رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل در تولید غلات دانه ریز سرآمد کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل در تولید غلات دانه ریز سرآمد کشور است به گونه‌ای که ۳۰ هزار تن مازاد بر نیاز استان غله تولید می‌شود که برای تغذیه تعداد جمعیت ۱۰ استان کشور برابری می‌کند.

او از آغاز عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور به مساحت ۱۶۰۰ هکتار در شمال استان در راستای حفاظت از اراضی کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آب و خاک خبر داد و گفت: این سطح از فضای گلخانه‌ای قادر است نقش بسزایی در استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی در کشور داشته باشد تولید محصول در فضای گلخانه‌ای ۱۰ برابر باعث ایجاد اشتغال می‌شود و ۱۰ برابر نیز در مصرف بهینه آب که در حال حاضر یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی کشاورزی کشور است، صرفه جویی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: این سازمان با ورود عالمانه و تخصصی با شرکت‌های معتبر اورالیس فرانسه و سیمیت طرح‌های متعددی را به عنوان پایلوت تولید بذر به اجرا در آورده است و درآینده‌ای نزدیک قطعا این استان به عنوان قطب تولید انواع بذور دانه‌های روغنی و غلات در سطح کشور سرآمد خواهد بود.

نیکشاد با اشاره به قابلیت‌ها و توانمندی‌های بخش مکانیزاسیون استان نیز افزود: خوشبختانه در طی سالجاری استان اردبیل ۲۵ درصد کل اعتبارات مکانیزاسیون کشور را توانست جذب کند و به همین دلیل ناوگان کاشت و داشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی را به عنوان یکی ازمجهز‌ترین و کاملترین ناوگان‌های کشوری مطرح نماید.

او در ادامه سخنان خود افزود: در زمینه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار استان اردبیل توانست از جایگاه ۲۹ کشوری به جایگاه ۶ کشوری ارتقاء یابد که قطعا در آینده‌ای نزدیک استان اردبیل به یکی از سه استان برتر کشوری در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار تبدیل خواهد شد.

نیکشاد افزود: قطعا اشتغال و ایجاد امنیت غذایی با حفاظت از اراضی کشاورزی عجین است حفاظت از اراضی کشاورزی حفاظت از آبرو ناموس و شرف جامعه اسلامی است و همه می‌بایست در کنار هم و با هم در حفاظت از آن کوشا باشیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.