معاون بهداشتی وزارت بهداشت تشریح کرد؛

آخرین جزئیات از وضعیت سلامت دانشجویان منتقل شده از چین

رئیسی گفت: حال دانشجویان منتقل شده از چین به ایران مساعد است.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رییسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اظهار کرد: حال دانشجویان منتقل شده از چین به ایران مساعد است.

او افزود: تیم پزشکی و مراقبتی بیماری‌های واگیر و تیم‌های بهداشتی در محل قرنطینه هستند.  تا روز جمعه مشخص می‌شود که علائمی دارند یا خیر.
 
معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: در بین افراد قرنطینه شده یک بچه هم وجود دارد و ما روزانه تب و سایر علائم را کنترل می‌کنیم.
 
رییسی افزود: پزشکان آموزش‌های لازم را دیده و با لباس مخصوص مشغول به ارائه خدمت به این دانشجویان  هستند.
 
معاون بهداشتی وزارت بهداشت در پایان گفت: علاوه بر دانشجویان ایرانی تعداد ۶۵ عراقی، ۲۴ سوریه‌ای و یک نفر لبنانی در هواپیما بودند که بدون خارج شدن از هواپیما به کشور‌های خود بازگشتند.
 
رئیسی با اشاره به سیل در جنوب کشور و بهره برداری از برخی پروژه‌های بهداشتی اظهار کرد: سیل در فروردین ماه امسال ۱۴ استان را درگیر کرد، اما هیچ مادر بارداری در این سیل از خدمات محروم نماند؛ هیچ‌گونه عارضه زایمان نداشتیم و مصرف داروهایشان به هیچ وجه دیر نشد.

او گفت: میزان رضایت در آیتم‌های مختلف در اجلاس سازمان بهداشت جهانی بالای ۹۰ درصد بوده است. در سال ۹۵ تعداد پنج هزار پروژه بهداشتی و درمانی تعریف شد که در سال ۹۷ تعداد سه هزار و ۴۰۰ مورد از این پروژه‌ها به بهره برداری رسید. امسال یک هزار و ۵۰۰ پروژه در حال بهره برداری است که از این تعداد یک هزار پروژه در روستا‌ها پایگاه سلامت، خانه‌های بهداشت و مرکز جامع سلامت است.

رئیسی گفت: دکتر نمکی وزیر بهداشت هر هفته ۵۰ پروژه را به بهره برداری می‌رساند و مابقی پروژه‌ها تا پایان شهریور ۹۹ به بهره برداری می‌رسد.

او ادامه داد:در حال حاضر ۷۷ هزار و ۸۵۶ خانه بهداشت، چهار هزار و ۳۰۰ پایگاه سلامت و چهار هزار و ۱۲۸ مرکز جامع سلامت در کشور وجود دارد؛ همچنین ۳۰ هزار بهرورز، ۲۲ هزار مراقبت سلامت و یک هزار کارشناس سلامت و روان در این مراکز مستقر هستند و خدمات ارائه می‌کنند.


بیشتر بخوانید: پاسخ به چند سوال درباره دانشجویان مقیم "ووهان" پس از بازگشت به کشور


علت نگرانی‌های ناشی از کرونا

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر سه هزار و ۲۰۰ واحد دندانپزشکی با سه هزار و ۶۰۰ یونیت در کشور وجود دارد که عصر‌ها فعالیت ندارند، اما در تلاش هستیم که این واحد‌ها در شیفت عصر فعال باشند. علت نگرانی‌های ناشی از کرونا به سه دلیل ناشناخته بودن بیماری، نداشتن داروی اختصاصی و واکسن است.

او ادامه داد: سرایت پذیری کرونا ۳.۶ تا ۵ درصد و میزان کشندگی آن پایین است. ۷۰ درصد این بیماری شبیه ویروس سارس است و علائم کرونا تب، گلودرد، درد بدن و آبریزش بینی است و با سرماخوردگی تفاوتی ندارد.

بیماری کرونا مانند سرماخوردگی است

رئیسی در تشریح ویروس کرونا گفت: بیماری کرونا مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا است. یک نوع از ویروس کرونا در سال ۲۰۰۲ تحت عنوان سارس به گربه و در نهایت به انسان منتقل شده بود در بین مردم دنیا بروز و شیوع پیدا کرد که منبع آن حیوانات بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر ویروس کرونا از نوع سارس در حدود ۱۰ درصد بود و این بیماری به طور کامل تا تابستان سال ۲۰۰۳ محو شد.

او بیان کرد: یک نوع ویروس در سال ۲۰۱۲ نوعی از ویروس کرونا تحت عنوان مرس در بین افراد بروز پیدا کرد که میزان مرگ و میر آن در حدود ۳۰ درصد بوده و این بیماری در عربستان منتشر شده بود و هنوز هم در این کشور وجود دارد که منبع آن حیوان شتر است. کرونا جدیدی که امروزه در کشور چین شیوع پیدا کرده است میزان مرگ و میر آن بین ۲ تا ۳ درصد است، اما میزان سرایت آن بین ۳.۶ دهم تا ۵ درصد است و از علائمی مانند تب، گلودرد، بدن درد و آب ریزش بینی برخوردار است.

رئیسی با اشاره به اینکه نگرانی ما از ویروس کرونا جدید از این بابت است که دارو واکسنی ندارد و این بیماری ناشناخته است، افزود: معمولا افراد ۶۰ سال و بالای ۱۰ سال به بیماری کرونا جدید مبتلا می‌شوند و همچنین بیمارانی که دچار عارضه زمینه‌ای بوده نیز ممکن است به بیماری کرونا جدید مبتلا شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه ما مرحله اول بروز بیماری آنفلوانزا را گذرانده‌ایم و پیش بینی کرده‌ایم که مرحله دوم با شیب ملایم تری شروع شود، اما خوشبختانه بیماری آنفلوانزا از تیپ A به B تغییر کرده و این عارضه بیماری زایی کمی دارد.

او با اشاره به اینکه ما دوبار تست TCR را انجام می‌دهیم، گفت: ژنوم جدید بیماری کرونا ۷۰ درصد آن شبیه نوع سارس است، اما به طور کلی ما دو بار آزمایش برای بیماری یابی کرونای جدید انجام می‌دهیم. اگر مردم ایران به این بیماری مبتلا شده باشند هیچ ترس و نگرانی بابت اطلاع رسانی آن نداریم.

بازگشت ایرانی‌های مقیم چین به شرط گرفتن کارت سلامت

رئیسی با اشاره به لغو پرواز‌های کشور چین به ایران افزود: در حال حاضر پرواز از کشور چین لغو شده است و ما پیشنهاد داده‌ایم که ایرانی‌های مقیم چین به شرط گرفتن کارت سلامت از سفارت ایران در صورت تمایل به صورت کنترل شده قرنطینه به کشور برگردانیم.

او ادامه داد: تمام نیرو‌های ما کاملا مجهز در فرودگاه‌های مرزی مستقر هستند و مسافران را از نظر ابتلا به بیماری کرونا کنترل می‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در کشور‌های آمریکا و اروپا سالیانه ۶۵۰ هزار نفر به سرخک مبتلا می‌شوند، اما ما گواهی حذف تراخم و سرخک را به دست آورده‌ایم و در آینده گواهی حذف مالاریا را نیز کسب می‌کنیم.

او ادامه داد: یک سری از مردم ایران پشت گیت‌ها در کشور چین مانده‌اند که این افراد به سبب داشتن کارت سلامت اجازه ورود به ایران را خواهند داشت، اما چینی‌ها حتی با داشتن کارت سلامت اجازه وارد شدن به مرز‌های کشورمان را ندارند.

رئیسی تاکید کرد: یک سری از پرواز‌ها از نقاط مختلف دنیا وارد کشورمان می‌شوند که همه این افراد نیز کنترل می‌شوند، اما مسئله مهم این است که مبدا پرواز اگر کشور چین باشد اجازه ورود به آن‌ها داده نمی‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر مردم ایران که مقیم کشور چین هستند تمایل برگشت به کشور را داشته باشند؛ تحت مراقبت‌های ویژه زمینه لازم برای برگشت آن‌ها به کشور فراهم می‌شود و پرواز اختصاصی برای ایرانی‌های مقیم چین به این کشور برقرار انجام می‌شود.

