معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در نشست خبری:

سطح پیاده‌راه‌های تهران بتنی می‌شود

صبوری دیلمی با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت پیاده‌راه می‌شود، گفت:، چون بد هزینه می‌کنیم نتیجه خوبی نمی‌بینیم.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهردار تهران صبح امروز در نشست خبری که با اصحاب رسانه برگزار کرد، با تأکید بر اینکه شهرداری تهران تمام پیاده‌راه های فعلی را بر اساس ضوابط و مناسب سازی طراح می‌کند و موضوع مناسب سازی معابر را در سرلوحه کار خود قرار داده است، گفت: ما حساسیت ویژه‌ای داریم که تمام ضوابط مناسب سازی رعایت شود و اگر در جایی هم دیده می‌شود که مدل آن با برخی مناطق متفاوت است به دلیل مسائل فنی است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه سطح پیاده‌راه ها بتنی می‌شود، گفت:با بتنی شدن پیاده راه ها علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها نفوذ پذیری آب به داخل زمین نیز آسان می شود .

او با تأکید بر اینکه بخشی از پیاده‌راه ها باید مسیر نابینایان داشته باشند ،افزود:در برخی از مکان ها که تجمع نابینایان است باید مناسب سازی کارآمد برای نابینایان صورت گیرد، اما در کوچه‌های درجه ۲ و ۳ و بن‌بست‌ها نیازی به این کار نیست.

صبوری دیلمی تصریح کرد: در تمامی اماکنی که باید مسیر ویژه نابینایان باشد علائم و کفپوش‌های مخصوص را نصب می‌کنیم و در تلاشیم که بیشتر از حد استاندارد این کار را انجام دهیم.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه در حال حاضر پیاده‌راه سازی به طور کامل توسط معاونت فنی در حال تدوین است ،اظهار کرد: در تلاشیم که در این مسیر برای افراد پیاده عرض مناسب ایجاد کنیم و ممکن است برای این کار در برخی مکان ها عرض خیابان را هم کم کنیم.

او با بیان اینکه تهران نیاز به ۱۲ هزار کیلومتر پیاده‌راه سازی دارد و اجرای آن ۲۰ سال طول می‌کشد، گفت: ۵۰۰ کیلومتر آن طی یک سال آینده انجام می‌شود.

صبوری دیلمی با بیان اینکه پیاده‌راه مناسب باید دارای عرض، شیب و نور مناسب باشد و خطوط عابر و نابینا هم در آن طراحی شده باشد، تصریح کرد: ما برای سال ۹۹ سه کار ویژه داریم که یکی احداث خیابان کامل، دیگری اجرای ۲ هزار میلیارد تومان پروژه‌های کوچک مقیاس در سطح مناسب و سومین کار هم ساخت ۵۰۰ کیلومتر پیاده‌راه مناسب سازی شده در شهر است که طبق برنامه هر ناحیه موظف است ۴ کیلومتر پیاده‌راه سازی کند که در مجموع ۵۰۰ کیلومتر در سطح تهران می‌شود و ما تلاش می‌کنیم که این مسیر‌ها به هم متصل شوند.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با تأکید بر اینکه در ساخت پیاده‌راه همه نیاز‌ها را می‌سنجیم و ممکن است مسیر دوچرخه هم در آن دیده شود، گفت: یک خیابان باید به طور عادلانه بین عابر و خودرو تقسیم شود و نباید از سهم عابر کم کنیم.

او با اشاره به اینکه در طراحی جدید پیاده‌راه ها از بتون استفاده می‌کنیم، گفت: در جا‌هایی که بافت تاریخی دارد ممکن است از سنگ هم استفاده کنیم.

صبوری دیلمی افزود: یک متر مکعب بتون، یک پنجم آسفالت هزینه دارد و، چون از قیر و مواد نفتی هم استفاده نمی‌کند بیشتر دوستدار محیط زیست است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با تأکید بر اینکه هیچ یک از مسیر‌های کنونی نابینایان حذف نمی‌شود ،گفت: به اندازه‌ای که برای مناسب سازی مسیر‌های نابینایان خرج کرده‌ایم، برای معلولین خرج نکرده‌ایم و برخی جا‌هایی که برای نابینایان مناسب سازی شده برای معلولین مناسب سازی نشده است.

او با اشاره به خیابان ۱۵ خرداد و خیابان شهریار که تاکنون به طور کامل در اختیار عابرین پیاده قرار گرفته‌ است، گفت: ممکن است در سال ۹۹ دوباره خیابان‌هایی را به طور کامل در اختیار عابرین قرار دهیم.

صبوری دیلمی در خصوص یکپارچگی محل قرارگیری تأسیسات شهری و خدماتی گفت: برخی تأسیسات تمایلی به با هم بودن ندارند به عنوان مثال می‌توان تأسیسات مخابرات و برق را نام برد که اداره مخابرات می‌گوید نزدیکی کابل‌های برق به خصوص مخابرات بر روی آن‌ها پارازیت می‌اندازد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم مد پیاده‌راه را  دوباره به شهر بازگردانیم، اظهار کرد: پیاده‌راه سازی یک علم است و باید یاد بگیریم که پیاده‌راه خوب بسازیم.

او خاطرنشان کرد: ما برای ساخت پیاده‌راه بیشتر از کشور‌های پیشرفته هزینه می‌کنیم، ولی چون بد هزینه می‌کنیم نتیجه کار دیده نمی‌شود چنانچه در حال حاضر سالی ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه پیاده‌راه سازی می‌کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در ادامه با اشاره به حواشی افتتاح زیرگذر استاد معین، گفت: زیرگذر استاد معین در سال ۹۳ کلید خورد که پس از مدتی نیز متوقف شد، اما در سال ۹۶ مطالعه برای تبدیل این پروژه به تونل نیز انجام شد که یکی از پیچیده ترین طرح های شهرداری بود.

صبوری دیلمی با اشاره به اینکه در روز بهره‌برداری از این پروژه تعدادی از اهالی محل نسبت به نحوه بهره‌برداری این پروژه اعتراض داشتند، اظهار کرد: بر همین اساس شهردار تهران دستور داد مطالعات لازم انجام و به زودی نتیجه آن اعلام خواهد شد.

او اظهار کرد: زیرگذر استاد معین برای حرکت گردش به چپ ایجاد شده و مطالعات بعدی برای استفاده احتمالی از بخش دیگر در دست بررسی است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برکناری شهردار منطقه ۹ ارتباطی با افتتاح ناقص پروژه داشته یا نه، گفت: امکان دارد که چنین موضوعی وجود داشته باشد، اما پاسخ به این پرسش بر عهده امور مناطق است.

صبوری دیلمی در ادامه در خصوص آسفالت‌ریزی در معابر تهران نیز گفت: طرحی را آغاز کرده‌ایم که بر اساس آن پیش‌بینی یک میلیون تن آسفالت برای شهر تهران در نظر گرفته شده و بر همین اساس کارخانه‌های تولید آسفالت شهرداری تهران هم فعال شده‌اند که آسفالت نیز به صورت رایگان در اختیار نواحی و مناطق شهرداری قرار  گرفته است که از اسفند سال ۹۷ تا به امروز ۷۰۰ هزار تن آسفالت در معابر شهر تهران ریخته شده است.

او افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، حجم زیادی از آسفالت تا پایان سال ۹۸ در معابر تهران ریخته می‌شود و هدف ما این است که خرابی‌های معابر پایتخت را که در طول زمان ایجاد شده‌، مرمت کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه پیاده‌راه های تهران شرایط خوبی ندارند، اظهار کرد: حس ناامنی، ایمنی پایین، تردد موتورسوار‌ها و عدم کفپوش مناسب در پیاده‌راه ها از مواردی است که شهروندان با آن مواجه هستند و تلاش ما برطرف کردن این موارد است.

صبوری دیلمی با بیان اینکه در کنار همه این موارد اجرای طرح خیابان کامل را هم دنبال می‌کنیم، گفت: اجرای پروژه‌ها در مقیاس محلی و با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان از مواردی است که در کنار پیاده‌راه‌سازی در سال آینده دنبال خواهیم کرد.

او با بیان اینکه با اجرای طرح پیاده‌راه سازی دانش‌آموزان می‌توانند بدون استفاده از سرویس مدرسه جابه‌جا شوند، گفت: با اجرای این طرح امنیت و آرامش بالایی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در خصوص ساخت مسیر‌های ویژه دوچرخه در کنار مسیر‌های پیاده‌راه گفت: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک در این زمینه طرح‌هایی داده و پیگیر ایجاد مسیر دوچرخه را به صورت همزمان هستیم.

صبوری دیلمی با تأکید بر اینکه فراهم ساختن شرایط لازم برای معلولان، سالمندان، کودکان و نابینایان را در معاونت فنی پیگیری می‌کنیم، گفت: سال گذشته ستادی تحت عنوان مناسب‌سازی برای تردد معلولان تشکیل شد که موضوعات مرتبط با مناسب‌سازی در شهر تهران را پیگیری می‌کند.

او با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از بوستان‌ها، ساختمان‌ها و ایستگاه‌های بی‌آرتی برای معلولان و نابینایان مناسب‌سازی شده‌اند، گفت: در طرح پیاده‌راه سازی شهر تهران طبق ضوابط و مقررات مناسب‌سازی پیاده‌راه ها اقدام می‌کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در ادامه با رد برخی اخبار انتشار یافته مبنی بر حذف خطوط نابینایان در پیاده‌راه‌ها، گفت: این خبر کذب بود، زیرا شهرداری تهران توجه ویژه‌ای به ضوابط پیاده‌راه سازی برای معلولان دارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
قبلنا اينقدر پياده روها بالا و پايين داشت كه موتوريا جرأت نميكردن بيان توش ولي الان همچين صاف و صوفش كردن كه موتوريا همه اش ميان تو پياده رو و پارك هم ميكنن و راه رو ميبندن
Iran (Islamic Republic of)
کامران وکیل
۱۳:۵۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
تولید هر تن سیمان به حداقل 120 لیتر سوخت نیاز دارد! چه کسی به ایشان گفته سیمان از آسفالت بهتر است و دوستدار محیط زیست است؟
بعلاوه مگر سنگفرش مثل همه جای دنیا چه ایرادی دارد که پیاده راه را بتن کنند تا هر روز کند و کاری و دوباره کاری شود؟
آخرین اخبار