چرا نباید سفر جوزف بورل را جدی گرفت؟

گره‌گشایی از معمای سفر سیاستمدار اروپایی با ردای آمریکایی

سفر بورل به تهران گمانه‌زنی‌های زیادی را درباره هدف او از این سفر در بین تحلیلگران و ناظران سیاسی برانگیخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جوزف بورل در نخستین سفر خود به ایران پس از انتخاب شدن به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه ۱۴ بهمن، با «محمد جواد ظریف»، دیدار و گفت‎وگو کرد. پایگاه شبکه الجزیره در گزارشی به این سفر پرداخت و نوشت: «بورل به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با هدف کاهش تنش‌ها پیرامون توافق هسته‌ای به ایران سفر کرده است.» به گفته بورل، این سفر با هدف «کاستن از تنش‌ها و یافتن راه‌حل‌های سیاسی برای بحران فعلی» انجام می‌گیرد.

گره‌گشایی از معمای سفر سیاستمدار اروپایی با ردای آمریکایی

دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «این سفر به جوزف بورل این امکان را خواهد داد تا تعهد محکم اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای را ابراز کند.» اما مسئله مهم درباره این سفر به رفتار کشور‌های اروپایی بازمی‌گردد. در واقع کشور‌های اروپایی در ماجرای برجام ثابت کردند که به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و سیاست‌های آن‌ها در ادامه سیاست‌های آمریکا تعریف می‌شود؛ بنابراین انتظار رفتار متفاوت از اروپا داشتن و امید به رفع تحریم با استفاده از اروپایی‌ها کاملا نابجا و اشتباه است.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌‎های مختلفی که دارند همواره اعلام کرده‌اند که اروپا قابل اطمینان نیست. ایشان در یکی از سخنرانی‌ها تاکید کردند: «اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند؛ یعنی حالا اگر چنانچه آمریکایی‌ها توانستند به فروش نفت جمهوری اسلامی لطمه بزنند، آن‌ها بایستی به‌قدری که جمهوری اسلامی می‌خواهد [خریداری بکنند]. ما با این سه کشور دعوا نداریم، [اما] اعتماد نداریم. مسئله ما مسئله دعوا کردن و اختلاف ایجاد کردن نیست؛ مسئله اعتماد نداشتن است؛ ما به این کشور‌ها اعتماد نداریم و این هم متکی است به یک سابقه‌ای؛ لذا باید این تضمین‌ها به‌طور واقعی انجام بگیرد.»

اما چرا اروپا قابل اعتماد نیست؟

۱. اروپا و برجام
توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ موسوم به برجام به عنوان نمونه زنده بدعهدی اروپا است و بررسی آن ثابت می‌کند چرا نباید به کشور‌های اروپایی اعتماد داشت. در زمان امضای برجام توسط گروه ۱+۵ بسیاری از مفاد آن در دولت اوباما مسکوت ماند و با وجود اجرای کامل تعهدات توسط ایران، به دلیل کارشکنی آمریکایی‌ها، ایران نتوانست از مزایای حداقلیِ مورد نظر در برجام به طور کامل بهره‌مند شود و عملا مشکلات دوران تحریم ادامه یافت. با روی کار آمدن ترامپ و خروج او از برجام و اعلام مجدد تحریم‌ها علیه ایران، طرف‌های اروپایی با محکوم کردن این اقدام، از ادامه حفظ برجام حمایت کردند و مذاکرات جدیدی بین ایران و اروپا برای دستیابی به راهکار جدید دور زدن تحریم‌های آمریکا آغاز شد که در نهایت به طرح SPV یا کانال مالی ایران و اروپا منتج شد. اما این وعده اروپایی‌ها هیچ وقت محقق نشد. در ابتدا طرح کانال ویژه مالی (SPV) ارائه شد و بعد از ۹ ماه وعده‌های پیاپی در نهایت، سازو کار اینستکس به عنوان بخشی از اس پی وی مطرح شد. به عبارت دیگر اینستکس جایگزین اس پی وی است که از این پس با نام شرکت میزبان اینستکس شناخته می‌شود.

گره‌گشایی از معمای سفر سیاستمدار اروپایی با ردای آمریکایی

اینستکس از همان ابتدا به عنوان یک سازوکار معیوب مطرح بود، اما حتی کشور‌های اروپایی این سازوکار ناقص را نیز اجرا نکردند. مهم‌ترین ضعف اینستکس نیز در ابتدا این بود که بسیار دیر مطرح شد و در شرایطی بود که تحریم‌های آمریکا برگشته بود. حتی این طرح را معامله نفت در برابر غذا نیز می‌دانستند. در نهایت نیز حتی این سازوکار معیوب و ناقص نیز توسط اروپا اجرا نشده و تنها به یک ابزار برای بازی کشور‌های اروپایی تبدیل شده است تا از طریق آن ایران را تشویق به ماندن در برجام کنند. در واقع کشور‌های اروپایی به جای فشار بر آمریکا به دلیل خروج از برجام و نقض تعهدات به دنبال این هستند تا ایران را وادار به ماندن در برجامی کنند که اکنون تبدیل به یک "توافق مرده" شده است.

۲. مکانیسم ماشه
بازی کشور‌های اروپایی با ایران محدود به اینستکس نبوده است. ایران از ابتدای خروج آمریکا از برجام و نقض عهد اروپایی‌ها اعلام کرد که در صورت بدعهدی اروپا به تدریح به سمت کاهش تعهدات برجامی پیش خواهد رفت و این کار را در پنج گام اجرا می‌کند. در نهایت ایران ۱۵ دی ۱۳۹۸، آخرین گام مهم و عملیاتی در مورد کاهش تعدادت برجامی را برداشت. پس از این اقدام ایران، کشور‌های انگلیس، آلمان و فرانسه روز سه شنبه ۲۴ دی ماه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل فعال شدن مکانیسم ماشه را تأیید کردند. فعال شدن مکانیسم ماشه یک لطیفه سیاسی است. چرا که ایران تنها به اقدام متقابل در برابر کشور‌های اروپایی درمورد نقض تعهدات روی آورده و جالب این است که کشور‌های اروپایی ایران را به نقض تعهدات برجامی متهم می‌کنند. البته این مسئله خیلی عجیب نبوده چرا که نقش و وظیفه اروپا این است که با فشار بر ایران شرایط را به گونه‌ای مهیا کند تا ایران در ریل تن دادن به ۱۲ شرط پیشنهادی آمریکا قرار بگیرد.

۳. اروپا دنباله روی محض آمریکا
رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران به تبعیت صرف اروپا از آمریکا در برابر ایران و وابستگی فکری و سیاسی آن‌ها از آمریکا پرداخت. رهبر معظم انقلاب با اشاره به تهدید کشور‌های اروپایی برای به جریان انداختن مکانیسم حل اختلاف برجام تاکید کرد که که دولت ایران به خوبی جواب کشور‌های اروپایی را داد. ایشان بیان داشتند: «سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) همان کشور‌هایی هستند که در دوران جنگ تا توانستند به دشمن کمک کردند و به این کشور‌ها باید به این چشم نگاه کرد. من پیشتر هم گفته بودم که به اروپایی‌ها اعتماد ندارم و این «کشور‌های حقیر» پادوی آمریکا هستند.» ایشان خطاب به سه کشور اروپایی گفت: «آمریکا که ارباب شما بود نتوانست ملت ایران را به زانو درآورد و شما کوچکتر از این حرف‌ها هستید که بتوانید ملت را به زانو درآورید.»

گره‌گشایی از معمای سفر سیاستمدار اروپایی با ردای آمریکایی

کشور‌های اروپایی را نباید به عنوان یک جزء مستقل از آمریکا تحلیل کرد. نگاهی به روابط اقتصادی و سیاسی این دو نشان‌دهنده پیوستگی و وابستگی این دو به یکدیگر است؛ بنابراین انتظار رفتار مستقلانه از این کشور‌ها بسیار ساده‌لوحانه است. مطابق آخرین آماری که مرکز آمار اتحادیه اروپا منتشر کرده، واردات کالای کشور‌های قاره سبز از آمریکا به رقم ۲۴۶ میلیارد یورو رسیده است. علاوه بر این، اروپایی‌ها در طول ۴۰ گذشته نشان داده‌اند که سیاست‌های کلان آن‌ها در طول سیاست‌های آمریکاست و جز در مواردی، اجازه و جرأت حرکت در عرض استراتژی آمریکا را ندارند. سران قاره سبز، نه بر اساس فرضیات، بلکه در عمل نشان داده‌اند که قابل اعتماد نیستند و این نتیجه، برآیند تعامل مستقیم جمهوری اسلامی با اروپا در خلال سال‌های ۸۲ تا ۸۵ شمسی است.

در آن سال ها، ایران با سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان مذاکره کرد و پس از آنکه تمام فعالیت‌های هسته‌ای خود را داوطلبانه تعلیق و تمام تعهدات را عملی کرد، کشور‌های اروپایی در کمال گستاخی خواستار توقف دائمی پروسه تولید سوخت هسته‌ای شدند! تجربه تاریخی نشان دهنده ده‌ها بی‌وفایی اروپایی‌ها نسبت به ایران است. تجربه امضای توافقنامه‌هایی از جمله توافقنامه پاریس، سعد آباد و بروکسل در دهه هشتاد با اروپایی‌ها در این زمینه کفایت می‌کند. در حقیقت اعتماد نداشتن به کشور‌های اروپایی نتیجه تجربه‌های تاریخی است که ایران پیش روی خود می‌بیند.

۴. تحلیل سفر جوزف بورل
اروپایی‌ها از فردای خروج آمریکا از برجام وعده داده بودند که برای حفظ عملی برجام تلاش خواهند کرد. به همین دلیل این کشور‌ها از اردیبهشت ماه ۹۷ وعده راه اندازی یک کانال مالی را داده اند که اکنون به اینستکس معروف شده است. در واقع کشور‌های اروپایی در ابتدا وعده داده بودند که با استفاده از این کانال مالی به ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک خواهند کرد. اما گذر زمان ثابت کرد که این کانال مالی تنها یک بازی بوده و کشور‌های اروپایی در راستای پیشبرد نقشه‌های آمریکا فعالیت می‌کنند. قرار بر این بود که این کانال با تزریق پول از سوی اروپا آغاز به کار کند، اما اروپای تحت تاثیرِ آمریکا از این کار امتناع کرده است.

گره‌گشایی از معمای سفر سیاستمدار اروپایی با ردای آمریکایی

اروپا بیش از ۱۸ ماه فرصت داشت یا به عبارتی فرصت خواست که راهی برای جبران خروج آمریکا از برجام بیابد. اما در طول این مدت عملا هیچ اقدامی نکرد. نه سازوکار اینستکس را که سه بار تغییر نام داد تا به اینستکس رسید را عملی کرد و نه تلاشی جدی برای حفظ برجام انجام داد. در واقع تمام تلاش‌های اروپا در این مورد با هماهنگی آمریکا انجام می‌گرفت. چرا که آمریکا با خروج از برجام این توافق را از بین برد، اما کشور‌های اروپایی هیچ انتقادی از آمریکا نداشتند و مدام ایران را تشویق به ماندن در برجام می‌کردند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز با ارائه پیشنهاد‌هایی وارد میدان شد.

نکته مهم در اینجا این بود که حتی مکرون هم با پیشنهاد‌های خود در نهایت همه چیز را منوط به رضایت آمریکا کرد. در نهایت نیز اروپایی‎ها که وابسته محض به آمریکا هستند هیچ کاری نکردند و ایران ۵ گام هسته‌ای را برداشت. درو اقع کشور‌های اروپایی نه تنها به ایران در این زمینه کمک نکرده‌اند بلکه مکانیسم ماشه در مورد برجام را نیز فعال کرده‌اند. علاوه بر این کشور‌های اروپایی به جای عمل به وعده‌ها و تعهدات خود در برجام به دنبال برجام موشکی و منطقه‌ای در مورد ایران هستند و سعی دارند خواسته آمریکا یعنی مذاکره را در مورد موشک‌های ایران پیش ببرند.

همه این موار نشان دهنده این است که سفر جوزف بورل به ایران را نباید چندان جدی گرفت و در دام جدیدی که کشور‌های اروپایی به دنبال پهن کردن آن هستد نباید افتاد. چرا که اروپا و آمرکیا در قابل دیپلماسی پنهان سعی دارند تا نقش پلیس خوب و بد را بازی کرده و کشور‌های مختلف را بدین روش فریب دهند؛ بنابراین امید داشتن به کشور‌های اروپایی در واقع امید داشتن به یک سراب است. چرا که اروپا همانطور که مقام معظم رهبری بار‌ها تاکید کرده اند به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست.

دستگاه دیپلماسی ایران باید این حقیقت مهم را قبول کند که کشور‌های اروپایی یک هدف مهم از ارسال نماینده سفیر به تهران دارند و آن عبارت از تلاش برای اقناع ایران در جهت تن دادن به شرایط آمریکا است. در این بازی که آمریکا طراحی کرده اروپا نقش بیشتری نداشته و بنابراین از یک واسطه و دلال نباید انتظار بیشتری داشت. طبیعی است که به این دلال نیز نباید اعتماد کرد. اشتباه بزرگ آن است که اروپا را جدای از آمریکا تحلیل کرد. جوزف بورل نیز نماینده اروپایی است که از همه نظر تابع و وابسته به سیاست‌های آمریکا است و نباید چندان سفر وی را جدی گرفت و مراقب دام و نقشه جدید اروپا در مورد ایران بود.

انتهای پیام/

نویسنده: یوسف نوری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
باسلام ما همیشه اماده گفتگو بر اساس منطق هستیم ولی میدانم غربیهادلشان برای ما نمی سوزد این را درعمل ازسالهای دور تاکنون نشان داده اند راه پیشرفت اتکا به تواناییهای داخل است چرا که تا به حال اینگونه بوده مردم نیز سپاسگذار خدمتگذاران این ملت هستند مانند سردار دلها
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۰۰:۵۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
کسی خودش همه ی گردش مالیش به واسطه امریکا انجام میشه اگه امریکا نباشه نون نداره بخوره این میاد از ایران دفاع میکنه ؟؟؟
اصلا قدرت انتخاب نداره که بیاد انتخاب کنه
کسی نون خودشو به خاطر این که یه کشوری توی خاورمیانه غنی سازی اورانیوم داشته باشه قطع میکنه ؟

بابا کشورای اروپا بخوان هم نمیتونن
Iran (Islamic Republic of)
بی خیال
۲۳:۴۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
آقای ظریف خواهشن این بار خوشبین نباش و کمی اخم و جدیت جاشنی برخورد با کاسه لیسان آمریکا کن. وبهشان بگو آی آدمها که بر ساحل نشسته شاد و خندانید یک حق اینجا دارد می دهد جان ، و سرما سخت سوزان است . ارازل مواظب باشند که نسوزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
همة بحرانها زیر سر آمریکا و اروپاست آنها به همان قوانین بین المللی که خودشان نوشته اند که خود آن قوانین هم کلی بحث دارد پایبند باشند بسیاری از بحرانها تمام می شود .
Switzerland
سید فروزان
۲۲:۲۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
بهتر اسم اتحادیه اروپا را بگذارند ، سازمان اتحاد اروپا با اسرائیل
طبقه آخر ساختمان اتحادیه در بروکسل ،مقر نمایندگان اسراییل است و از این طبقه سیاستهای اسراییل به اروپاییان دیکته میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
پرتاب ماهواره و تستهای موشکی نظامی الان بسیار توجیه پذیر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
هر وقت دولت مردان از کسی زیاد استقبال کنند مطمان باشید بوی خیانت میاد
Iran (Islamic Republic of)
محمد فارغی
۲۰:۳۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
کشورهای اروپایی سعی دارند با خریدن زمان منتظر انتخابات آمریکا باشند شاید ترامپ که انتخاب نشود و یک ریس جمهور دیگری بیاد تا دوباره برجام یک طورای به اجرا ویک سری تغیرات در برجام وموشکی ایجاد کنند ..درواقع الان اگر اروپا کامل از برجام خارج شود در افکار عمومی جهان زلیل وخار میشود از اون طرف هم وعده های که داده نمیتونند بدون کدخدا اجرای کنند.پس منتظر آینده با همین وعدهها میمانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
برجام چیزی جز خیانت دارو دسته غرب زده وطن فروش نبوده و نیست و آبی ازش گرم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۵۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
چرا غرب جوابگوی اینهمه بدعهدی‌ها و پیمان شکنی ها و وقت کشی ها نیست و حتما باید به دادگاههای بین‌المللی کشیده شود و در صورتیکه حق ما گرفته نشود ما راه پیشرفت کشورمان را بدون توجه به غرب و وابستگی ادامه دهیم ضمن اینکه سیاست چماق را هم داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
غرب چاره و وظیفه ای جز رفع همه تحریمها ندارد.
پس اگر بهانه آنها اینست که بفکر سود و زیان خودنند چرا ما نباشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
در قرن امتیازاتی (من در آوردی )کشورهایی غربی خود را صاحب آن دانستند که با آن جلو هر کشور و ملت مستقل را بگیرند .
این فریبکاری غرب همیشه در قرن گذشته با آنها بوده.
شک نکنید و صد درصد مطمئن باشید که این پلیدی در ذات آنهاست برای کنترل توان و پیشرفت ملتها.
Iran (Islamic Republic of)
حسین حیدری
۱۷:۳۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
سلام ما ااطمینان داریم سیاستمداران زیرک و با هوش ما فریب جوزف گوریلهای شیطان صفت اروپائی و اربابانشان نمی خورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
بر عکس
هم فریب میخورند و هم چندان هم باهوش نیستند.
اگر باهوش بودند این حال و روزمان نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
تا دلت بخواد نفوذی غرب زده داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اگر منظور شما از سیاستمداران زیرک و باهوش همونایی هستن که برجام رو سر کار و آوردن که باید بگم سخت در اشتباهی :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اروپای با انگلیس پیرو امریکا بود....الان با خروج انگلیس و متزلزل شدن اتحادیه اروپا پیروتر هم شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
