اسکوچیچ بدون رزومه سرمربیگری ملی/ دسته گل فدراسیون فوتبال برای آینده تیم ملی

فدراسیون فوتبال در حالی دراگان اسکوچیچ را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرده که او هیچگونه رزومه سرمربیگری ملی در کارنامه خود ندارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، فوتبال ملی ایران به دنبال جدایی کارلوس کی روش پس از جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات وضعیت سختی را پشت سر گذاشته و مسئولان فدراسیون فوتبال به دنبال اروپا گردی مهدی تاج و مطرح شدن گزینه‌هایی مانند هروه رنار، لورن بلان، خوان لوپتگی، وینچنتزو مونتلا و ... که چهره‌های شاخصی در دنیای فوتبال محسوب می‌شوند، مارک ویلموتس را با سابقه هدایت تیم‌های شالکه آلمان، تیم ملی بلژیک و تیم ملی ساحل عاج به عنوان جانشین مرد پرتغالی و سرمربی فعلی تیم ملی کلمبیا انتخاب کردند.

ویلموتس شروع خوبی با تیم ملی کشورمان داشت و پس از برد ۱۴ بر صفر برابر کامبوج، بسیاری از هواداران و کارشناسان لب به تحسین گشوده و رویا‌های بزرگی را با این مربی دنبال می‌کردند، اما مرد بلژیکی برای لذت بردن از این تعریف‌ها و تمجید‌ها تنها پنج روز فرصت داشت و پس از باخت تیم ملی به بحرین، انتقادات از او آغاز شد.

هرچند فدراسیون فوتبال در پرداخت حقوق سرمربی سابق تیم ملی تاخیر فراوانی داشت، اما رفتار‌های عجیب او شامل گروکشی از فدراسیون پیش از مهم‌ترین بازی تیم ملی در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی برابر عراق، فسخ قرارداد پیش از این بازی، آغاز اردوی یوز‌ها پس از دریافت ۲ میلیون یورو در ترکیه آن هم در فاصله تنها چهار روز مانده به دیدار با شاگردان سرتکو کاتانچ و در نهایت حاضر نشدن در تهران پس از باخت به این تیم، شرایط جدایی او از تیم ملی کشورمان را فراهم کرد، اما این خداحافظی با ادعای ۶ میلیون یورویی سناتور در فیفا علیه فوتبال ایران همراه شده است.


بیشتر بخوانید: ۲ دستیار خارجی اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال ایران


فدراسیون فوتبال در سه ماه اخیر برای پیدا کردن جانشین ویلموتس مرارت زیادی کشید. ابتدا برانکو ایوانکوویچ به عنوان اصلی‌ترین گزینه یاد شد که با استعفای مهدی تاج از ریاست فدراسیون و پیشنهاد مالی نه چندان بالای مدیران این مجموعه به سرمربی سابق پرسپولیس در نهایت او تصمیم گرفت با عمانی‌ها به توافق قطعی برسد و جای اروین کومان هلندی روی صندلی سرمربیگری این تیم بنشیند.

سپس فدراسیون پروسه انتخاب سرمربی ایرانی برای تیم ملی را وارد مراحل جدی کرد که البته با توجه به موانع خاص علی دایی برای حضور در تیم ملی و پیوستن یحیی گل محمدی به پرسپولیس، در نهایت امیر قلعه نویی به گزینه اصلی سئول نشین‌ها تبدیل شد. حیدر بهاروند و همکارانش با شخص قلعه نویی به توافق قطعی رسیده بودند، اما یک مانع بزرگ به معنی قرارداد با سپاهان، سد راه بازگشت ژنرال به جمع یوز‌ها (لقب تیم ملی) پس از حدود ۱۳ سال شد. البته یک مربی ایتالیایی یعنی جیانی دی بیاسی با سابقه فعالیت در تیم‌های تورینو، اودینزه، تیم ملی آلبانی و آلاوس هم در رده گزینه‌های مدنظر مطرح شد که امیر مهدی علوی، سخنگوی فدراسیون این موضوع را به شدت تکذیب کرد.

در حالی که پس از تکذیب دی بیاسی، سخنگوی فدراسیون و سایر مسئولان آن مدام روی انتخاب مربی ایرانی مانور می‌دادند، از مدتی قبل زمزمه‌هایی درباره پیشنهاد فدراسیونی‌ها به دراگان اسکوچیچ کروات هم شنیده می‌شد و از همان زمان این مربی ۵۱ ساله کروات با طرح بهانه‌های عجیبی قصد داشت از صنعت نفت آبادان جدا شود. در نهایت این اتفاق سه روز پیش رخ داد و اسکو با برزیلی‌های کشورمان فسخ قرارداد کرد. سئول نشین‌ها هم که از اینجا مانده و از آنجا رانده شده بودند تصمیم گرفتند سکان هدایت تیم ملی را به فردی بسپارند که به جز هفت سال سابقه سرمربیگری در تیم‌های نه چندان مطرح کرواسی و اسلوونی یعنی ریجکا، اینترمیلان و ۲ تیم عربی یعنی النصر عربستان و العربی کویت، نیمی از دوران سرمربیگری اش را در کشورمان و با تیم‌های ملوان، فولاد، خونه به خونه و صنعت نفت پشت سر گذاشته است.

شاید اسکوچیچ از لحاظ فنی توانمندی‌هایی داشته باشد، اما بهتر است به کارنامه او دست کم در فوتبال ایران با تامل بیشتری نگاه کرد.

با عینکی خوش بینانه کسب رتبه ششمی با ملوان در لیگ سیزدهم را باید بهترین عملکرد او در ایران دانست. اسکوچیچ یک سال بعد با فولاد در جایگاه مدافع عنوان قهرمانی رتبه ششم فصل را به دست آورد و در لیگ پانزدهم درحالیکه استقلال خوزستان هم شهری سرخ پوشان اهوازی با بودجه‌ای بسیار کمتر عنوان قهرمانی را کسب کرد، در جایگاه یازدهم قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: زمان نشست خبری سرمربی جدید تیم ملی فوتبال مشخص شد


هرچند این کروات با خونه به خونه بابل در رقابت‌های جام حذفی سال ۹۷-۱۳۹۶ به فینال جام حذفی رسید، اما صعود نکردن این تیم به لیگ برتر آن هم با هزینه‌های زیاد قاسم حسن زاده، مالک متمول باشگاه نقطه روشنی را در کارنامه اسکو ثبت نکرد.

صنعت نفت درحالی تا پایان هفته هجدهم لیگ (زمان جدایی اسکوچیچ) در جایگاه ششم لیگ برتر ایستاد که این تیم خوب را از فصل پیش پائولو سرجیو پرتغالی پایه گذاری کرد و کمتر هوادار صنعت می‌تواند باخت پنج بر صفر این تیم برابر استقلال در لیگ برتر و حذف در مرحله دوم جام حذفی با باخت به پرسپولیس را از یاد ببرد.

اسکوچیچ در زمان سرمربیگری صنعت نفت نشان داد با بازیکنان و هواداران این تیم روراست نیست و این موضوع به ویژه در زمانی که نفتی‌ها در اوج مشکلات مالی بودند و آقای سرمربی پول زیادی از باشگاه گرفته بود و صدای آن را هم در نمی‌آورد به خوبی عیان شد. از طرفی اختلاف او با بازیکنی مانند عیسی آل کثیر در نیم فصل اول سبب دلخوری‌های تاثیرگذارترین بازیکن آبادانی‌ها از اسکو شد. البته نباید از یاد ببریم که اسکوچیچ به بهانه مسائل خانوادگی و با بهانه کردن مشکلات جسمانی اش باشگاه صنعت نفت را پیچاند و بلافاصله با فدراسیون فوتبال قرارداد بست. در حقیقت صداقت برای عقد قرارداد او با فدراسیون در دستور کار سرمربی جدید تیم ملی قرار نگرفت درحالیکه امیر قلعه نویی، اصلی‌ترین گزینه سرمربیگری این تیم که علاقه فراوانی هم برای حضور در تیم ملی داشت با احترام به قراردادش با باشگاه سپاهان، تصمیم گیری درباره پیشنهاد فدراسیون را به مدیران این باشگاه سپرد تا دست کم دنبال بازی دادن مدیران اصفهانی نرود. درحالیکه اسکوچیچ اصول حرفه‌ای گری را هم رعایت نکرد.

تاثیرگذاری دلالی که زمینه ساز حضور او در ایران شده در تصمیم‌های اسکوچیچ در طول سال‌های فعالیت این مربی در کشورمان همیشگی بوده و این موضوع برای بسیاری از اهالی فوتبال ایران به اثبات رسیده است. این مربی و جناب دلال موارد عجیبی در سال‌های اخیر داشته اند و کافی است پای درددل برخی مربیان لیگ برتری بنشینید تا متوجه عمق تاثیر دلال خوش پوش در تصمیم‌های مرد کروات شوید. امیدواریم مسئولان فدراسیون که مشخص نیست طبق نظر کدام هیئت کارشناسی و چهره‌های شاخص فوتبال کشورمان دست به چنین انتخاب پرمخاطره‌ای زده اند، دست کم اجازه ندهند این موضوع به تیم ملی صدمه بزند چراکه رد پای این فرد و لابی او با مدیران فوتبالی در انتخاب اسکوچیچ ملموس است.

