هند یک توافق نامه تاریخی با شورشیان جدایی طلب در این کشور امضا کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هند یک توافق نامه تاریخی با شورشیان جدایی طلب در این کشور امضا کرد.

دولت فدرال هند روز دوشنبه با یک گروه شبه نظامی ممنوعه از قبیله بودو در ایالت آسام به نام جبهه دموکراتیک بودولند یک توافق نامه امضا کرد، توافق نامه‌ای که سبب ایجاد اهرمی سیاسی و اقتصادی برای آن‌ها است. این توافق نامه سه جانبه بین دولت فدرال هند، دولت ایالتی آسام و جبهه دموکراتیک بودولند حاصل شده است.

اتحادیه دانشجویان بودو که هدایت تلاش‌ها را برای تشکیل یک دولت جداگانه برای بودو‌ها بر عهده دارد نیز یکی از امضا کنندگان این توافق نامه است. آمیت، وزیر کشور فدرال هند به نمایندگان جبهه دموکراتیک بودولند اطمینان داد که همه وعده‌های مندرج در این توافق نامه به روشی مناسب محقق خواهند شد.

آمیت گفت: امروز آسام متحد است. ۱۵۵۰ کادر به همراه ۱۳۰ قبضه سلاح در روز ۳۰ ژانویه سالگرد درگذشت مهاتما گاندی تحویل داده خواهند شد.

وی همچنین گفت: طی سه سال، یک بسته مالی ۲۱۱ میلیون دلاری در اختیار شورای سرزمینی بودو قرار خواهد گرفت. آسام و دولت فدرال متعهد به بازسازی کادر جبهه دموکراتیک بودولند هستند. خانواده‌های افراد کشته شده در جنبش بودو هر یک نیم میلیون روپیه دریافت خواهند کرد.

هیمانتا سارما، وزیر ایالت آسام هم گفت: این معاهده تأیید کننده تمامیت ارضی این ایالت است. در همین حال، سومانات رئیس حزب خلق متحد در سخنانی گفت: ما بر این باوریم این توافق نامه سبب ایجاد صلح، هماهنگی و توسعه جامع خواهد شد. این توافق نامه تنها در ارتباط با بودو‌ها نیست بلکه در ارتباط با همه قبایل در این منطقه است.

وی تاکید کرد: با آن که درخواست بر سر ایجاد یک منطقه جداگانه بودولند توافق نشده است، اما دولت هند بیشتر درخواست‌ها را پذیرفت. وی افزود: دولت هند کار خوبی انجام داد.

بودو‌ها که ساکنان اولیه ایالت آسام هستند بزرگترین گروه فومی را در شمال شرقی هند تشکیل می‌دهند و جمعیت آن‌ها یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است. شورش بودو‌ها در سال ۱۹۴۷ با درخواست برای بهره مندی از شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بهتر آغاز شد و آن‌ها ادعا می‌کنند جمعیت غیر قبیله‌ای آسام آن‌ها را نادیده گرفته است.

بودو‌ها که سابقه‌ای طولانی در شورش‌های مسلحانه دارند و خواستار تشکیل یک کشور جداگانه موسوم به بودولند Bodoland هستند و پنج تا شش درصد از جمعیت ایالت آسام در شمال شرقی هند را تشکیل می‌دهند، به عنوان بزرگترین جامعه قبیله‌ای در این ایالت شناخته می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
نام جاوید وطن
۱۹:۱۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۱
بودولند اسمش هم خنده داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
باید برای کشمیر و مسلمانان هم حق قائل شوند
آخرین اخبار