فعالیت ورزشی و فیزیکی مناسب برای مبتلایان به آسم

افراد مبتلا به هر نوع عارضه و بیماری باید برای ورزش رشته مناسبی را انتخاب کنند.

به گزارش  خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، باید دقت داشت که انتخاب نادرست نه تنها به سلامتی فرد کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند عوارض بیماری را تشدید و سلامتی بیمار را تهدید کند.

ورزش‌های مناسب برای بیماری آسم

از آنجایی که آسم پاسخ التهابی ریه‌ها است، به طور کلی ورزش‌های بی هوازی همچون پیلاتس و سوئدی برای بیماران مبتلا به آسم مناسب است.

ناگفته نماند که فعالیت فیزیکی و ورزشی در بیماران مبتلا به آسم بسیار مهم، ضروری و مفید است. با فعالیت منظم فیزیکی و ورزشی، توانایی جسمی در شرایط بهتری قرار می‌گیرد و شدت تنگی نفس هم کمتر می‌شود.

طبق گفته پزشکان افرادی که شدت بیماری آن‌ها کم و یا در حد وسط است، در بیشتر موارد اجازه دارند مانند افراد سالم فعالیت‌های ورزشی داشته باشند.

فعالیت ورزشی این دسته از بیماران حتما باید متشکل از ورزش‌های کششی، انعطاف پذیر و تا حد کنترل شده ورزش‌های ایروبیک باشد.

به عنوان مثال دوچرخه سواری در مسیر آسان و راحت و به شکل تفریحی و سبک می‌تواند یک فعالیت فیزیکی مفید برای بیماران مبتلا به آسم باشد، اما از سوق دادن فعالیت ورزشی خود به سمت ورزش‌های استقامتی و با شدت بالا شدیدا خودداری کنید. در غیر این صورت عوارض آسم تحریک می‌شود.

بعضی ورزش‌ها در دسته ورزش‌های کاملا مضر و پرخطر برای مبتلایان به آسم قرار دارد. از جمله این ورزش‌ها، اسکی و تمام ورزش‌های زمستانی است.

این ورزش‌ها به دلیل اینکه یک ترکیب مضر از فعالیت شدید جسمی و استقامتی با هوای سرد است، مجاری هوا را کاملا خشک می‌کند و برای بیماران مبتلا به آسم به شدت خطرناک است.

نکته مهم دیگر در فعالیت ورزشی مبتلایان به آسم، وضعیت آب و هوا هنگام انجام فعالیت ورزشی است. آسم در تابستان و هوایی که رطوبت بالایی دارد، تشدید می‌شود. اگر بنا باشد یک بسته ورزشی به این بیماران پیشنهاد شود، این بسته می‌تواند شامل سه بخش باشد.

بخش اول تمرینات خیلی سبک هوازی و ایروبیک

از این دسته ورزش‌ها می‌توان به ورزش‌هایی مانند شنا، بازی‌های توپی مانند والیبال، بسکتبال و ...، اشاره کرد.

تمرین‌ها به شکل کنترل شده، منظم و سبک توصیه شده است. در این ورزش‌ها ۲ الی ۳ دقیقه استراحت داشته باشید.

بخش دوم فعالیت‌های کششی

این دسته تمرین‌های داینامیک (ایستا) مناسب بازو، شانه، کتف و عضلات شکم هستند. تمرینات را تحت نظر مربی در سه ست ۸ الی ۱۲ تایی انجام دهید. فراموش نکنید بین هر تمرین هم از یک تا ۳ دقیقه استراحت داشته باشید.

بخش سوم فعالیت‌های انعطاف پذیری

این تمرینات حرکات انعطافی مناسب گردن، شانه، قفسه سینه، ران و عضلات ساق پا هستند. اگر بخواهیم موردی و خلاصه به انواع خاص ورزش‌های مناسب بیماران مبتلا به آسم اشاره کنیم، می‌توانیم از انواع وزنه برداری سبک، یوگا و پیلاتس نام ببریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار