یک کارشناس اقتصادی با اشاره کانال سوئیس می‌گوید باید مراقب بازی و نقشه‌های آمریکا باشیم، زیرا آن‌ها به انجام شواف تبلیغاتی هستند و می‌خواهند اطلاعات بازار دارویی ایران را برای فشار بیشتر به دست بیاورند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی خبر‌هایی اعلام شد که دولت‌های سوئیس و آمریکا قصد دارند برای تامین نیاز دارویی و اقلام کشاورزی ایران، کانال مالی ویژه‌ای راه‌اندازی کنند. سوئیس با تایید این خبر از ایجاد کانال تجاری برای ارسال کالا‌های انسان دوستانه به ایران خبر داد و در نهایت این کانال فعال شد و مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در تهران هفته گذشته در یک نشست خبری از ورود ۱۸۰ هزار بسته دار‌وی پیوند اعضا به ارزش ۲.۳ میلیون یورو به ایران خبر داد و چند بسته از دارو‌های وارداتی را به خبرنگاران نشان داد و فیلمی شو مانند و نمایشی با کارتن دارو‌ها منتشر کرد.

اهداف جدید آمریکا از ایجاد کانال سوئیس/ مسوولان مراقب نقشه کاخ سفید باشند

اقدام سفیر سوئیس در ایران نشان دهند یک شوی تبلیغاتی بود که بلافاصله با واکنش مقامات کشورمان مواجه شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری واردات دارو از کانال مالی سوئیس را موضوعی تبلیغاتی توصیف و میزان واردات دارو به ایران فقط در سال جاری را بیش از از ۳ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: آمریکا دروغ می‌گوید که محدودیتی برای واردات دارو و مواد غذایی به کشورمان اعمال نکرده، زیرا وقتی می‌خواهیم یک دلار برای خرید دارو و مواد غذایی جا به جا کنیم، آمریکا اجازه نمی‌دهد.

اهداف جدید آمریکا از ایجاد کانال سوئیس/ مسوولان مراقب نقشه کاخ سفید باشند

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به نمایش داروی وارداتی از طریق شرکت‌های سوئیسی توسط سفارت سوئیس، میزان دارو و ملزومات پزشکی که توسط بانک مرکزی در ۱۰ ماهه امسال تامین ارز و وارد کشور شده، بیش از ۴ میلیارد دلار (۲۰۰۰ برابر واردات انجام شده از کانال مالی سوئیس) اعلام و بیان کرد: در یک سال و نیم گذشته نیز آمریکا حداکثر تلاش خود برای جلوگیری و اختلال در واردات دارو برای بیماران کشورمان انجام داده است. ضمن اینکه نفس اعلام صدور مجوز توسط آمریکا برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی نشان می‌دهد علیرغم ادعای آمریکا مبنی بر تحریم نبودن دارو و اقلام بشر دوستانه، این اقلام عملا توسط آمریکا تحریم شده، وگرنه نیازی به مجوز نداشت.

کریم همتی معاون حقوقی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفت: کانال مورد ادعای سوئیس برای انتقال دارو به ایران مشکل تحریم ظالمانه دارو توسط آمریکا را حل نمی‌کند و حجم فعالیت بالایی ندارد. این کانال مشکل اساسی تامین داروی مورد نیاز بیماران کشور و انتقال ارز برای خرید دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران را حل نمی‌کند.

کانال سوئیس رسما از سوی آمریکا و به نام سوئیس اجرایی شده و قطعا ایالات متحده در این خصوص نقش‌هایی در سر دارد که می‌بایست مراقب آن باشیم. به گفته مسوولان کشورمان و کارشناسان این کانال نیاز‌هایی دارویی ایران را تایین نخواهد کرد.

عده‌ای هم معتقدند هدف آمریکا از ایجاد این کانال این است که آن را به تنها راه اقتصادی تبدیل کند تا بتواند فشار بیشتری به ایران بیاورد و به نوعی هدفش گروگان گیری است البته دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌بایست سفیر سوئیس در ایران را به دلیل انتشار چنین فیلمی احضار می‌کرد!

