زمین خواری‌های رضا شاه از شمال تا جنوب کشور/بازگرداندن املاک غصب شده رضا پهلوی به مردم توسط بنیاد مستضعفان

تملک بی حد و نصاب زمین‌های مردم در برهه سیاه پهلوی، همچنان خاطره تلخ بازماندگان صاحبان اراضی است.

/// به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  رضاشاه مردی از طبقه پایین، با انباشت ثروت و ازدواج با یک شاهزاده قاجار که زن سومش بود، به طبقه بالا پیوست.

زننده‌ترین نقیصه اخلاقی رضا‌شاه میل سیری ناپذیری او به تملک زمین بود. پس از تبعید رضاشاه درباره تلاش‌های وی در بدست آوردن ثروت‌های عظیم سر و صدای زیادی برخاست و این موضوع یعنی فراهم آوردن آن همه ثروت با ادعای او در مورد میهن دوستی و اظهاراتش در مورد تواضع و فروتنی شاخصه‌اش مغایرت داشت.

رضا شاه پس از رسیدن به سلطنت برای بدست آوردن املاک مزایده های مختلفی برپا کرد و اگر پس از آن کسی بالای دستش بلند می شد، نابودی اش قطعی بود. مصادره اموال و املاک مبذول و ضبط اموال مردم با قیمت‌های بسیار نازل، قبول هدایا و زمین‌های کشاورزی به پایین‌ترین قیمت از مالکان به زور شلاق و شکنجه ترفند‌های رضا شاه برای تملک بود.

در علی آباد کتول برای تصرف شمس به بعضی از افراد قدیمی پول کم می داد که آن زمان اگر از کسی می پرسیدید املاک رضا شاه چقدر است می گفتند از آن طرف تا مرز شوروی، از این طرف هم تا کوه‌های قسمت شاهرود؛ به این ترتیب رضا شاه همه منطقه را از آن خود کرد و به گروهی از اعزامیان مأموریت می‌داد تا موقعیت املاک ارزشمند را به وی اطلاع دهد.

 اگر در زمینی به چاه آب می رسیدند، شاه فوراً فرمان ثبت ملک به نام خودش را صادر می کرد؛ معنی آن این است که تمام اراضی به نام من است و مالک آن شاه است. به این ترتیب رضا شاه مالک بیش از ۲۱۶۷ روستا شده است.

تقریباً تمام شهر لرستان و بخشی از شمال خوزستان و اصفهان به مالکیت رضا شاه درآمد. رضاشاه قصد داشت روستا به روستا برای خود ساختمان‌های مدرن بسازد؛ رضا شاه با طمع خود کشاورزی و محصولات کشاورزی را درو می‌کرد، در لنجان اصفهان به بهانه از بین بردن مالاریا کشت برنج را به نام خود می‌کرد.

 بالغ بر ۲۵۴ هزار نفر درآمدشان برای شاه بود که درآمد سالانه رضاشاه به ۷ هزار میلیون تومان رسید که ۶۰ میلیون تومان آن، معادل  ۲۵ میلیون دلار به حساب یکی از بانک‌های لندن واریز می‌شد. رضاشاه در آن زمان اعلام می‌کرد هدف از تصرف اراضی، آبادانی املاک رونق محصولات و جذب جهانگرد برای کسب در آمد بود.

در مواردی که صاحبان زمین‌ از قدرت مالی و سیاسی خوبی برخوردار بودند و تصرف آن‌ها به سهولت امکان داشت، رضا شاه  برنامه‌های مختلف برنامه ریزی می‌کرد و در نهایت آن املاک را به زور به نام خود ثبت می کرد.

تمام املاک تصرف شده توسط رضاخان به ورثه باز می گردد

سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: نمایشگاهی از اسناد ۱۰۰ ساله دوران رضا شاه افتتاح شده است. باید پس از انقلاب مکانی برای برگرداندن املاک تصرف شده ایجاد می شد که بعد از آن به فرمان امام  راحل (ره) بنیاد مستضعفان تاسیس شد.

او بیان کرد: داخل املاک و کاخ‌ها اسنادی موجود بوده است که این اسناد به دست بنیاد مستضعفان رسید و از همان زمان جمع آوری و نگهداری شده است. نمایشگاه کنونی که در سال‌های مختلف برپا می‌شده است، چند نمونه از اسناد املاک تصرف شده را به نمایش گذاشته‌ است.

فتاح افزود:  بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ سند مربوط به قریه، روستا، باغ‌ها و مراتع بوده که توسط رضاشاه غصب شده است؛ تمام این موارد را بنیاد احصا کرده و با دفتر ثبت هماهنگ شده و به نام هر نفر ریز شده که در نهایت سند آن را تحویل مالکان می‌دهیم که ممکن است ۱۰۰ تا هزار متر باشد.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: تمام املاک به ورثه آنها باز خواهد گشت. اکنون  ۸۵ هزار فقره داده‌ایم و ۷ هزار فقره در گرگان خواهیم داد و این روند ادامه پیدا می‌کند و با روال منطقی تمام اسناد به خود مردم باز خواهد گشت.

اسناد تملک اراضی پهلوی ها را نگه داشتیم

موسی حقانی مدیر پژوهشکده تاریخ معاصر ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: با ارائه اسناد، عکس‌ها و مدارک تاریخی مسائل سیاسی و اقتصادی را به تصویر کشیدیم و کار‌های مطالعاتی زیادی در این حوزه انجام شده است.

او بیان کرد: ارائه اسناد و املاک تاریخی زندگی مردم را در صد و ده سال گذشته نشان می‌دهد. ارائه و رونمایی از املاک رضاخان، نشان می دهد که پس از او هیچ پادشاهی برکنار نشده است. ارائه اسناد و املاک نشان می دهد مردم در زمان رضاشاه شکایت زیادی داشته اند.

مدیر پژوهشکده تاریخ معاصر ایران ادامه داد: این اسناد موجود با کیفیت نگه داری شده است. ارائه اسناد و آشنا کردن مردم با این مقولات باعث می‌شود پروژه پهلوی را به نمایش بگذاریم.

خوش اشتهایی شاه پهلوی در تصرف اراضی مرغوب کشور 

حسن مرادی مدیر حوزه علمیه ۲ استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: رضا شاه زمین‌های مرغوب را در اختیار می‌گرفت که ۲۰۰۰ قریه و ۳۰۰۰ سند روستایی داشت، اما آخر و عاقبت او با خفت و خواری از مملکت رها شد.

او بیان کرد: این نکته را باید در نظر گرفت که اگر بصیرت نداشته باشیم آلت دست دشمنان می شویم. این اسناد متعلق به رضا شاه بود که ۸ هزار سند شش دانگ مال مردم بوده است و اکنون به وارثان اصلی بازگشته است.

اسنادی که در دوران سلطنت رضاشاه به نام او صادر شد، در سال ۱۳۲۰، به رقم شگفت‌آور ۴۴ هزار سند رسید و آمار رعایایی که مانند بردگان روی زمین‌های پهلوی اول کار می‌کردند و جرئت نفس کشیدن هم نداشتند، از مرز ۲۵۴ هزار و ۵۸۵ نفر گذشت.

 افراد بخت‌برگشته‌ای که بخش مهمی از درآمد سالانه آن‌ها به جیب رضاشاه می‌رفت و مبدل به بخشی از سرمایه سرسام‌آور سالانه او می‌شد. گزارش‌هایی که پس از فرار وی در شهریور ۱۳۲۰ به دست آمد، نشان می‌داد که او سالانه حدود ۶۵ میلیون دلار را در حساب خودش، نزد یکی از بانک‌های لندن، سپرده‌گذاری می‌کرد.