او ادامه داد: بر اساس پروتکل و دستورالعمل‌های بین المللی همه افراد و به خصوص مسافران خارجی کنترل می‌شوند و ما در زمینه رصد بیماری‌های کرونا جدید آموزش‌های لازم را به پزشکان در سراسر کشور داده‌ایم.
بیشتر بخوانید: صحبت‌های دانشجویان ایرانی مقیم چین که امروز به کشور بازگشتند+ فیلم

حسگر‌های حرارتی برای کنترل بیماری کرونا کافی نیست

رئیسی با اشاره به اینکه حسگر‌های حرارتی به تنهایی برای کنترل بیماری کرونا جدید کافی نیست، افزود: در تهران ۸ بیمارستان برای مقابله با بیماری کرونا کاندید هستند که در میان آن‌ها بخش خصوصی و بیمارستان‌های ارتش و سپاه نیز دیده می‌شود. به طور کلی در هر استان به تناسب جمعیت بیمارستان و تعداد تخت‌های مشخص نیز برای مقابله با بیماری کرونا جدید در صورت ورود به کشور در نظر گرفته‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کیت‌های تشخیصی ساخت آلمان و هلند به اندازه کافی داریم، افزود: زدن ماسک برای بیماران و افراد مواجه با مراجعه کنندگان به مراکز درمانی توصیه می‌شود و در حال حاضر صادرات ماسک ممنوع شده است.

او با اشاره به کیت‌های HIV گفت: ما دارای دو نوع کیت تست HIV در مراکز درمانی و آزمایشگاه هستیم و یک سری کیت‌های تشخیص HIV در اختیار داروخانه قرار بود، بگیرد تا خود افراد این آزمایش تشخیص HIV را انجام دهند.

رئیسی با اشاره به اینکه زیر ساخت‌های لازم در زمینه پزشک خانواده در کشور فراهم شده است و معاونت درمان، آموزش و بهداشت هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند، ادامه داد: مدل نهایی پزشک خانواده تدوین شده است و خوشبختانه باید بگویم که پرونده الکترونیک سلامت اجرایش آغاز شده و در سطح ۲ و ۳ باید کار‌های بیشتری انجام شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه امروزه برخی از بیمارستان‌ها به صورت الکترونیک استناد خود را به بیمه ارسال می‌کنند، ادامه داد: در برخی استان‌ها به صورت پایلوت نسخه نویسی الکترونیکی را آغاز کرده‌ایم و تا شهریور ماه سال آینده اجرای طرح پزشک خانواده و نسخه نویسی الکترونیکی از پیشرفت قابل توجهی برخوردار می‌شود.

او ادامه داد: تمام مراکز درمانی کشور در وضعیت آماده باش قرار دارند، اما مسئله مهم این است که تمام افرادی که به عارضه کرونا جدید مبتلا شده نیازمند نبوده که در بخش ایزوله منفی بستری شوند.

رئیسی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در پزشک خانواده بحث اعتبارات است. در حال حاضر بیش از ۷ میلیون نفر افراد ساکن روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر هستند که در این مناطق طرح پزشک خانواده اجرا می‌شود. یکی از مشکلات ما در زمینه طرح پزشک خانواده اجرای آن در طرح‌های بالای ۲۰ هزار نفر است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: امروزه داروخانه‌ها و بیمه‌ها به سیستم پزشک خانواده وصل شدند و معتقدم که پزشک خانواده و حتی پرونده طرح الکترونیک سلامت به مراجعات مردم نظم داده است و بر اساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته پزشک خانواده در بیشتر استان‌ها تا سال ۱۴۰۰ اجرا می‌شود.