مارک ویلموتس با وجود نتایج فاجعه بارش در تیم ملی در زمان شروع فعالیت خود با اقبال نسبی رسانه ها، علاقه‌مندان به تیم ملی، بازیکنان و اهالی فوتبال کشورمان رو به رو شد، اما در روز برگزاری دربی پایتخت هواداران هر ۲ تیم استقلال و پرسپولیس از انتخاب اسکوچیچ برای سرمربیگری تیم ملی بهت زده بودند و بسیاری از اهالی فوتبال مانند علیرضا منصوریان هم هیچگونه استقبالی نسبت به چنین موضوعی نشان ندادند. حتی سرمربی سابق ذوب آهن به صورت رسمی از نقش مافیا در حضور اسکو در تیم ملی یاد کرد.

بسیاری از بازیکنان لژیونر و لیگ برتری فوتبال ایران عضو تیم‌هایی هستند که کارنامه و رزومه سرمربی این تیم‌ها نسبت به اسکوچیچ در سطح بسیار مطلوبی است و شاید این موضوع برای مربی‌ای که سابقه‌ای در کار کردن با ستاره‌ها را ندارد در اولین تجربه ملی اش دردسر ایجاد کند.

فردی مانند ویلموتس که سرمربی ستارگان بزرگ و درجه یک جهان در تیم‌های بلژیک و ساحل عاج بوده در مدیریت تیم ملی ایران کاملا ناکام بود و برخلاف دوران کارلوس کی روش اخبار زیادی درباره اختلاف او با برخی بازیکنان تیم ملی به گوش رسید. حال چگونه ممکن است مربی‌ای در سطح اسکوچیچ با وجود اخلاق به نسبت خوبش بتواند چنین بازیکنانی را کنترل کند و مانع ورود حاشیه به تیم ملی شود؟

او از زمان حضور در فوتبال ایران به جز یک دوره که با فولاد در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کرد و در همان مرحله گروهی حذف شد، هیچگاه تجربه حضور در رقابت‌های بین المللی قاره آسیا را نداشته است و حال باید دید ملاک انتخابش از سوی مسئولان فدراسیون برای عبور از بحران مرحله دوم مقدماتی جام جهانی چیست؟

مازیار ناظمی، سخنگوی پرادعای وزارت ورزش و جوانان پس از قطعی شدن جدایی کی روش از تیم ملی با نام بردن از چهره‌های مطرح فوتبال جهان، چون ژوزه مورینیو، زین الدین زیدان و یورگن کلینزمن در صف مذاکره با فدراسیون ایران، وعده با شکوه‌تر طلوع کردن داد، اما پس از انتخاب پر حرف و حدیث ویلموتس، فوتبال ملی ایران با سرمربیگری اسکوچیچ با غروب فاصله نزدیک تری دارد تا طلوع.

در نهایت با استناد به اظهارات کارشناسان فوتبال کشورمان می‌توان اینگونه ارزیابی کرد که اسکوچیچ، یک انتخاب ریسکی و پرچالش برای تیم ملی کشورمان است. مربیان خارجی عاشق چشم و ابروی فوتبال ایران نیستند، اما همین که او حاضر شده است به صورت ریالی با فدراسیون قرارداد ببندد، مصداق بارز "حدیث مفصل بخوان از این مجمل" است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
این صرفا به خاطر وقت کشی افراد نا کار بلد فدراسیون هست که اونقدر زمان از دست دادند که عملا زمان لازمی که یه مربی برای شناخت بازیکنا لازم داره رو از دست دادند و مجبور شدند از گزینه های داخلی که با فوتبال ما آشنایی دارند استفاده کنند اگر زمانی که صرف مذاکره بی نتیجه با گزینه های داخلی کردند رو صرف مذاکره با مربیای خوب خارجی میکردند حد اقل همین دی بیاسی که گزینه معقولتری هست انتخاب میشد و از اواسط نیم فصل اول میتونست بازیکنا رو بشناسه و زمان بین دو نیم فصل رو برای بازی تدارکاتنی و تمرین برای آشنایی نزدیک با اونها بذاره ولی متاسفانه بازم چوب قرارداشتن افراد نامناسب در پستهای نامناسب رو خوردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
لغو انتخاب اسکوچیچ....تا قراردادی بسته نشده ...این مسخره بازی باید تموم بشه....
Iran (Islamic Republic of)
....
۲۰:۳۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
این ناظمی نه که همه اش خوابه هر وقت میخواد یه چیزی بگه خیال می‌کنه صبح شده . هی از طلوع میگه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
مگه انتخاب مربی تیم ملی به وزارت ورزش مربوطه که این آقای ناظمی برای مطرح شدن همش نظر میده اگر همون موقع که ویلموتس رو انتخاب کردند رنار رو انتخاب میکردند حد اقل تا 4 سال دیگه خیال همه راحت بود یه مربی نام آشنای کاربلد که امتحان خودشو هم پس داده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
تیم ملی مربی نداشت بهتر از این بود
آخرین اخبار