وزیر علوم مطرح کرد؛

دانشگاه‌ها در مدیریت نیروی انسانی پیشرو باشند

غلامی گفت: انتظار این است که دانشگاه‌ها به دلیل نزدیکی به مباحث علمی در حوزه مدیریت نیروی انسانی پیشرو و پیشگام باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست معاونان اداری، مالی و مدیریت منابع و مدیران منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور همزمان با کنفرانس ملی توسعه سرمایه انسانی، امروز ۸ بهمن ۱۳۹۸ با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن همایش‌های بین الملی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با اشاره به حضور مسئولان این حوزه گفت: حضور مجموعه وسیعی از مدیران و دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی می‌تواند به هم‌فکری‌ها و هم‌اندیشی‌ها و بهره وری از نظرات اندیشمندان کمک کند.

غلامی گفت: بحث مدیریت نیروی انسانی از موضوعاتی است که سال‌های زیادی در کشور به آن پرداخته می‌شود، اما هنوز در سطح کلان و در زمینه‌های تخصصی رضایتی از آثار این همایش‌ها نمی‌بینیم، نکته‌ای که مورد انتقاد مدیران این حوزه هم واقع شده است.

وزیر علوم تاکید کرد: یک بخش هم ضعف‌های ساختاری است که می‌توان با شناسایی نقاط ضعف، به سمت کاهش ضعف‌ها و بالابردن کارایی رسید. انتظار این است که دانشگاه‌ها به دلیل نزدیکی به مباحث علمی در این حوزه‌ها پیشرو و پیشگام باشند.

او افزود: این ساختار با نگاه‌های خاص عاطفی، درون دستگاهی و نگاه‌های جانب‌دارانه نهاد‌های فردی در دستگاه‌ها تداوم یافته و کمتر به سمت چابک سازی رفته است. در فضای درون دستگاهی رغبت و حرکت کند بوده است، لذا به این نتیجه رسیده ایم که باید نگاه خود را تغییر دهیم.

غلامی با اشاره به انجام دقیق و استاندارد امور به عنوان نکته اصلی تصریح کرد: اقداماتی که در دنیا برای خدمات رسانی دقیق و انجام امور استاندارد به کار گرفته می‌شود نکته‌ای است که در بر خی موارد آنچنان که باید لحاظ نشده است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه ما در سیستم مالی و اداری مسیری را داریم که روند کار را سرعت می‌بخشد، بیان کرد: ما سیستم مالی و اداری خوبی داریم، اما گاهی اوقات کسانی را در مسیر این کارکردها قرار می‌دهیم که روند کار را کند کرده و اجازه نتیجه گیری و دستاورد مناسب را نمی‌دهد؛ لذا استفاده از نرم افزار‌های مبتنی بر فناوری را باید در هر نوع خدمات به کار بریم.

او تصریح کرد: گاهی الزام و اجبار دستگاه‌های نظارتی و قانون گذار سبب شده که دستگاه‌ها با دقت بیشتری کار کنند.

غلامی ادامه داد: حاصل این گونه نشست‌ها باید چاره اندیشی برای تاخیرها، عدم رویکرد به فناوری‌ها و ادامه توجه به انباشت نیروی انسانی در سازمان‌ها باشد. ما در بخش خصوصی چابکی و کارایی بهتری را داریم، اما در بخش دولتی با توجه به صرف منابع عمومی باید بهره وری بیشتری برای آن متصور شویم به ویژه افرادی که امور کار را در دست دارند.

وزیر علوم با بیان اینکه آموزش نیروی انسانی حساسیت خود را دارد، اظهار کرد: آموزش مبتنی بر به کار گرفتن فناوری ها است، اگر قرار باشد تحولی ایجاد شود، مستلزم استفاده از نیرو‌های جدیدی است که از مسیر درست وارد سازمان شده اند و با ایده‌های نو می‌توانند تحول را ایجاد کنند.

او تاکید کرد: گاهی ما مسائل مالی را به عنوان اهرم اصلی تصور می‌کنیم در حالی که باید تلاش کنیم وابستگی مالی را کم کنیم، اما هدفمان این باشد که مسیرمان درست باشد و هزینه‌ها را کم کنیم.

غلامی در پایان یادآوری کرد: با هم اندیشی و همفکری با حضور مسئولان در این نشست اقدامات خوبی انجام می‌شود و امیدواریم در راستای برگزاری این نشست ها شاهد ارتقای روش‌ها در یک دوره زمانی معتبر باشیم و بتوانیم ناظر و شاهد سیستم‌های خدمت رسانی و ارائه خدمات مفید باشیم. انتظار از ما بیش از سایر دستگاه‌ها است هرچند در مجموع سطح ملی تعهدی داریم که این نگرانی‌ها را باسرعت بیشتری از دامن خدمات رسانی بزداییم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.