او گفت: یکی از راه‌های موثر جهت کاهش مصرف دخانیات موضوع مالیات است و بر اساس استاندارد مالیات در سیگار باید حدود ۷۰ درصد باشد.

راه اندازی خانه بهداشت عشایر تا سال آینده

رئیسی ادامه داد: تا آبان سال آینده ۱۶۰ خانه بهداشت عشایر راه اندازی می‌شود که تا اسفند ۹۹ نیز این تعداد خانه بهداشت به ۲۴۰ عدد می‌رسد.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: ما برای راه اندازی خانه‌های بهداشت عشایر هیچ محدودیتی نداریم و تمام اقدامات لازم را برای این عزیزان به کار می‌گیریم همچنین یکی از اقدامات مهم اجرای طرح مدارس عاری از پوسیدگی دندان است که بر اساس برنامه ریزی‌ها قرار است این جشن در اسفند ماه برپا شود.

او ادامه داد: موضوع پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده و مدل آن، نهایی شده است و خیلی زود باید در کشور اجرایی شود.

سن مصرف دخانیات کاهش پیدا کرده است

رئیسی با اشاره به اینکه ما پیشنهاد دادیم که سالی ۵ واحد میزان مالیات بر سیگار افزایش پیدا کند. سالیانه ۷۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود . متاسفانه سن مصرف دخانیات و به خصوص قلیان کاهش پیدا کرده است و  باید بگویم که سن مصرف دخانیات در دختران به ۱۴ سال رسیده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تنباکو معطر از مصادیق تبلیغ محسوب می‌شود و این کار به نوعی تخلف است و امیدوارم اقدامات خوبی در زمینه کاهش مصرف و افزایش مالیات بر سیگار در کشور انجام شود.

او گفت: کشور ما از نظر شاخص‌های بهداشتی مالیات بر سیگار و بیماری یابی HIV دچار ضعف است و معتقدم در زمینه بیماری یابی افراد مبتلا به HIV باید کار‌های فرهنگ سازی بیشتری انجام گیرد.

رئیسی اضافه کرد: بر اساس برنامه بین المللی ما باید ۹۰ درصد بیماران مبتلا به HIV را شناسایی، درمان و  کنترل کنیم که ما در دو مرحله اول بسیار موفق بودیم، اما در زمینه بیماری یابی مبتلایان به HIV عملکرد خوبی نداشتیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به توزیع کیت‌هایی در جهت تشخیص HIV به وسیله مردم گفت: این کیت‌ها به دلیل آنکه از کشور آمریکا تامین می‌شد بخاطر اعمال تحریم‌ها در تامینشان به مشکل برخوردیم.

مصرف نان باید فرهنگ سازی شود

او یادآوری کرد: مصرف سبوس برای سلامتی افراد بسیار مهم است، اما به دلیل فرهنگی که جا افتاده ما به دنبال نان سفیدتر هستیم و نان تیره‌تر را به خاطر سبوس برخی از مردم آن را نمی‌پسندند که باید در این زمینه فرهنگ سازی بهتری انجام شود.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران درباره پوشش ماموران اورژانس با گان گفت: همکاران بهداشتی در فرودگاه‌ها با پوشیدن لباس نوع یک ایمنی وظایفشان را در خصوص کنترل بیماری کرونا جدید به خوبی انجام می‌دهند.

او بیان کرد: برخی افراد ممکن است در هنگام ورود قرص‌های ضد تب استفاده کرده باشند به خاطر همین دوربین‌های حرارتی به تنهایی کافی نیست.

رئیسی تصریح کرد: معتقدم که ایرانی‌ها را باید بتوانیم به کشور بازگردانیم و اجازه خارج شدن افراد چینی را از کشور بدهیم. بر اساس آخرین اطلاعات من، هیچ پروازی بعد از انتقال دانشجویان از چین انجام نشده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: کیت‌هایی که در اختیار مراکز بهداشتی است هیچ مشکلی برای تامین آن نداریم، اما ممکن است تا حدودی در تهیه تست‌های تشخیصی که همان تاییدکننده کیت‌های تشخیص صحیح است، بشویم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.