راهکارهای درمانی برای آرتروز شانه

یک متخصص ارتوپدی گفت: اولین راه درمان آرتروز شانه این است که فشار وارده بر مفاصل را کم کنیم.

حمید پدرام، متخصص ارتوپدی و فلوشیپ آسیب‌های ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: آرتروز معمولا در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد و تمام مفاصل بدن را می‌تواند درگیر کند. البته ممکن است در سنین پایین‌تر مانند ۴۰ تا ۵۰ سالگی هم افراد دچار این عارضه شوند.

این متخصص ارتوپدی تصریح کرد: نقاط شایعی که دچار آرتروز می‌شوند عبارتنداز: مفاصل دست، شانه و زانو.

علائم آرتروز

او اظهار کرد: افرادی که از نظر ژنتیک مستعد بیماری آرتروز هستند و غضروف مفاصل آن‌ها کیفیت پایین‌تر و عمر کوتاهی دارد زودتر دچار این عارضه خواهند شد.

او بیان کرد: افرادی که رماتیسم مفصلی دارند و یا کسانی که با عفونت مفصل و ضرب دیدگی به علت تصادف درگیر هستند بیشتر در معرض آرتروز زودرس هستند.


بیشتر بخوانید تفاوت بیماری مفصلی روماتیسم با نوع غیرمفصلی آن در چیست؟


این متخصص ارتوپدی و فلوشیپ آسیب‌های ورزشی گفت: افرادی که فشار زیادی به مفاصل خود می‌آورند مانند: وزنه برداران و افرادی که کار‌های سنگینی می‌کنند ممکن است در بعضی از قسمت‌های بدنشان بر اثر فشار بیش از حد زودتر دچار عارضه آرتروز شوند.

پدرام گفت: از علائم شایع این بیماری می‌توان به درد در ناحیه مورد نظر اشاره کرد که معمولا بیماران نیز به خاطر درد بیش از حد برای درمان اقدام می‌کنند.

راه‌های پیشگیری از آرتروز 

او ادامه داد: برای پیشگیری از عارضه آرتروز باید مفاصل را در برابر صدمات، ضربه و عفونت مراقبت کرد. درمان بیماری‌هایی که درگیری مفصلی دارند و همچنین درمان صحیح مفاصلی که قبلا صدمه دیده‌اند نیز می‌تواند به جلوگیری از این بیماری کمک کند.

آرتروز شانه چیست؟

این متخصص ارتوپدی و فلوشیپ آسیب‌های ورزشی گفت: افرادی که فعالیت‌های سنگین ورزشی می‌کنند باید مراقبت ویژه‌ای از مفاصل خود داشته باشند تا دچار این بیماری نشوند. اگر افراد احساس درد نکنند و به اصطلاح آرتروز خفیف باشد، درمان خاصی برای آن وجود ندارد.

پدرام افزود: اگر افراد احساس درد و یا دچار تغییر شکل در مفاصل‌شان شوند؛ باید درمان را آغاز کنند. اولین راه حل درمان آرتروز این است که فشار وارده بر مفاصل را با راهکار‌هایی که دکتر متخصص ارائه می‌کند از محل مورد نظر کم کنند، عضلات شانه و پشت کتف تقویت شوند تا فشار کمتری به این ناحیه وارد شود.

او ادامه داد: راه حل بعدی درمان استفاده از دارو‌هایی است که پزشک متخصص تجویز می‌کند. همچنین از راه‌های دیگر درمان آن که بسیار هم مطرح است فیزیوتراپی است که باعث تقویت عضلات و تقویت دامنه حرکت عضلات می‌شود.

او افزود: روش مگنت یا التراساند نیز از دیگر روش‌های درمان بیماری آرتروز شانه است که جریان برق ضعیف و یا اشعه مادون قرمز باعث بهبود جریان خون محل مورد نظر می‌شود. همچنین در مواردی هم از لیزر برای کم کردن درد ناحیه مورد نظر نیز استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید: مردان بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند


این متخصص ارتوپدی و فلوشیپ آسیب‌های ورزشی بیان کرد: اگر برای آرتروز شانه، درمان دارویی و فیزیوتراپی جواب نداد مرحله بعد تزریقات داخل مفصلی است که این تزریقات به میزان بیماری فرد بستگی دارد؛ داروهایی که در مفاصل تزریق می‌شوند نیز به صورت موقتی در بیمار تأثیرگذار است و درمان قطعی نیست.

آرتروز شانه چیست؟

پدارم گفت: افراد همچنین می‌توانند از دارو‌های خوراکی برای بهبود یا کاهش احتمال بیماری آرتروز استفاده کنند که بیشتر شبیه مکمل دارویی است. به این نوع دارو‌ها غضروف ساز نیز گفته می‌شود که به دو صورت خوراکی و تزریقی در بازار موجود است.

او در پایان بیان کرد: آخرین مرحله درمان آرتروز شانه جراحی است که تعویض مفصل برای بیمار انجام می‌شود، این عمل جراحی برای بیمار سنگین است، به همین دلیل در مرحله آخر درمان آرتروز شانه قرار دارد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.