در نشست خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛

داروغه زاده: برای تعیین داوران درباره تابعیت آنها سوال نمی‌پرسیم/ چرایی نبود «مجبوریم» در جشنواره

دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درباره نحوه انتخاب داوران و حضور نداشتن برخی فیلم ها در جشنواره توضیح داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه زاده صبح امروز پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت آغاز شد.

داروغه زاده: برای تعیین داوران درباره تابعیت آنها سوال نمی‌پرسیم/ چرایی نبود «مجبوریم» در جشنواره

جوادی یگانه معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در ابتدای مراسم درباره حمایت شهرداری تهران از جشنواره گفت :حمایت از برخی جشنواره های مهم در دنیا بر عهده شهرداری است و به عنوان مهمترین فعالیت هنری تخصصی، وظیفه شهرداری تهران است البته در حد توان از دیگر فعالیت های فرهنگی نیز حمایت می کنیم.

وی افزود:یکی از شرایط شهرداری برای جشنواره فیلم فجر این است که پردیس ملت و برج میلاد، باید در خدمت اصحاب فرهنگ وهنر و سینماگران باشد و ما خرسندیم این کار را انجام می دهیم، معتقدیم بسیاری از مسائل و مشکلات تهران راه حل های فرهنگی دارد که اگر بخواهیم از آن گذر کنیم باید از فرهنگ استفاده کرد.امسال هم حمایت و هم مشارکت داریم که امیدواریم به خوبی هم پیش برود.

داروغه زاده: برای تعیین داوران درباره تابعیت آنها سوال نمی‌پرسیم/ چرایی نبود «مجبوریم» در جشنواره

رقابت ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ

ابراهیم داروغه‌زاده در ابتدای سخنان خود در این نشست، به حوادث ناگوار دی ماه اشاره کرد و گفت: سردار حاج‌قاسم سلیمانی بیش از چهل سال برای تأمین امنیت ایران مبارزه کرد و لباس رزمش را در این سال‌ها از تن در نیاورد که در نهایت به دست همان دشمنان به شهادت رسید. این اتفاق و همچنین حادثه سقوط هواپیمای مسافربری و از دست دادن جوانان، این مرز و بوم و اهالی سینما را در شرایط روانی سختی قرار داد.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم همانند سال‌های گذشته جشنواره خوبی داشته باشیم که پل ارتباطی بین مردم و سینماگران باشد.

داروغه زاده ادامه داد: همه فیلم‌ها و سینماگران در جشنواره حضور دارند. ۱۰۰ فیلم ثبت نام کرده بودند که نهایتا ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ و ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو حضور خواهند داشت.

چرایی نبود فیلم «آشغال های دوست داشتنی» در جشنواره

وی گفت:شعار امسال جشنواره این است که با سینما در کنار هم باشیم. امیدواریم سینما بر اساس رسالت خود، مظلومیت مردم ایران را به جهانیان نشان دهد و امیدواریم سینماگران آنچه در این سال‌ها از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی بر علیه مردم ایران تحمیل شده را به تصویر بکشند.

داروغه‌زاده در ادامه درباره حضور فیلم «آشغال های دوست داشتنی» برای حضور در جشنواره گفت: ما طبق آیین نامه نمی‌توانستیم به این تقاضا جواب مثبت بدهیم؛ فیلمی که نمایش داده شده نمی‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد.

وی درباره امکان نمایش فیلم هایی که در جشنواره حضور ندارند، گفت: اگر صاحبان اثر این درخواست را مطرح کنند ما می‌توانیم این امکان را برای اصحاب رسانه فراهم کنیم.

داروغه زاده: برای تعیین داوران درباره تابعیت آنها سوال نمی‌پرسیم/ چرایی نبود «مجبوریم» در جشنواره

دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درباره حضور فیلم ها در جشنواره گفت :فیلم هایی که پروانه ساخت سینمایی داشتند امکان حضور در جشنواره فیلم فجر البته با مجوز وزارت ارشاد دارند و هیچ نهاد دیگری مداخله نمی کند.

انتخاب فیلم‌ها بدون دخالت ارگان‌ها

وی افزود:هیچ ارگان و نهادی در زمینه انتخاب فیلم ها دخالت نداشته و فیلم‌ها تنها با نظر هیأت انتخاب برگزیده شدند. هیأت انتخاب فیلم‌هایی را که پروانه ساخت سینمایی از سازمان سینمایی داشتند را بازبینی کردند و نهاد دیگری در این زمینه دخیل نیست. خوشبختانه تمام فیلم‌های امسال مجوز نمایش گرفتند و هیچ فیلمی قبل از بازبینی هیات انتخاب کنار گذاشته نشده است. البته موضوع یک‌ فیلم ممکن است به یک حوزه یا ارگان خاص مربوط شود که در این موارد، همیشه از قبل تعاملی بین صاحبان اثر و آن ارگان صورت می‌گیرد.