افزون بر این، مؤید احمدی، یکی از وکلای دوره سیزدهم مجلس شورای ملی، در گزارش مفصل خود به مجلس، با اسناد معتبر نشان داد که رضاشاه، طی دوران سلطنتش، هر سال مبلغ ۱۲ هزار لیره استرلینگ از شرکت نفت انگلیس و ایران، بابت عبور لوله‌های نفت از اراضی متعلق به وی در خوزستان، دریافت می‌کرده است. پهلوی اول که هنگام تصاحب سلطنت، آهی در بساط نداشت، هنگام فرار از ایران، مالک دو هزار و ۱۶۷ روستا در سراسر ایران بود؛ روستا‌هایی که از نظر جایگاه و اراضی زراعی، در بهترین نقاط کشور قرار داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفن تصاويري از اين اسناد را جهت رويت مردم در اختيار مردم بگذاريد .
به هرحا يه ثبت احوالي ويك جاي معتبري براي ثبت اين اسناد با شماره ثبت مشخص شده اي وجو د بايد داشته باشد.
فعلن اين حرف ها در حد يك ادعا ست.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۶ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
دزدی یا اختلاس کاری نداره که مردم بدانید این ها جوابشا اون دنیا باید بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
الان به نظر شما دزدی و اختلاس نیست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۵۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
امیدوارم این اسناد به اضافه دستگیری و مجازات و رد مال مفسدان کنونی دولتی و خصوصی باعث بشه حرام خوران عبرت بگیرند و اینقدر از جیب و خاک و منابع ملت مظلوم دزدی نکنند.
Iran (Islamic Republic of)
666
۲۰:۴۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
خدا از هفت جدوآباد رضا قزاق رو تا هفت نسل بعد از خودش رو لعنت کنه.
Germany
کیارش
۱۹:۴۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
اگه مسئولی هم دزدی کرده از رضا پالان یاد گرفته
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۱:۳۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
دروغ نگو
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۱:۳۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
نفهمیدم چی میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
ول کنید به حال ما جوانان باشید بدبخت شدم
Iran (Islamic Republic of)
فقط خدا
۱۸:۵۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
الحمدلله آن زمین خوار ملعون رفت وگر نه الان کشور را کلا خورده بود ۰ الهی شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
الان چی
Iran (Islamic Republic of)
کیهان
۱۶:۰۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
لطفا درموردواگذاری محرمانه جزیره کیش به مدت ۲۵سال به چینی ها گزارش و مطلب تهیه کنید تا مردم از این قراردادننگین اطلاع پیدا کنن خواهش میکنم قراره درچندروزآینده این قرارداد به طورمحرمانه امضا بشه اطلاع رسانی کنید دولت داره از فرصت پیش آمده استفاده میکنه الان توجه خیلیا به چیزای دیگه است دولت بی تدبیر هم داره سوء استفاده میکنه از غفلت مردم .
Iran (Islamic Republic of)
arman
۰۰:۴۵ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
قسمتی از بندر چابهار رو هم اجاره 99 ساله دادن به تاجران افغانی و هندی ،
سالها منابع آیندگان را خام خام فروختن الان رو آوردن به اجاره دادن سرزمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
نه اینکه مسئولان فعلی همه فرشته اند
و زمینهایی که حالا هم خورده می‌شوند
بر و بچ رضا خان آنها را تصرف می کنند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
چرت و پرت میگی. کدام مسئول 1200روستا را بنام خود زده است. نهایتا می گویند فلانی یک ویلا یا مزرعه دارد. امروز اکثر مردمی که دستشان به دهنشان میرسد یک ویلا و باغ دارند.و انوقت میگویند چرا فلانی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
ای گفتی. دستت درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
معلومه خودت هم مسئولی
خودت چرت وپرت میگی . معلومه کی به اسم مردم چه می‌کنه.
توی مناظرها معلوم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
مسئولین مملکت صاحبان این ملت هستن پس هرچی هم بخورن حلاله ......چون احتمالا خمسشو میدن... ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
مدیران حالا زمین نمی گیرند پولش را می گیرند خیلی زرنگ تر از این حرفان مدرکی به جا نگزارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
الان یه پنت هاوس سوپر لوکس داخل تهرانو چند تا ماشین لوکس از چندتا روستا ارزشش بالاتره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
یک ویلا اره.
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
رضا شاه هرچقدر خورد یک شاه بود محمدرضا شاه هم یک شاه بود اما الان هر مسوولی اندازه شاه و رضا شاه از جیب مردم میدزده و میکشه بالا. مسوولین فعلی ایران به معنی وقاحت در لغت نامه مراجعه کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
لغت نامه ی اونا وقاحت رو معنی نکرده. فقط گفته تا میتونی حق مردم روبخور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
اونا چون شاه بودن کارشون درسته؟اینا که میتونن بگن از طرف مردم انتخاب شدن و مردم بهشون مجوز دادن پس شما به چی معترضی طاغوتی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
خوردوبرد یکی بگه حقش بود چون شاه بود بقیه هم اصلا خبر نشن چون اصلا برخوردی با زمینخواری و بخشش بحرین و سرچشمه هیرمندوآرارات و اروند صورت نمیگرفت که بخواد رسانه ای هم بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
آخی ما الان دیگه از این دست آدما تو کشور نداریم!!!! خدا بهمون رحم کرد!!! الان شمال تا جنوب کشور و همه منابع طبیعی ایران مال مردمه نه مسئولین خدا رو شکر!!!
Iran (Islamic Republic of)
فرهام
۱۴:۲۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
مرگ بر شاه خائن. بزدل فراری
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۴:۰۹ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
با سلام اگر هدف تاسیس بنیاد مستضعفان برگرداندن زمین به مردم بود پس چرا زمین های شدن ناز ساری به مردم ندادن اعتراض کردیم ما را زندان بردن .متاسفم برای سایتتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
شما از طرف کدوم مردم وکالت پیدا کردی بابت اعتراض باعرض معذرت اگه ادعات اصلا راست باشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۴۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
اشتباهی را که پهلوی ها کردن // کله گندها نمیکنن // کله گندها اموال را به کانادا انتقال میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
اره مسولین انقلابی درس گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
دقیقا.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا موسوی
۱۳:۳۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
به کدام صاحبان اصلی ...در گنبد و رامیان و گرگان همه به مهاجران سیستانی داده شده تحت عنوان زمین مشاعی در حالی که زمین متعلق به افراد محلی بود که توسط افرادی مثل هژبر یزدانی غصب شده بود
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب
۱۳:۳۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
رضاشاه که اصلا آدم نبود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
تمام دزدی و چپاولهای خانواده ملعون پهلوی به اندازه یک دهم دزدی ها و اختلاس های زمان جمهوری اسلامی نیست.اختلاس هایی که سه هزار میلیارد دیگه پیشش پول خرده.
Iran (Islamic Republic of)
کیهان
۱۶:۰۸ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
منظورم ازاین کلامم نقدشمانیست ولی توی یک سایت خارجی
خوندم که بزرگترین اختلاس گرای جهان رو معرفی کرده بود جالب اولین نفر رضاشاه بود درسته که الان هم اختلاس میشه ولی اختلاس و چپاول پهلوی ها یه چیز دیگه بوده که تاحالا رکوردزده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
کیهان ؛سایت رو معرفی کنید ،بزارید همه مطالعه کنند
یا بدون مدرک صحبت نفرمائید
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۳:۱۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
پدرم سی سال پیش توی محمودآباد شمال با قسط یه زمین خرید الان روش مسکن مهر ساختند و سند شش دانگ ما رو ابطال کردند و صدای ما به هیچ جا نرسید...
دادگاه بدوی رای رو به ما داد اما دادگاه عالی با اعمال فشار بیرونی رای رو پس گرفت...
ما به کی شکایت کنیم؟
اگه راست میگید صدای ما رو پخش کنید تا زمین ما رو برگردونن...
Iran (Islamic Republic of)
666
۲۰:۴۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
خدا لعنت کنه دروغگو رو.خدا لعنت کنه پدر کسی رو که الکی میگه زمینشمونو غصب کردن.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۱:۳۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
چقدر بد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
خدارو شکر که رفت وآخرت ملت آباد شد..و مردم از بی دینی خلاص شدن..درسته دنیامون آباد نشد و لی بواسطه دعای مسئولین آخرت و مراکز دینی ملت آباد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
خدارو شکر که رفت وآخرت ملت آباد شد..و مردم از بی دینی خلاص شدن..درسته دنیامون آباد نشد و لی بواسطه دعای مسئولین آخرت و مراکز دینی ملت آباد شد.
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۱:۳۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
کلی منفی خوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
بنیاد مستضعفان با کدام پول در جنوب کشور میلیون هاهکتار راخریده ولیمو کاری میکند کنار رود دز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
یک شاه زمینخوار رفت ولی هزاران آقا وآقازاده و داماد زمینخوار امدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
فقط کاش مسئولین این را هم بیان میکردند چرا پس از چهل سال تازه به این فکر افتادند و تا حالا در تصرف چه کس یا کسانی بودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
منم 33 ساله ام نه زمین دارم نه حقوق بگیر هستم نه بیمه ام، یعنی راحت بگم از این مملکت فقط می تونم روش راه برم هیچ حقی ندارم، کلیه مسئولین، زمین خوار نیستن، حقوق و اموالشان رو برا مردم رو کنید چطور رضا خان رو ظالم می دانید این مسئولین رو ظالم نمی دانید، اموال وزیر نفت رو برا مردم ذکر کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
افرادی که الان اختلاس کرده، از اموال همین مردم ساده لوح نیست، این حق کی به این مردم بازمیگردد
Iran (Islamic Republic of)
الف
۱۲:۱۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
خدایا مملکت ما را از شر دروغگویان خلاص کن
