معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مطرح کرد؛

شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان و زنان ایرانی

ملک زاده گفت: یکی از دلایل مرگ و میر در کشور سرطان است و بیشتر سرطان‌ها از سن ۵۰ سالگی بروز می‌کنند.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست خبری نگاه به سرطان با اشاره به شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران اظهار کرد: امسال در سطح دنیا ۱۸ میلیون نفر مبتلا به سرطان داشتیم که پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۴۰ این رقم به ۳۰ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

٢۵٠ هزار نفر مبتلا به سرطان در کشور داریم

او با اشاره به آمار ابتلا به سرطان در ایران اظهار کرد: ٢۵٠ هزار نفر مبتلا به سرطان در کشور ایران زندگی می‌کنند و سالانه حدود ۱۲۰ هزار مورد جدید سرطان تشخیص داده می‌شود.

او ادامه داد: به طور معمول در سال حدود ۳۸۰ هزار مرگ در ایران داریم که علت اصلی این مرگ و میرها، بیماری‌های غیرواگیر است. از این ٣٨٠ هزار مرگ، ۴۳ درصد مربوط به سکته‌های قلبی و مغزی و نزدیک به ۵۱ هزار مرگ، ناشی از سرطان است.

ملک زاده با بیان اینکه مرگ زودرس زیر ٧٠ سال است و یک شاخص جهانی محسوب می‌شود، گفت: سالانه حدود ۵۵ هزار نفر به دلیل سرطان در ایران فوت می‌کنند. نیمی از بیماران مبتلا به سرطان قابل معالجه هستند و نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری است. سالانه ١٢٢هزار مرگ زودرس در ایران اتفاق می‌افتاد که ۳۴ هزار مورد ناشی از سرطان است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: یک برنامه ملی ثبت سرطان بسیار دقیق در کشور داریم که طی ۴ سال متوالی تدوین شده و این برنامه به همت یک تیم ۵٠ نفره پیشرفته‌ترین برنامه در سطح منطقه است.


بیشتر بخوانید: سرطان یک بیماری نیست!


ملک زاده به آمار ابتلا به سرطان در ایران اشاره کرد و گفت: نرخ شیوع سرطان در ایران در مرد‌ها ١٧۴ و در زن‌ها ١۴٨ است.

سرطان در چه سنی به اوج می‌رسد؟

او با اشاره به سرطان‌های شایع در ایران اظهار کرد: سرطان پستان، پروستات، پوست و معده و کولورکتال ۵ سرطان شایع در ایرانی هاست. سرطان پستان در زنان جوان نیز دیده می‌شود، اما بیشتر سرطان‌ها از سن ۵۰ سالگی بروز می‌کنند و در ۶۰ سالگی به اوج می‌رسند. سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در بین زنان و سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در بین مردان است.

ملک زاده گفت: سرطان‌های گوارشی حدود ۳۰ درصد، سرطان معده حدود ۱۱ درصد و سرطان کولورکتال حدود ۹ درصد سرطان‌ها را تشکیل می‌دهند.

۵۰ درصد تریاک جهان در ایران مصرف می‌شود

️ملک زاده با اشاره به مهمترین عوامل خطر سرطان مری و معده گفت: مهمترین عوامل ابتلا به این ۲ سرطان شامل؛ مصرف سیگار، قلیان، تریاک و ناس، بهداشت پایین دهان، مصرف آب غیربهداشتی و غیر لوله کشی، چاقی و عدم تحرک بدنی، فقر اقتصادی، آلودگی هوا در خانه و شهر‌های بزرگ، نوشیدنی داغ، عوامل ارثی و ژنتیکی، مصرف زیاد گوشت قرمز، عفونت با هلیکوباکتر و غذا‌های کبابی، شور، سرخ شده و خیلی مانده است.

ملک زاده با بیان اینکه در ماه آینده نتایج تحقیقات ایران درباره سرطان زایی تریاک از طرف سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌شود، اظهار کرد: ۵۰ درصد تریاک جهان در ایران مصرف می‌شود و سرطان مری، معده، مثانه، پانکراس، حنجره، ریه و مغز به دنبال مصرف تریاک رخ می‌دهد.

ملک زاده با اشاره به اینکه استان گلستان بالاترین نرخ شیوع سرطان مری در دنیا را داشته است، گفت: نرخ شیوع سرطان مری در این استان از ۱۹۰ در صد هزار به ۲۰ رسیده واکنون آمار ابتلا به سرطان مری ناشی از چاقی در این استان افزایش پیدا کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان کرد کرد: تنباکو قاتل شماره یک در حوزه سرطان است و سالیانه ۷ میلیون نفر را در دنیا به کام مرگ می کشاند، سالیانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر در معرض دود سیگار و قلیان جان خود را از دست می دهند، همچنین سیگار عامل ۳۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان و ۸۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان ریه است.

ملک زاده گفت: ۴۵ هزار پزشک در ایران طبابت می‌کنند و بیش از هزار نفر آن‌ها در حوزه سرطان در کشور فعالیت دارند.

۳۰ درصد خانم‌های ایرانی چاق هستند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ۳۰ درصد خانم‌های ایرانی چاق هستند و شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰ دارند، گفت: همچنین ۱۹ درصد مردان ایرانی چاق هستند، بنابر آمارها در دنیا بیش از ۶ نفر از ۱۰ مرد و بیش از ۵ نفر از ۱۰ زن چاق هستند که دلیل آن مصرف غذای پرشکر و حاوی چربی‌های اشباع و کمبود فعالیت‌های فیزیکی است.

او با بیان اینکه ۳۰ تا ۵۰ درصد موارد سرطان از طریق تغییر سبک زندگی و اجتناب از عوامل خطر اصلی قابل پیش گیری هستند، عوامل خطر اصلی را دخانیات، اضافه وزن، رژیم غذایی نامناسب، کمبود فعالیت، مصرف الکل، عفونت جنسی، عفونت‌های سرطان زا از جمله هپاتیت بی و سی و باکتری زخم معده، یونیزه کردن و ماوراء بنفش و آلودگی هوا دانست و اضافه کرد: در گذشته بیشتر بازماندگان سرطان با سکته قلبی فوت می‌کردند و عامل اصلی بازماندگان سرطان بیماری‌های قلبی و عروقی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت سپس به روند انتشار مقالات کشور در موضوع سرطان توسط بانک اطلاعاتی اسکوپوس پرداخت و گفت‌:طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۴ بیش از ۱۰ هزار مقاله از سوی ایرانیان چاپ شده و کیفیت این مقالات هم خوب است. همچنین ما از این لحاظ از کشور‌های منطقه و خاورمیانه بالاتر و در بین کشور‌های اسلامی نیز از کشوری همچون ترکیه، بالاتر هستیم. به لحاظ انتشار مقالات درباره‌ی سرطان رتبه‌ی ایران در سال ۲۰۱۸ در خاورمیانه یک و رتبه استنادات ایرانی در منطقه یک بوده است. دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی، دانشگاه آزاد، علوم پزشکی شیراز و مشهد وعلوم پزشکی ایران در این حوزه فعال هستند، ولی به لحاظ مقالات داغ ۳۲ مقاله داغ در این حوزه داشتیم.

نوشیدنی داغ عامل ابتلا به سرطان

ملک زاده  با بیان اینکه گنبد کاووس و گلستان بیشترین نقطه سرطان معده و مری در ایران (نرخ ۱۹۰ در صد هزار) بوده است، گفت: تیم تحقیقاتی بین المللی ما در طول مطالعه کوهورت گلستان به این نکته رسید که علت‌های بالا بودن سرطان مری مصرف کم سبزی و میوه، آلودگی هوا در خانه، مصرف چای داغ، بهداشت دهان و دندان، مصرف تریاک و آب آشامیدنی غیر لوله کشی، مصرف آب انبار دارای نیترات بالا بوده است که خوشبختانه بر اثر تغییرات اجتماعی نرخ سرطان مری در این استان به ۲۰ در صد هزار رسیده است، اما ۱۸ درصد مردم گلستان هنوز تریاک می‌کشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی یک منوگراف چاپ کرد که در آن نوشیدنی داغ باعث بروز سرطان اعلام شده است و ما نیز شواهد کافی برای سرطان زا بودن تریاک اعلام کردیم و انشاء‌الله به صدور بیانیه‌ای در این حوزه منجر خواهد شد.

ملک زاده با بیان این که نیماد از ۶۵ پروژه در مورد سرطان حمایت کرده و تیم‌های تحقیقاتی بزرگ در ایران نتایج خود را منتشر خواهند کرد، گفت: هفت عامل پیشگیری از سرطان، مسواک زدن مرتب، مصرف میوه و سبزی و آب آشامیدنی سالم، گوشت سفید بخصوص ماهی، انفاک در مصرف نمک، وزن مناسب، تحرک بدنی و ورزش، پرهیز از سیگار و قلیان و تریاک، پرهیز از تنفس طولانی مدت در هوای آلوده، پرهیز از زندگی و تنفس در شهر‌های بزرگ، پرهیز از مصرف نوشیدنی داغ، درمان عفونت‌ها، واکسن هپاتیت بی و اچ پی وی و غربالگری در خانواده‌های متوسط است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت  اضافه کرد: شیردهی تا ۶ ماه هم در مادر و هم در کودک از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند. همچنین آسپرین از مهمترین دارو‌های موثر در پیشگیری از سرطان است و توصیه می‌کنیم مردان از سن ۴۵ سالگی و خانم‌ها از سن ۵۰ سالگی روزی یک آسپرین ۸۰ مصرف کنند که البته مصرف این قرص از ۷۰ سالگی به بالا باید با احتیاط باشد و ۱۰ سال آسپرین خوردن می‌تواند از بروز سرطان پیشگیری کند.

او افزود: از سال ۱۳۷۰ واکسن هپاتیت بی برای کل نوزادان در کشور تزریق می‌شود. اچ پی وی نیز عامل سرطان دهانه رحم و عفونت‌های تناسلی است که خوشبختانه واکسن آن در ایران تولید شده و اردیبهشت ماه نتایج تحقیقات ما در این باره منتشر می‌شود و امیدواریم واکسن اچ پی وی به واکسیناسیون ملی اضافه شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان کرد:‌ایران در زمینه تشخیص زود هنگام سرطان‌ها از طریق آزمایش خون و ادرار پژوهش‌های بسیاری را انجام داده و در این راستا به زودی می‌توانیم با آزمایش خون و ادرار بگوییم که فرد در معرض چه سرطان‌هایی قرار دارد. همچنین دستاورد مهمی در مورد سرطان مثانه داریم و در این حوزه تستی وجود دارد که از ۱۰ سال قبل می‌تواند این موضوع را تشخیص دهد که نتایج این تحقیقات به زودی از طریق سازمان بهداشت جهانی منتشر خواهد شد.

او گفت: برخی سرطان‌ها جنبه خانوادگی دارند و قاعده این است که زمانی که کسی در خانواده سرطان می‌گیرد بقیه هم مورد آزمایش و مراقبت و درمان‌های ویژه قرار گیرند.

به زودی؛ تشخیص سرطان با آزمایش خون و ادرار

ملک‌زاده گفت: غربالگری سرطان‌ها باید مبتنی بر شواهد قوی باشد. به عنوان مثال غربالگری سرطان سینه در سوئیس و کانادا به روش‌های معمول مقدار زیادی نگرانی ایجاد می‌کند تلاش ما این است که چند الگوی جدید در این راستا جا بیاندازیم. به عنوان مثال بیشترین شیوع سرطان معده در مردان شهر اردبیل است که در این حوزه از ۲۰ هزار نفر تست گرفتیم که این تست‌ها باید طی ۱۰ سال پیگیری شوند و باید ضمن کسب اطمینان از روش‌های جدید تشخیصی به روش آزمایش و خون هر کدام از این تست‌ها را در یک نقطه از ایران پایلوت کنیم. به عنوان مثال در حوزه‌ی سرطان دهانه رحم می‌خواهیم استان فارس را به عنوان پایلوت قرار دهیم. همچنین امیدواریم واکسن اچ پی وی مانند واکسن هپاتیت بی در سنین ۹ و ۱۰ سالگی به همه کودکان تزریق شود.

او بیان کرد: سرطان‌های غدد لنفاوی جزء ۱۰ سرطان اول در کشور هستند. نکته مهم در مورد درمان سرطان‌ها فناوری دارویی ایران است و دارو‌های تولید ایران همگی از کیفیت خوبی برخوردارند. این در حالی است که کشور‌های تولید کننده مواد اولیه دارویی در دنیا، چین و هند هستند و حتی کشور‌های اروپایی به دلایل زیست محیطی از این کشور‌ها مواد اولیه دارویی سرطان‌ها را وارد می‌کند.

وضعیت داروهای سرطان در ایران

علی قنبری مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در نشست خبری روز جهانی سرطان با بیان اینکه آموزش و اطلاع رسانی در زمینه سرطان‌ها بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اصول پیشگیری از ابتلا به سرطان، آگاهی رسانی و جلب اعتماد مردم است.

قنبری مطلق با اشاره به دارو‌های درمان سرطان و پوشش بیمه‌ای این دارو‌ها اظهار کرد: تمام دارو‌هایی که در فارماکوپه دارویی ایران است، در کشور تولید می‌شود، هر سال دارو‌هایی جدیدی برای درمان سرطان وارد بازار دارویی جهان می‌شوند، در این زمینه سازمان غذا و دارو با بررسی‌هایی هزینه اثربخشی دارو‌ها تولید آن‌ها به کمک شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار قرار می‌دهند و خوشبختانه این توانایی را داریم که ظرف ۲ سال این دارو‌ها را در صورت هزینه اثربخشی تولید کنیم.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت تجویز دارو‌های سرطان مطابق هزنه اثربخشی گفت: بسیاری از دارو‌های درمان سرطان گاهی بدون اثر تجویز می‌شوند که باید با در تجویز آن‌ها دقت بیشتری داشت.

حدود دو سوم دارو‌های سرطان از فرآورده‌های گیاهی به دست می‌آیند

او درباره ماده اولیه دارو‌های ضد سرطان گفت: حدود دو سوم دارو‌های درمان سرطان از فرآورده‌های گیاهی به دست می‌آیند؛ در وقع فرمول دارو منشاء گیاهی دارد و پس از تایید اثربخشی به دلیل هزینه بالا دارو به صورت شیمیایی مطابق فرمول‌های گیاهی در کارخانه‌های داروسازی تولید می‌شوند.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت یادآوری کرد: از سال ۹۲ در زمینه کاهش ابتلا به سرطان برنامه‌های اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی را در دستورکار قرار دادیم و پویش‌های مبارزه با سرطان را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری با همکاری سازمان‌های خیریه مردم نهاد و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برگزار کردیم که این نهاد‌ها در زمینه اطلاع رسانی به مردم در اماکن عمومی، اقدامات متناسبی انجام می‌دهند.

قنبری مطلق با اشاره به غربالگری پایلوت چند سرطان شایع در خانه‌های بهداشت اظهار کرد: در خانه‌های بهداشت بسته‌های آموزشی چهره به چهره از ۶ سال پیش در اختیار مردم قرار گرفته است، باید توجه داشت که مداخلات تشخیص سرطان در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی، حتی در کشور‌های صورت نمی‌گیرد که ما این برنامه را آغاز کرده ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
چرا دکترها برای مردان بالای پنجاه سال ببالا اسپرین تجویز نمی کنندلطفا پاسخ دهید باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۷:۱۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
انشاالله روزی ریشه کن بشود تمام بیماری ها
لطفا برای نابودی تمام بیماری ها یک صلوات بفرستید
آخرین اخبار