بازیگر فیلم «خروج»: حاتمی‌کیا به روحانی فیلم توجه ویژه‌ای داشت

در سال‌هایی که مساله اعتراض در برهه‌هایی از زمان به شکلی جدی وجود داشته است و مردم درباره برخی مسائل مختلف کشور معترض بوده‌اند، ابراهیم حاتمی‌کیا نیز با دردست‌گرفتن نبض جامعه مساله اعتراض را دستمایه کار تازه خود قرار داده است.

بازیگر فیلم «خروج»: حاتمی‌کیا به روحانی فیلم توجه ویژه‌ای داشتبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «خروج» آخرین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا فیلمی پرسروصدا و چالش‌برانگیز خواهد بود. این‌بار حاتمی‌کیا به سوژه اعتراض پرداخته است. در سال‌هایی که مساله اعتراض در برهه‌هایی از زمان به شکلی جدی وجود داشته است و مردم درباره برخی مسائل مختلف کشور معترض بوده‌اند، ابراهیم حاتمی‌کیا نیز با دردست‌گرفتن نبض جامعه مساله اعتراض را دستمایه کار تازه خود قرار داده است.

هر چند گفته می‌شود سوژه اولیه فیلم جدید حاتمی‌کیا متعلق به ۱۰ سال پیش است، اما ظاهرا این سوژه از سال گذشته در ذهن او پخته و کامل شده است. جزئیاتی که تاکنون از قصه فیلم منتشر شده این است که ملودرامی اجتماعی است. به دلیل حضور این فیلم در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر گفت‌وگویی با مهدی فقیه، بازیگر این فیلم داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

جناب فقیه، لطفا یک مقدار از ویژگی‌های کلی فیلمنامه «خروج» بفرمایید. به‌طور کلی این فیلمنامه چه ویژگی‌هایی جذابی داشت که شما ترغیب به بازی در آن شدید؟
بیشترین رزومه کاری من در ارتباط با دفاع مقدس است. مثل «هور در آتش» و «لیلی با من است». من با کارگردان‌هایی کار کرده‌ام که در آثارشان به دنبال مفاهیم انسانی بودند، چون اصالت هنر به این شکل است. ما اگر در هر ژانری تمام مفاهیم انسانی را در نظر بگیریم، مطمئنا کار مورد توجه بینندگان قرار می‌گیرد. مردم هم این نوع کار‌ها را می‌پسندند. من بسیار علاقه‌مند بودم که با جناب حاتمی‌کیا کار کنم، خوشبختانه این اتفاق در این کار رخ داد.

مقداری از ویژگی‌های کاراکتر خود در این فیلم بفرمایید. ما یک نقش روحانی را از شما در فیلم شاهد هستیم؛ ویژگی‌های عمده این شخصیت چیست؟
فیلم در یک روستایی روایت می‌شود؛ عموم مردم با یکدیگر آشنا هستند و با هم کار می‌کنند. این روحانی در این روستا همیشه مورد احترام و توجه است. بسیار با مردم همراه است و حکم بزرگ آن‌ها را دارد. همیشه در جوامع کوچک به فردی که روحانی یا سید باشد، احترام خاصی گذاشته می‌شود. زمینه و حرکت اصلی داستان هم از این شخصیت آغاز می‌شود.

در طول داستان ما شاهد همراهی و پشتیبانی این شخصیت با سایر مردم هستیم و جانبداری خاصی از سمت آن صورت نمی‌گیرد؛ نظر شما دراین‌باره چیست؟
این وجهی از داستان بود که حاتمی‌کیا بسیار بر آن توجه داشت. همیشه در طول تاریخ این روحانیت بوده که کاری انجام داده است؛ از میرزای شیرازی گرفته تا امام؟ ره؟. مردم در ادوار مختلف به روحانیت شیعه اطمینان کرده و با آن‌ها همراه شده‌اند.

شما حضور فیلم «خروج» را در جشنواره امسال چطور ارزیابی می‌کنید؟ با توجه به اینکه این فیلم جزو آثار مهم امسال به شمار می‌آید.
من جوایز مختلفی از جشنواره دریافت کرده‌ام، اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که مهم‌ترین جوایز را مردم به من داده‌اند. همچنین بسیار خوشحال هستم که با گذشت چند سال در خدمت فرامرز قریبیان بودم و با ایشان همکاری داشتم. امیدوار هستم مردم از این فیلم لذت ببرند. همه ما که آثار هنری را عرضه می‌کنیم باید به مردم تکیه کرده و با آن‌ها همراه باشیم.

به نظر شما فیلم می‌تواند نظر منتقدان و اهالی رسانه را نیز به خود جلب کند؟
مطمئنا اینطور خواهد بود. البته تفکرات و سلایق گوناگونی درباره یک اثر هنری وجود دارد. این روز‌ها ما شاهد حواشی گوناگونی در سینما بوده‌ایم، البته این مسائل همیشه بوده است. در هنر هر زمانی که ما به پای بزرگان رسیدیم، می‌توانیم برای خود صاحب ایده و نظر باشیم. ما بسیار از معنویت هنر فاصله گرفته‌ایم، تاریخ را در نظر نمی‌گیریم و فقط می‌خواهیم خودمان را نشان دهیم. به همین دلیل افرادی فیلم را می‌پسندند و عده‌ای دیگر خیر.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.