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۱۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
حالا یه عده از خدا بیخبر ،مثل خود رضا شاه ملعون میان شعار می دن رضا شاه روحت شاد، خاک تو سر تون
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۱:۳۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
من و رفیقام داریم چیت میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
بله
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۰:۲۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
حرف نزن بهتره
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۱:۵۰ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
خدارو شکر که الان دیگه هیچ مسئول دزدی نداریم.خدارررروووشکررر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
یک زمین بین ده تا ورثه تقسیم میشه
خرد کردن زمین ایا به کشاورزی لطمه نمیزنه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۴۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
خوب شد رضا شاه نامرد زمینها را دنبال خودش نبرد کانادا // والا ما الان دیگه زمین نداشتیم// قبول دارید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
کو زمینای جد و ابادی مارو برگردونید ببینیم. چرا وقتی ۲۲ بهمن و اینا میشه مثل غربیا وعده میدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
برو بابا ...تمام مسیولای خودمون دزدن...گندش دراومده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۵۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
الان هم اختلاس میشودومیلیاردها میلیاردازکشورخارج میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
چقدر ناقلا بودن ایشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
ناقلا نبود خیلی طماع بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
چه زمینهایی که به این نام، درتصرف بعضی هاوافراد خاص دولتی قرارنگرفت!!؟ حرامخواری وزورگویی!! ؟؟ خیلی هابه نام اسلام ودین، اموال نامشروع پیدا کردند!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
ورنامخواست. میگن لنجان.. میگن غلام خواست.. میگن.. ر. ض. ا....؟؟؟؟،!!! اسم دیگه ندارد...
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
بنیاد مستضعفان هم خورد البته با پنبه،چون رضا شا ه با تیغ
هنوز فقیر هست،مستضعف هست مناطق محروم هست با این که بنیاد هست کمیته امداد هست و یه همچنین ها ی
چرا؟ و واقعا چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
به همه فقرا هم دستی پول بدن باز یک عده شعور خرج ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
عجببببببببببببببب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
عجببببببببببببببب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
الان 100 برابر اون روزا دزدی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
عاقبت همه دیکتاتورهاهمینه متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
لعنت بر رضاه شاه اما کارهای مفید وخوبی هم که رضاشاه انجام داد بنویسید همش که بد نبود خوبی هم داشت بدی رضاشاه این بود که با علما وحجاب در افتاد وبقول شما زمین خواری کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
قابل توجه بعضی ها ذر ایران فعلی اسم شما هم روزی اینگونه میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
امیدوارم
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۸:۰۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
خجالت بکشید، رضا شاه کم به ایران خدمت نکرد.مرد باش حالا که بدی هاشو گفتی،خوبیاش هم بگو.سرتون رو کردین زیر برف و خیال میکنید مردم نفهمن که هرچی تو نوشتی اونم باور کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
درود احسنت.
Iran (Islamic Republic of)
A
۰۷:۵۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
بنیاد مسکن؟ حرفای خنده دار میزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
به خدا یه مسکن مهر به ما دادن هر روز فاضلابش میزنه بالا اونوقت بیاید به ساختمانهای سازمانی احداثی اون زمان مقایسه کنید که هنوز مثل روز اول پابرجاس
Iran (Islamic Republic of)
مجيد
۰۷:۵۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
بازگرداندن به مردم يا به اقا زاده هاي خودشون
در اصل اين جيب اون جيب كردن
Iran (Islamic Republic of)
جواد زرخواه
۰۷:۵۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
خدا رو شکر که ایران از وجود چنین ادمای پاک شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
و پناه بر خدا از دست این مدیران بی ایمان. بی لیاقت. پولپرست و شیطان صفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
احسنت.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۴:۱۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
شما چی خبر داری اگه هدف بنیاد مستضعفان برگرداندن زمین به مردم بود چرا نداد خودش صاحبش شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
به نماینده ای رای بدهید که طعم تلخ فقر را چشیده باشد…..امام خمینی.
Iran (Islamic Republic of)
Fateme
۱۹:۱۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
متأسفانه فقیری اجازه کاندیدشدن نداره
آخرین اخبار