داروغه زاده در خصوص استفاده کمتر از داوران ارزشی و انقلابی گفت : داوران همه حرفه ای و باتجربه هستند و به خوبی رای می دهند.

دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد:اگر سینماگری گفت به جشنواره نمی آیم معنی آن تحریم نیست بلکه درباره این موضوع احساساتی شدند چرا که  همه افراد حاضر در جشنواره انقلابی هستند.

داروغه زاده ادامه داد: علت تاخیر در برگزاری نشست، آماده نبودن سالن محل نشست و پوستر بود و در برگزاری جشنواره محافظه کاری نداشتیم، تنها مراسم افتتاحیه را به دلیل همدردی با سیل زدگان سیستان و بلوچستان برگزار نکردیم.شنبه و در اولین روز جشنواره و قبل از شروع اکران اولین فیلم ،اجناسی که برای سیل زدگان آماده شده برای آنها ارسال می شود.

 وی ادامه داد: وقتی افرادی خارج از کشور، جوی مبنی بر استقبال نکردن از داوری های جشنواره فجر مطرح می کنند، سینماگران با قدرت بیشتری حضور پیدا کردند.

حضور مسعود کیمیایی در جشنواره فجر

داروغه زاده گفت:مسعود کیمیایی هم طبق گفته های تهیه کننده در جشنواره حضور خواهد داشت.همه می دانیم از کارگردان های تاثیر گذار سینما هستند و طبق صحبت های خودشان که گفته بود همیشه با مردم است؛ به احتمال فراوان در جشنواره حضور خواهد داشت.

داروغه زاده: برای تعیین داوران درباره تابعیت آنها سوال نمی‌پرسیم/ چرایی نبود «مجبوریم» در جشنواره

وی گفت:امسال ظرفیت‌ سالن‌های  جشنواره در سطح تهران افزایش پیدا کرده  و از حدود ۷۵۰۰ صندلی به تقریبا ۹۴۰۰ صندلی رسیده و بلیت‌ها در ساعت‌های اول با وجود افزایش صندلی فروخته شد، آرای مسئولانی که در جشنواره حضور دارند در بخش رای گیری مردمی تاثیری ندارد.

داروغه زاده ادامه داد: بخش «سیمرغ پروانه ها» با متولی بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود و  صبح‌ها برای دانش آموزان رایگان اکران می‌شود. بودجه جشنواره‌هایی که با شهرداری منعقد شده ۸ میلیارد تومان است، اما علی رغم تورمی که داشتیم سعی می‌کنیم با مدیریت منابع کمتر شود.

درباره تابعیت آنها سوال نمی پرسیم

وی ادامه داد:ما زمانی که می خواهیم داوری ها را انتخاب کنیم درباره تابعیت آنها سوال نمی پرسیم و بعید می دانم که داوری پاسپورت آمریکایی داشته باشد.

داروغه زاده گفت:همه می خواستند که بخش جایزه سردار سلیمانی در جشنواره باشد چون باید یاد سردار در قلب و روح همه ماندگار شود و مجاهدت های عظیم ایشان را سال ها ببینیم.

وی ادامه داد: تمام فیلم هایی که در جشنواره انتخاب شدند به جشنواره می رسند و اگر فکر می کردیم که فیلمی نمی رسند قطعا اثر دیگری را انتخاب می کردیم.

داروغه زاده گفت:هیات انتخاب فیلم «بی صدا حلزون» را برای سودای سیمرغ انتخاب نکردند؛ لزوما فیلمی که برای ناشنوایان است نباید در بخش سودای سیمرغ باشند.

آقای پیمان معادی نگفتند جشنواره را تحریم می‌کنند

وی ادامه داد:آقای پیمان معادی نگفتند جشنواره را تحریم می کنند. ما تمام فیلم را داوری می کنیم تا حق فیلمی ضایع نشود و امیدواریم همه اهالی سینما در جشنواره حضور پیدا کنند.مگر اینکه تهیه کننده ای کتبا درخواست حضور نداشتن فیلم یا برخی از بخش های اثر را داشته باشد که ما انجام می دهیم در غیر اینصورت به فیلمی اجحاف نمی شود و در همه بخش ها داوری می شود.اگر فیلمی هم نرسد ما بر اساس اولویت فیلم، آن را در بخش رزرو می گذاریم.

داروغه زاده: برای تعیین داوران درباره تابعیت آنها سوال نمی‌پرسیم/ چرایی نبود «مجبوریم» در جشنواره

وی گفت: امسال بیشترین همراهی را با فیلمهای کوتاه و مستند داشتیم و در سالن هنرمندان نیز نمایش خواهیم داشت. اشتباهی در چاپ نمایش این آثار انجام شده که اصلاح خواهد شد.

