معرفی کتاب

«من فاطمه هستم»؛ کتابی درباره وقایع پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)

کتاب «من فاطمه هستم» اثر سید محمد تقی قادری است که امسال منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کمتر از ده روز پس از رحلت پیامبر اسلام صلی‌الله علیه‌و آله و سلم شش واقعه تکان‌دهنده و بس شگفت و عبرت‌انگیز رخ داد. واقعه شش‌گانه‌ای که حکایتگر دو جنبش متقابل بود.

کتاب «من فاطمه هستم» اثر سید محمد تقی قادری در انتشارات نصایح در ۳۰۴ صفحه سال ۱۳۹۸ منتشر شد و به چاپ پنجم نیز رسید. این کتاب تحلیل دیگری از شش واقعه همایش انصار، غصب خلافت، غصب فدک، خطبه فدکیه، تهاجم به خانه وحی و وصیت نامه الهی - سیاسی است.

ویژگی این کتاب، آموزشی و تحلیلی بودن آن بر مبنای پژوهش‌های تاریخی است. برای اینکه متن آموزشی باورپذیرتر باشد، در قالب هفت گزارش و هر گزارشی با پرسش‌ها و پاسخ‌های تحلیلی تدوین شده است. نویسنده کتاب را با یک مقدمه و هفت گزارش گردآوری کرده است.

از جمله این تحلیل‌ها و گزارش‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

آیا غصب خلافت یک اتفاق بوده است یا توطئه، چرا شهروندان مدینه با غصب خلافت مخالفت نکردند. ابوبکر فدک را غصب نمود، ابوبکر با چه توجیه شرعی فدک را غصب نموده است، اشکالات حقوقی و شرعی غصب فدک چیست، چرا مهاجر و انصار از فاطمه سلام‌الله‌علیها حمایت نکردند.

بخشی از کتاب من فاطمه هستم را در اینجا می‌آوریم:

«مردمی بودن» و مردمداری از ویژگی‌های فاطمه بود که توانست وی را «فاطمه» کند.

به این معنا هر چند وی دختر یگانه شخصیت جهان بود و خود نیز دارای منزلت و جایگاهی ملکوتی بود، ولی این تعینات ذاتی و قدسی هرگز دیوار و حاجب بین وی و مردم نشد و فاصله‌ای بین او و مردم ایجاد نکرد که دسترسی به آن حضرت امکان پذیر نباشد و همین مردمی بودن او را مردم دار کرد.

به این معنا که از مردم معمولی گرفته تا خواص و اصحاب هرکس حل مشکلات مادی و معنوی خود را در دست او جستجو می‌کرد و خود را به حضرت رسانده و انتظار داشتند با دست توانمند وی تقاضاهایشان برآورده شود.

از همین رو نمونه‌های زیادی از مردم داری در زندگی حضرت فاطمه وجود داردکه چند نمونه از آن آورده می‌شود:

۱ – زنی به خدمت حضرت زهرا رسید و عرض کرد: «مادر پیر و ناتوانی دارم که در نماز بسیار اشتباه می‌کند، مرا فرستاده تا از شما بپرسم که چگونه نماز بخواند؟» آن حضرت فرمود: «هرچه می‌خواهی بپرس».

آن زن پرسش‌های خود را مطرح کرد تا به ده پرسش رسید و حضرت زهرا با روی گشاده جواب همگی را دادند زن از زیادی پرسش خود شرمنده گشت؛ گفت: «شما را بیش از این زحمت نمی‌دهم».


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
السلام علیک یا فاطمه الزهرا