#بیاین پینوکیؤ نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اگه منظورت دولته که با اجرای بسیار بد همان برجام منافع ملی را راحت فدا کردند
Iran (Islamic Republic of)
رستاخیز پارسی
۰۱:۰۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
زیرکو باهوش یعنی مکرون یعنی نخست وزیر انگلیس جانسون سیاستمداران و مدیرانه ما بی خرد و بی تدبیرن حداقل اونایی که الان سر کارن فقط عشق کاناداو امریکاو اروپا هستن با این تفکرات مطمعن باشین کشورمون پیشرفت و روی ارامشو نمیبینه چون نگاه ارق ملی و دلسوزانه ای نیست بیشتر مسئولین غرب زده هستن کاش یکم غیرت و تعصب ملی داشتن به درون نگاه میکردن نه بیرون
Iran (Islamic Republic of)
نرگس سپید
۱۶:۴۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
این جماعت اگه واقعا راست میگفتن پای همون برجام بودن...اون سری دستاشون آردی کرده بودن این بارم صدا نازک کردن...اینا نمیدونن ما قصه ی بزبز قندی رو بلدیم؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۴:۳۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
خدا لعنت کند کسی رو که ذره ای به اینها اعتما د کند ویا هدفش خیانت به این مملکت است
Netherlands
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
باید دوباره مذاکره کنیم ولی اینبار نرمشی بسیار قهرمانه تر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اروپا دنبال رو امریکاست ،هرگز به آنها نباید اعتماد کرد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
این شخص برای تهدید و اتمام حجت امده
Netherlands
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
متاسفانه هیچ کشوری نمیتونه جلوی قدرت اقتصاد آمریکا با اون حجم از گردش مالی بایسته و مطمئنا هیچ کشوری نمیاد بین ایران و آمریکا،ایران رو انتخاب کنه. دیگه این رفتن و اومدن برای چیه من نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اینترنت وای فای... کرمانشاه و تمام شهرستاناش دوباره قطع وصل میشه وشدید کند شده دمتان گرم رسیدگی بکنید اینا دوباره احتمالا بخاطر انتخابات دس کاریش میکنن...ملتو کم اذیت کنید خسه شدیم ب مولا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
ما تحت هر شرایطی در برجام می مانیم!!!!؟؟؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
پهپادهای امریکایی و 5+1 یک هدف مشترک دارند که همه به خوبی دیدیم هدفشون چی بود.
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۲:۵۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
کشورهای اروپایی نه می توانند ونه میخواهند که کمکی به ایران کنند. انها وابسته کامل به امریکا اند. دشمنی فرانسه با ایران کمتر از امریکا نیست. و اگر کم رنگتر به نظر میرسد چون توانایی فرانسه برای بروز دشمنی با ایران اندک است. اگر قدرت پیدا کند دشمنیش از امریکا پیشی میگیرد. به دوران جنگ 8 ساله و کمکهای فرانسه به صدام دقت شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
زیرا ما بد عهد نبودیم و آنها بد عهد بودند و جواب بدعهدیشان باید برایشان گران تمام شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اروپا و امریکا دلشون به حال ما نسوخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اروپا و آمریکا فقط میخواهند مانع پیشرفت ایران شوند ما تمام راه ها را آزمودیم بسه دیگه.آزموده را آزمودن خطاست.ای خدا ما کلافه شدیم چقدر اینا میرن ومیان اونم بیفایده .از ما گفتن بود .بر جام بی سرانجام رو رها کنید گوش به حرف های رهبر کنید ب قول سردار شرف و عزت ایران سردار دلها سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بر جام جان اسلام را میگیرد جان ایران را میگیرد.
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
یکی از اهداف اصلی امریکا و اسرائیل معطل نگه داشتن برنامه هسته ایی ایران است که بوسیله برجام به خوبی به این هدف رسیده بودند.
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
امریکا برای اینکه بتواند سایر سران نظام را هم ترور کند اول باید مطمئن شود ایران به سلاح اتمی دست نخواهد یافت.
Iran (Islamic Republic of)
باقرخان سالار ملی
۱۱:۳۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
جوزف کیلویی ۲ تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
غربیها خود آمریکا است چرا باور ندارید ‌ کسانی که در اروپا زندگی میکنند همه خاک آمریکایی را رو چشمشون میگذارن ‌...امید نداشته باشید ..ای خدا درمون را به کی بگیم
Germany
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
به من بگو خخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
دروغ میگه به اون نگی ها،ادم دهن لقیه....به من بگو
آخرین اخبار