داروغه زاده بیان کرد:در دوسال گذشته در جهت حمایت از انیمیشن فیلم هایی داشتیم و امسال هم جایزه ای در فراخوان در نظر گرفتیم اما آثاری که درخواست دادند شرایط حضور به عنوان فیلم سینمایی در جشنواره فیلم فجر نداشتند.

وی ادامه داد: ما در همه حوزه ها افرادی داشتیم که شرایط حضور در جشنواره به عنوان خبرنگار سینمایی را نداشتند و مبنای ما معرفی نامه ای است که از سوی آن رسانه به ما داده می شود.

مجریان انتخاب شده از بهترین مجریان هستند

داروغه زاده بیان کرد:راجع به ملی شدن ساخت سیمرغ جشنواره از آقای میر تشکر کردم و رایزنی ها و تلاش های زیادی هم انجام شد. وزارت گردشگری و صنایع دستی به کمک ما آمدند و یکی از کارخانه های فعال در این حوزه و با هدف حمایت از تولید ملی ، تولید شد و از آنجایی که در حد کم نمی تواستیم تولید کنیم برای چهار یا پنج سال تولید کردیم.

دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد:مجریانی که انتخاب شدند از بهترین مجریان برنامه های سینمایی و تلویزیونی هستند و شاخص ما انتخاب بهترین ها است. از نظر ما بهترین ها هستند اگر چه شاید برخی با این موضوع موافق نباشند.

داروغه زاده  ادامه داد:بحث مجوزهای فیلم های ویدئویی و سینمایی و حضور آن ها در جشنواره فیلم فجر و مشکلاتی که برای این آثار پیش می آید، گفت : این موضوع هنوز در خانه سینما و سازمان سینمایی و حتی کانون کارگردانان حل نشده است و به همین دلیل نیز هنوز تکلیف معلوم نیست،ما هم نمی دانیم باید انتخاب کنیم یا نه، از این رو باید این مشکل از سوی این نهادها برطرف شود تا مشکل ایجاد نشود.

داروغه زاده: برای تعیین داوران درباره تابعیت آنها سوال نمی‌پرسیم/ چرایی نبود «مجبوریم» در جشنواره

کیفیت فیلم ها برای انتخاب در نظر گرفته می شود

وی گفت:در بحث انتخاب فیلم ها ملاک ما کم هزینه پا پرهزینه بودن آن ها نیست و کیفیت در نظر گرفته می شود. مجوز اکران خصوصی فیلم های جشنواره پیش از نمایش به سازمان سینمایی مربوط می شود.

داروغه زاده درباره داوری محمد مهدی عسگرپور که دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر است در جشنواره ملی فجر گفت : عسگرپور واجد شرایط داوری است و به نظرم مشکلی برای این جریان نمی بینم.

تمایل به مشارکت بیشتر بانوان در بخش داوری

وی گفت:تمایل داریم حضور بانوان در بخش داوری های فجر بیشتر باشد. امسال فیلم نیکی کریمی ساخته و کامل بود و در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

«مجبوریم» درمیشیان از سوی هیات انتخاب رد شد

داروغه زاده درباره فیلم «مجبوریم»درمیشیان گفت : این فیلم از سوی هیات انتخاب رد شد اما برای دریافت پروانه نمایش مشکلی ندارد.

پیگیری برای راه اندازی کاخ دائمی جشنواره فیلم فجر

وی ادامه داد:در انتخاب سینمای رسانه به دنبال سینماهای دارای کیفیت پخش و استاندارد بودیم و حتی بین اهالی رسانه نطر سنجی کردیم و به پردیس ملت رسیدیم.شهردار تهران به  دنبال این موضوع هستند که کاخ دائمی جشنواره راه اندازی کنند.

داروغه زاده گفت:حمیدرضا بیدقی پوستر جشنواره را طراحی کردند. در کمک جشنواره به سیل زدگان به جز فیلم «درخت گردو» دیگر فیلم ها هم مشارکت داشتند.و امسال بخش بزرگداشت جشنواره  فقط به فریدون جیرانی تعلق دارد و جوایز در اختتامیه اهدا می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
چون اعتقادی به این اب وخاک ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
برای ملت ایران این زجرواره پشیزی ارزش ندارد . میلیاردها از بیت المال ملت ایران خرج نکنید ما راضی نیستیم و حرام است . حرام خوری نکنید . روز قیامتی هم هست !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
اقای داروغه زاده طرف رفته و نوشته و امضا کرده هر جا باشد منافع ملکه انگلیس یا هلند و یا لابی صهیونیست ها را در امریکا مد نظر قرار دهد و شما او را بعنوان داور بخش ملی بکارگیری می کنی ؟ دستمریزاد و احسنت و صد بارک...همانند اکثر همکارانت در ارشاد عمل می کنی