*مراقب بازی آمریکایی‌ها باشیم/ کاخ سفید چه اهدافی در سر دارد؟

در همین راستا وحید شقاقی شهری عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی درباره ایجاد کانال سوئیس و صادرات دارو به ایران، به خبرنگار دانا می‌گوید: آمریکا تعهدات خود را در برجام اجرا نکرد و پس از خروج از توافق هسته‌ای؛ قرار بود اروپایی‌ها برای اینکه ایران در برجام بماند، کانالی به عنوان اینستکس به عنوان شرکت واسط برای مقابله با اثرات تحریم‌های آمریکا ایجاد کنند و نفت ایران را بخرند و در مقابل آن دارو و مواد اولیه غذایی به ما بدهند، ولی با گذشته بیش از یک سال و ۵ ماه اجرایی نشد و نفت ایران را هم نخریدند.

اهداف جدید آمریکا از ایجاد کانال سوئیس/ مسوولان مراقب نقشه کاخ سفید باشند

وی با اشاره ایجاد کانال سوئیس افزود: پشتیبان این کانال آمریکا است و نه اروپایی‌ها. آمریکایی‌ها می‌خواهند با صادرات دارو به کشورمان به دنیا اعلام کند در بخش واردات دارو‌های حیاتی به ایران مشکلی وجود ندارد و مانع آن نخواهند شد.

این اقتصاددان اضافه کرد: موضوع دیگر این است که اگر آمریکا پشت این کانال و صادرات دارو باشد باید خیلی احتیاط کرد، زیرا ممکن است آن‌ها در پی شناخت بازار دارو و درمان ایران باشند و باید مراقب بود تا در بحث نیاز‌های که اعلام می‌شود، داده‌ها و اطلاعاتی محرمانه و مهم از وضعیت دارویی کشور به طرف مقابل (آمریکا) داده نشود. ممکن است از این طریق داده‌های حساس بازار داوریی ایران هم دست‌شان بیافتند و گرفتاری دیگر برای کشور ایجاد شود.

به شقاقی شهری، باید مکانسیم این کانال مشخص شود، اینکه به ازای دارو‌هایی تحویلی از ایران چه چیزی می‌خواهند و نحوه تسویه آن چگونه است و به بدهی ایران تبدیل نشود. در کانال اینستکس قرار بود در قبال تحویل مواد غذایی و دارو به ما، نفت ایران را بخرند، اما در کانال سوئیس هیچ چیز مشخص نیست.

وی آمریکا در پشت صحنه می‌خواهد با تبلیغات به دنیا و مردم ما بگویند مانع واردت دارو نیست و حسن نیت خودشان را در ظاهر نشان دهند، تصریح کرد: باید مراقب باشیم که با کانال سوئیس از یک طرف چیزی گیر ما نیاید و از سوی دیگر شاهد تبلیغات شدید آمریکا در دنیا باشیم و بگویند نیاز‌های دارویی ایران تامین کردیم در حالی که دارو‌های ارسالی اصلا نیاز ایران را هم تامین نمی‌کند و با واقعیت‌ها هم‌خوانی ندارد و فقط یک شواف و تبلیغات بیرونی است و عملا چیزی نصیب ایران نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه آمریکایی‌ها فقط ادعا می‌کنند، گفت: مایک پمپئو وزیر خارجه ایلات متحده چند بار مدعی شد در تامین نیاز‌های حیاتی ایران برای مردم ایران ممعانت ایجاد نمی‌کند و مشکلی با مردم ایران ندارند حال ممکن است این کانال در راستای تبلع این اهداف باشد و از سوی دیگر آمریکا نیز با دست‌یابی به اطلاعات، میزان خرید و فروش و مصرف دارو دامنه فشار خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که ذخیره دارویی ایجاد نشود تا همیشه به صورت مطلق وابسته به این کانال باشیم.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.