توسط پژوهشگران دانشگاه ایلام؛

میزان آفلاتوکسین M۱ در شیر خام گاوداری‌ها بررسی می‌شود

پژوهشگران دانشگاه ایلام موفق به بررسی بار میکروبی و میزان آفلاتوکسین M۱ در شیرخام گاوداری‌های صنعتی شدند.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح بررسی بار میکروبی و میزان آفلاتوکسین M۱ در شیرخام گاوداری‌های صنعتی، سنتی و مراکز جمع‌آوری و عرضه شیر در استان ایلام توسط پژوهشگران دانشگاه ایلام انجام گردید و به عنوان یکی از طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور معرفی شد.

به منظور کنترل کیفیت شیر از نقطه نظر فیزیکوشیمیایی، میکروبیولوژی و سموم از جمله آفلاتوکسین M1 به جهت حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و بهداشت عمومی، شیر خام گاوداری‌های صنعتی، سنتی و مراکز جمع آوری و عرضه شیر در سطح استان ایلام مورد بررسی قرار گرفت.

مشخص کردن وضعیت سلامت و بهداشت شیر تولیدی استان با توجه به شمارش بار میکروبی، مشخص کردن وضعیت آلودگی به آفلاتوکسین M1، بررسی منابع احتمالی آلودگی و پیشنهاد راهکارهای مناسب برای اداره کل دامپزشکی جهت نظارت بر مراکز جمع‌آوری و گاوداری‌های صنعتی ایلام از دستاوردهای ویژه این طرح برگزیده است.

استفاده از تکنیک‌های دقیق‌تر، ارزان‌تر و سریعتر مانند بیوسنسورها برای تشخیص آفلاتوکسین M1 در شیر جهت جایگزین کردن با روش HPLC، جداسازی و شناسایی میکروارگانیسم‌ها و سویه‌های باکتریایی موجود در شیر، بررسی میزان آفلاتوکسین M1 در فصول مختلف و مطالعه تأثیر فصل بر میزان آن از برنامه‌های آتی جهت توسعه طرح است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار