باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

از هشتگ تا کرسی، همه در خدمت تبلیغات

هر چند تبلیغات انتخابات هنوز شروع نشده، اما نامزد‌های انتخابات در پیام رسان‌ها و شبه‌های اجتماعی مشغول کارند.

از هشتگ تا کرسی، همه در خدمت تبلیغاتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، انتشار اخبار و عکس‌های دید و بازدید‌های شبه تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات هم بخشی از فعالیت‌های آنها و هوادارانشان در فضای مجازی است. یک حساب جعلی در پست یک نامزد انتخاباتی نوشته: آقای دکتر مطمئن‌ترین گزینه هستند! 

نامه‌های قدیمی و سیل جدید

برخی نامزد‌ها نامه‌های قدیمی را که به مراجع مختلف نوشته اند به عنوان سابقه عملکرد مطالبه گرانه خود منتشر کرده اند و سیل سیستان و بلوچستان هم بهانه‌ای شده برای تبلیغات غیرمستقیم انتخاباتی در استوری اینستاگرام و نامه نگاری برای روزنامه ها.

در برخی شبکه‌های اجتماعی هم بیشتر از یک صفحه به نام و عکس برخی نامزد‌های انتخابات ثبت شده و معلوم نیست آیا مدیران این صفحات خود نامزد‌ها هستند یا هواداران شان یا اصلا کسان دیگری.

از طرف دیگر یکی از محاسن شبکه‌های اجتماعی دسترسی کاربران و منتقدان به نامزد‌های انتخابات است. در برخی کامنت‌ها مردم خواسته‌هایی را که گاه به وظایف نمایندگان ربطی ندارد را هم مطرح می‌کنند. زیر پست اینستاگرامی یکی از نامزد‌های انتخابات نوشته: «سلام... ما در روستا آب خوردن نداریم... شما نتونستی یه آب شیرین وصل کنی...»

تا حالا کفش بیرجندی پوشیدی؟

در بسیاری از این صفحات و کانال ها، نامزد‌های انتخابات «باید»‌های بسیاری را درباره مسائل مختلف شهری، منطقه ای، کشوری و بین المللی مطرح می‌کنند و البته تعداد کمی از آن‌ها به «چگونگی» رسیدن به این باید‌ها اشاره می‌کنند. رونق تولید و خرید کالای داخلی یکی از این بایدهاست که در صفحات اجتماعی برخی نامزد‌ها دیده می‌شود.

یک کاربر فضای مجازی در سوالی از این دسته نمایندگان پرسیده: «شما که از رونق تولید و خرید کالای ایرانی صحبت می‌کند آیا ‏ تا حالا ‎کفش بیرجندی خریده اید؟ خودکاری که سر جیب میزنید ایرانی است یا روان نویس خارجی؟ در خانه از حوله‌های دستباف مردم فورگ و ‎خراشاد و ‎گارجگان استفاده می‌کنید؟» فورگ و خراشاد و گارجگان از روستا‌های حوزه انتخابیه بیرجند درمیان و خوسف هستند.

از هشتگ تا کرسی همه در خدمت تبلیغات

شعار‌های انتخاباتی در فضای مجازی به شکل هشتگ مطرح می‌شوند: #اشتغال-پایدار، #شجاعت، #رفع_محرومیت و.... جای هشتگ‌هایی که راه حل نشان بدهند هم کم وبیش خالی به نظر می‌رسد.

بازار روستاگردی و شهرگردی نامزد‌های انتخابات هم داغ است. از عکس انداختن با فروشندگان و تولیدکنندگان در بازار گرفته تا عکس انداختن با سالمندان زیر کرسی! صفحات منتسب به برخی نامزد‌های انتخابات هم مانند دل مومن پاک پاک است... فقط چند قطعه عکس و دیگر هیچ. دریغ از دو کلمه درباره عملکرد گذشته و چهار کلمه درباره برنامه آینده.

عمر پیج: کمتر از یک ماه

عمر صفحات منتسب به برخی نامزد‌های انتخابات کمتر از یک ماه است. در برخی از این صفحات با فهرست بلند بالایی از مناصب قبلی نامزد انتخابات روبرو هستم. اما در این فهرست هیچ اشاره‌ای به این نکته نشده که در هریک از این مناصب نامزد مورد نظر چه «عملکرد»‌ی داشته است.

یک نامزد انتخابات «نمایندگی انقلاب اسلامی در سفر‌های متعدد خارجی» را بخشی از سابقه خود ذکر کرده. نامزد دیگر سن جوانی را ۳۰ تا ۵۰ سالگی تعریف کرده و نامزد دیگر طرح انتقاد درباره مجلس دهم را به عنوان یکی از راه‌های شناساندن خود به مردم انتخاب کرده. نامزد دیگری هم صرفا در صفحه خود به اطلاع علاقندان رسانده که در انتخابات نامزد شده است. نامزد دیگری هم که سابقه نمایندگی دارد یکی از برتری‌های خود را تعداد نطق هایش در مجلس معرفی کرده است.

خبرنگاران وارد می‌شوند...

جمعی از خبرنگاران خراسان جنوبی هم با انتشار نامه‌ای در فضای مجازی خطاب به نامزد‌های انتخابات مجلس از آن‌ها خواستند برنامه‌های آینده، اقدامات گذشته، تیم مشاوران و دیدگاه‌های شان درباره موضوعات مهم استان و کشور را مکتوب با مردم در میان بگذارند.

در این نامه ۱۳ سوال از نمایندگان پرسیده شده است: از سوال درباره عملکرد گذشت و برنامه آینده نامزد و دیدگاهشان درباره شفافیت آراء نمایندگان گرفته تا ویژگی‌های نماینده طراز انقلاب اسلامی از نظر نامزد‌ها و دیدگاه آن‌ها درباره عملکرد دولت‌ها و مجالس قبل و مشخصات تیم مشاوران شان.

این نامه را خبرنگارانی از روزنامه‌های امروز خراسان جنوبی، مهر مشرق، زعفران، و خراسان جنوبی، خبرگزاری‌های مهر، شبستان، تسنیم، باشگاه خبرنگاران جوان و پایگاه‌های خبری خراسان تایم، خبر و هنر، بیرجند رسا، خاورستان، بیرجند شهر من امضا کرده اند. هنوز پاسخی به این پرسش‌ها از جانب هیچ نامزدی منتشر نشده است.

یکی از خبرنگاران امضاکننده این نامه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: تاکنون دو نماینده نامزد از نامزدهای حوزه انتخاباتی بیرجند خوسف و درمیان موافقت خود را با پاسخ دادن به این پرسش ها اعلام کرده اند اما گفته اند که تا زمان آغاز رسمی تبلیغات انتخابات برای انتشار پاسخ های خود به این پرسش ها صبر می کنند.

محمدعلی صائب در پاسخ به این که انگیزه شما از انتشار این فهرست سوالات چه بود گفت: قصد ما این بوده که انحصار طراحی زمین تبلیغات انتخاباتی را از دست نامزدهای انتخابات بیرون بیاوریم و به مردم کمک کنیم که برخی از موضوعات اساسی و اولویت های کشور را در قالب پرسش هایی از نامزدهای انتخابات بپرسند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا نامزدهای انتخابات به این پرسش ها پاسخ خواهند داد؟ گفت: اگر پاسخ بدهند خوب است و اگر پاسخ ندهند باز هم خوب است.

محمدعلی صائب افزود: با پاسخ دادن یا ندادن به این پرسش ها میزان پایبندی آنها به ضرورت پاسخگویی نامزدها و نمایندگان به رسانه ها به عنوان نمایندگان مردم مشخص می شود. ضمن آنکه به صرف مطرح شدن این سوالات در جامعه سواد سیاسی و انتخاباتی بخش‌هایی از جامعه ارتقا پیدا کرده است.

گزارش از فاطمه رضایی

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.