رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران:

ایران ۳۵.۵ میلیارد کالا صادر کرد/ اجرای طرح کنترل هوشمند جاده‌ها

مهدی میراشرفی گفت: کشورمان در سال ۹۸ توانسته ۳۵.۵ میلیارد دلار کالا صادر کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مهدی میر اشرفی رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح ساختمان گمرک سمنان به مناسبت دهه فجر هم‌زمان با ظهر یکشنبه بابیان اینکه دشمنان باید بدانند که کشورمان علی‌رغم تمام تحریم‌ها و فشار‌ها توانسته در سال جاری ۷۲ میلیارد دلار تبادلات مالی داشته باشد، بیان کرد: از این رقم ۳۵.۵ میلیارد دلار متعلق به صادرات و ۳۶ میلیارد دلار ویژه واردات است.

او بابیان اینکه ۸۵ درصد واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید است، افزود: چنانچه آمار مربوط به صادرات و خدمات و … را تا پایان سال با همین روند ادامه دهیم در سال ۹۸ نیز طراز مالی کشور مثبت خواهد بود.

کمک به تولید داخلی کشور

رئیس‌کل گمرک ایران اسلامی در ادامه به‌ضرورت حمایت از تولید اشاره کرد و گفت: کشور‌هایی که مکتب حمایت از تولید را به یک استراتژی بدل کرده‌اند امروز درزمینهٔ اقتصادی موفق‌تر عمل می‌کنند و یکی از فاکتور‌ها و ملاک‌ها برای موفقیت در راستای حمایت از تولید گمرک و تبادلات تجاری محسوب می‌شود.

میر اشرفی بیان کرد: کارشناسان برآورد می‌کنند که هرروز معطلی یک کالا در گمرک می‌تواند یک درصد به قیمت آن بیفزاید درنتیجه اگر گمرک‌ها بتوانند ایستایی کالا‌ها را به حداقل برسانند قطعاً کمک خوبی به تولیدکنندگان کرده‌اند.

او در ادامه و بابیان اینکه هر تحول اقتصادی برای دوام و ارتقا باید هوشمند، الکترونیکی و مجازی شود، گفت: گمرک نیز در راستای این هوشمند سازی اقدامات خوبی را با تأکید وزارت اقتصاد و دارایی صورت داده که اجرای طرح اجباری شدن تراشه‌های الکترونیکی از سه ماه گذشته تاکنون یکی از مصادیق این اقدامات است.

اجرای طرح هوشمند سازی گمرک

رئیس کل گمرک ایران اسلامی درباره این طرح گفت: در گام نخست تمام محموله‌هایی که وارد ایران اسلامی می‌شوند به این پلمپ‌های هوشمند مجهز می‌شوند و در تمامی مبادی ورودی و خروجی نیز دستگاه‌های خوانش و پردازش آن‌ها را نصب‌کرده‌ایم که بتوانیم از کنترل‌های فیزیکی مزاحم به سمت کنترل‌های غیر مزاجم و دقیق گام برداریم.

میر اشرفی افزود: گمرک با راه‌اندازی اپلیکیشن‌های گمرک موبایلی توانسته خدمات خود را در هرجا و در هر زمان به مردم ارائه کند و در زمینه الکترونیکی کردن تجهیزات نیز امروز شاهد هستیم که گمرک توانسته در میان دیگر سازمان‌ها پیشرو باشد.

او همچنین گفت: در گام دوم تا سه الی چهار ماه آینده تمام جاده‌ها و مبادی ورودی و خروجی کشور مجهز به آنتن‌ها و دستگاه‌های خوانش پلمپ‌های هوشمند برای کنترل و نظارت بر محموله‌های صادراتی و وارداتی به کشور می‌شوند.

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.