به صورت دورچین در کنار غذا قرار دهید.

۹. سرو غذا به همراه ترشی

اگر با هیچ یک از روش‌های گفته شده نمی‌توانید شوری غذا را کم کنید و یا فرصت کافی برای انجام مراحل گفته شده ندارید، توصیه ما به شما این است که غذا را به همراه ترشی سرو کنید. چراکه خوردن ترشی به همراه غذا باعث می‌شود طعم آن خیلی حس نشده و شور بودن غذا برای کسی آشکار نشود. طعم ترش ترشی و هم چنین سرکه موجود در آن به نوعی طعم غالب است که به شما کمک می‌کند در این شرایط دست و پای خود را گم نکرده و در بهترین حالت مهمانی خود را برگزار کنید.

پیشگیری از شوری غذا

در آخر لازم است بگوییم بهتر است از ابتدا حواستان به غذا بوده و آن را بچشید. همچنین یکی از نکاتی که می‌تواند از شور شدن غذا جلوگیری کند این است که نمک را مرحله به مرحله به غذا اضافه کنید. چون اگر غذا کم نمک باشد، در هر زمان می‌توانید نمک آن را تنظیم کنیم. پس در این صورت غذا هرگز شور نمی‌شود. همچنین لازم است همیشه در نمکدان را چک کنید و از محکم بودن آن مطمئن شوید. در بیشتر مواقع، شل بودن نمکدان باعث می‌شود در آن باز شده و یکدفعه حجم بسیار زیادی نمک داخل غذا ریخته می‌شود.

منبع: آنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار