افقهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تحقق طرح معامله قرن به محو کامل فلسطین می‌انجامد

کارشناس مسائل منطقه گفت: ترامپ درصدد اجرای طرحی است که در آن دیگر مفهومی به نام فلسطین مستقل وجود نخواهد داشت.

معامله قرنسید هادی افقهی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحقق معامله قرن توسط ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی اظهار کرد: موضوع مهمی که در این باره وجود دارد این است که آیا دونالد ترامپ قدرت عملیاتی  کردن وعده‌هایی که در این طرح بیان کرده است، دارد؟.

او ادامه داد: ترامپ سناریور‌های بسیار خطرناکی را در این‌باره در نظر گرفته است که قطعا منجر به محو کامل سرزمین فلسطین خواهد شد.

کارشناس مسائل منطقه افزود: خبر‌هایی به صورت غیررسمی منتشر شده که ترامپ از سناریو‌های جدیدی پرده‌برداری کرده است و  در این طرح دیگر مفهومی به نام فلسطین مستقل وجود نخواهد داشت.

او بیان کرد: فلسطینی‌ها پس از این در سایه رژیم صهیونیستی حیات و استقرار خواهند داشت و دیگر کشور مستقلی نخواهند داشت و امکاناتی در حد خودمختاری بسیار محدود در اختیار آنها  قرار خواهند داد.

افقهی گفت: رژیم صهیونیستی درصدد است که بسیاری از فلسطینیان را از سرزمین‌ خود کوچ دهد و بسیاری از جغرافیای تراکنش فلسطینی‌ها تغییر کند. مرکزیتی به نام ابودیس را به جای قدس  برای فلسطینی‌ها در نظر بگیرد.  ترامپ سال پیش اعلام کرد از این پس پایتخت رژیم صهیونیستی به صورت یکپارچه و همیشگی اورشلیم خواهد بود و دیگر قدس غربی و شرقی مانند گذشته نخواهیم داشت که بخشی از آن فلسطینی و بخشی از آن در اختیار رژیم صهیونیستی است.

او با اشاره به طرح‌های پیشین شکست خورده رژیم صهیونیستی همچون خاورمیانه بزرگ و نتیجه معامله قرن تصریح کرد: این طرح بسیار جدی‌تر است، کشور‌های حوزه جنوب خلیج فارس در حال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و درهمین راستا  اخیرا اعلام شده است که رژیم صهیونیستی به شهروندان خود اجازه خواهد داد تا به عربستان سعودی سفر کنند، همین‌طور وزارت خارجه عربستان سعودی هم اعلام کرده است مانعی برای سفر اتباع این کشور به سرزمین‌های اشغالی وجود ندارد.

افقهی درباره روند عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی یادآور شد: مقامات اسرائیلی به صورت علنی با شیوخ منطقه در عمان با سلطان قابوس و چندین بار وزیر ورزش امارات با نتانیاهو دیدار داشته‌اند. رژیم صهیونیستی، دفاتر بازرگانی  متعدد در  مسقط عمان، دوحه قطر، منامه بحرین و ابوظبی امارات دارند.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه کشورهای عربی در تحقق معامله قرن با رژیم صهیونیستی همکاری می‌کنند، گفت: دو کشور مصر و اردن روابط رسمی و معاهداتی با رژیم صهیونیستی دارند و سایر کشور‌های منطقه سکوت اختیار کرده‌اند و تنها نظاره‌گر عملکرد چند کشور انگشت‌شمار در خلیج فارس هستند که قصد مقابله با محور مقاومت را دارند.

او  با بیان اینکه ترور شهید سلیمانی در تحقق معامله قرن تأثیرگذار خواهد بود و او تنها شخصی بود که مانع شکل‌گیری این طرح شد، تصریح کرد: سردار سلیمانی نقش برجسته و مهمی در محور مقاومت داشته است و کسی نمی‌تواند این حقیقت را انکار کند، اما او مجری سیاست راهبردی نظام بود و این‌طور نیست که با شهادت او طرح معامله قرن تحقق پیدا کند، به جرئت می‌توان گفت او مهم‌ترین مانع در مقابل شکل‌گیری اهداف رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا در منطقه بود.

افقهی تأکید کرد:  سردار سلیمانی طراح و معمار تشکیلات محور مقاومت بود و تمام دستیاران وی همچون سردار قاآنی درگیر مسئله فلسطین و دوشادوش او در تمام عملیات‌ها شرکت داشتند.گمان غلط رژیم صهیونیستی این بود که اگر سردار سلیمانی را از سر راه بردارد محور مقاومت شکست خواهد خورد، در صورتی که محور مقاومت پس از سردار سلیمانی درصدد بیرون کردن آمریکا از منطقه است وقتی آمریکا از منطقه خارج شود چه کسی می‌خواهد طرح معامله قرن را اجرایی کند.

کارشناس مسائل منطقه گفت: تظاهر‌ات میلیونی در عراق نشان داد گروه‌های حشدالشعبی و جهادی به دولت عراق برای خروج نیرو‌های آمریکایی  مهلت داده‌اند و در صورت به پایان رسیدن مهلت یک ماهه، درگیری نظامی در داخل عراق میان حشد الشعبی و نیرو‌های آمریکایی آغاز خواهد شد و در این صورت قطعا نیروهای محور مقاومت با نظامیان آمریکا در منطقه درگیر خواهند شد.


بیشتر بخوانید: دسیسه قرن ترامپ امروز رونمایی می‌‎‌شود


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه هفتم بهمن با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، در کاخ سفید دیدار کرد تا طرح صلح آمریکا موسوم به «معامله قرن» را به او ارائه کند.
بر اساس برنامه کاخ سفید، قرار است جزئیات طرح صلح «معامله قرن» امروز (سه‌شنبه ۸ بهمن ) و در جریان دیدار دیگری میان او با نخست‌وزیر اسرائیل اعلام شود. این طرح در غیاب سران فلسطینی رونمایی می‌شود. ترامپ در اظهار نظری  مدعی شده است،  اگر او نتواند موجب صلح میان اسرائیل و فلسطینیان شود، هیچ کس دیگری قادر به این کار نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار