رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر خبر داد:

رونمایی از دفاتر املاک و اسناد زمین‌خواری پهلوی

حقانی از رونمایی دفاتر اسناد املاک غصب شده توسط پهلوی برای نخستین بار در نمایشگاهی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، موسی حقانی رییس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران در مراسم رونمایی از دفاتر املاک و اسناد زمین خواری پهلوی اظهار کرد: پژوهشکده تاریخ معاصر متعلق به بنیاد مستضعفان در نمایشگاهی برای نخستین بار اسنادی از املاک مصادره شده در دوره پهلوی را به نمایش عموم می گذارد.این مراسم اولین مراسمی است که به اسناد غصب شده ایرانی ،آمار دارایی رضا خان و شکایات مردم از ‌پهلوی پرداخته می شود.

او ادامه داد: دوره پهلوی دوره سیاهی در کشور ما بود. شاید بتوان گفت انتخاب رضاشاه به سلطنت بزرگترین اهانتی بود که می توانست به مردم ایران شود زیرا او فردی پست و فرمایه بود.

حقانی ادامه داد: هدف انگلیس از روی کار آمدن رضاشاه غارت نفت ایران و از بین بردن نیروهای مدافع مرزهای ایران بود.

این مقام مسئول صیانت از استقلال کشور، تمامیت ارضی، فرهنگ و آداب و رسوم ملی، دین و آیین و امنیت توسط دولت را از منافع هر دولت برشمرد و گفت: نه تنها در زمان پهلوی به موارد ذکر شده اهمیت داده نمی شد بلکه منع حجاب،منع برگزاری تعزیه و منع دین یکی از بزرگترین اقداماتی است که توسط دولت غارتگر پهلوی صورت گرفته است.

او در پایان گفت: در سال ۱۳۱۷ شمسی در آمد عایدی از جنگل ها و معادن ،حق الارض اراضی شیلات ، حق الارض مستقلات در مازندران ،درآمد فروش از حریر و پوست ،درآمد مهمانخانه هراز، چالوس ، بابلسر و آبعلی ،درآمد حاصل از خاکبرداری، درآمد حاصل از صیفی جات ،درآمد حاصل از۶۱۰ کیلو به دانه و درآمد حاصل از اجاره قنات بخش اندکی از درآمد رضا شاه بود که به علت کمبود وقت نمی توان به همه نکات آن پرداخت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار