مقایسه آماری حضور مردم در ادوار مختلف انتخابات

بر اساس آمارها، مشارکت مردم چهارمحال و بختیاری در ادوار مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی بیشتر از ۷۴ درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، انتخابات در نظام جمهوری اسلامی یکی از مؤلفه‌های اصلی مشارکت همگانی توأم با احساس مسئولیت مردم در اداره کشور خود است.

افتخار نظام جمهوری اسلامی در طول سالیان گذشته، تلفیقی از دینداری و مردم سالاری در مدل جمهوری اسلامی است.

مقایسه آماری حضور مردم در ادوار مختلف انتخابات

مشارکت حداکثری مردم در دوره‌های مختلف انتخابات

معاون سیاسی و امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد،گفت: در حالی که مشارکت مردمی در انتخابات کشور‌های غربی داعیه دار دموکراسی از ۴۰ درصد تجاوز نمی‌کند، در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که روز جمعه هفتم اسفند ۱۳۹۴ برگزار شد خبرنگاران رسانه‌های خارجی صف‌های طویل منتهی به صندوق‌های اخذ رأی را دیدند و برای کشور‌های خود منعکس کردند.

جعفر مردانی افزود: طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی وزیر کشور به عنوان مجری اصلی برگزاری انتخابات، میزان مشارکت مردمی در سراسر کشور در انتخابات هفتم اسفند ۱۳۹۴، ۶۲ درصد بود که در سطح جهانی آمار مطلوب محسوب می‌شود و نشان از ظفرمندی الگوی مردم سالاری دینی در برابر الگو‌های پارادوکسیکالی همچون لیبرال دموکراسی و سوسیال دموکراسی رایج در جوامع غربی است حال آنکه در این دوره از انتخابات ۷۶/۳ درصد مردم استان چهارمحال و بختیاری در پای صندوق‌های رأی حضور یافتند.

او اظهار داشت: در مجموع طی ۱۰ دوره برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهارمحال و بختیاری، تنها در اولین دوره انتخابات میزان مشارکت مردم ۵۵ درصد و در نهمین دوره ۶۶ درصد بوده و در تمامی انتخابات‌های برگزار شده در این استان مشارکت از ۷۴ درصد بیشتر بوده که سه چهارم واجدان شرایط شرکت در انتخابات در این رویداد مهم سیاسی کشور شرکت کرده اند.

در این گزارش با نگاهی به مشارکت مردم چهارمحال و بختیاری در دوره‌های قبلی انتخابات، چشم انداز روشنی را از این رویداد مهم سیاسی پیش رو قرار می دهیم.

مقایسه آماری حضور مردم در ادوار مختلف انتخابات

 لبیک ۹۲ درصد مردم استان به ندای رهبر برای تثبیت پایه‌های نظام

دبیر ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری هم در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، گفت: بر اساس آمار‌ها از مجموع ۲۲۹ هزار و ۷۶۳ واجد شرایط حضور در انتخابات همه پرسی تغییر رژیم، ۲۱۱ هزار و ۸۲۱ نفر معادل ۹۲ درصد از مردم این استان با لبیک به ندای رهبر خود پایه‌های نظام اسلامی را تثبیت کردند و خواستار حاکمیت اسلام ناب و مترقی در حکومتی بر پایه مشارکت و حضور مردم در سرنوشت خویش شدند.

پنج انتخابات در اولین سال پیروزی انقلاب

• همه پرسی برای تعیین نظام حکومتی ایران با حضور میلیون‌ها نفر در ۱۸ هزار شعبه اخذ رأی برگزار می‌شود.

• دوازدهم مرداد ۱۳۵۸ انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی با مشارکت ۷۶/۴ درصد مردم چهارمحال و بختیاری

• همه پرسی تائید قانون اساسی با مشارکت ۷۶/۴ درصدی در چهارمحال و بختیاری

• پنجم بهمن ۱۳۵۸ نخستین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و مشارکت ۵۹ درصدی مردم چهارمحال و بختیاری

• اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران

نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری همچنین در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، افزود: در نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه‌های انتخابیه این استان سه حوزه با سه نماینده بوده است.

سعید صالحی اضافه کرد: در این دوره از انتخابات طی دو مرحله دری نجف آبادی، شهاب محمودی و رحمان استکی برای نمایندگی مردم چهارمحال و بختیاری به مجلس شورای اسلامی راه یافتند که رحمان استکی در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید و در انتخابات میان دوره‌ای برادر وی مجتبی استکی انتخاب شد که وی نیز در مشهد به دست منافقان به شهادت رسید و برادر سوم خانواده، فریدون استکی در حوزه انتخابیه خود انتخاب و به مجلس راه یافت.

مقایسه آماری حضور مردم در ادوار مختلف انتخابات

 آمار مشارکت در ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

او ادامه داد: تجربه برگزاری ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان از آن دارد که مشارکت‌ها در هر دوره نوساناتی داشته که این نوسانات در میزان مشارکت‌ها تابع عوامل مختلفی همچون تغییر قانون انتخابات در مؤلفه هایی، چون میزان حدنصاب آرا برای ورود به پارلمان، تغییر سن رای دهندگان در دوره‌های مختلف، شرط حدنصاب رأی آوری و اهمیت سن رأی دهندگان بود.

صالحی گفت: به طور میانگین، میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس حدود ۵۵ درصد است که در مجلس پنجم با رشد چشمگیری مواجه شده و به ۷۱ درصد رسیده است.

مردم ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به طور متوسط هر سال یک بار در انتخابات شرکت می‌کنند.

دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

دبیر ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، گفت: دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۶ فروردین ۶۳ همزمان با سراسر کشور، در این استان، با سه حوزه انتخابی برگزار شد.

صالحی افزود: در این دوره از انتخابات، تعداد واجدان شرایط شرکت ۲۷۵ هزار و ۷۳۲ نفر برآورد و مشارکت مردم ۷۴/۵ درصد برآورد شد.

سومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

او اظهار داشت: بر اساس آمار، انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۹ فروردین ۶۷ در چهارمحال و بختیاری در سه حوزه انتخابیه با ۳۳۰ هزار و ۸۹۹ واجد شرایط و مشارکت ۸۱/۹ درصدی مردم این استان برگزار شد.

چهارمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

معاون سیاسی و امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، گفت: انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۱ فروردین ۷۱ در سه حوزه انتخابیه با ۳۹۷ هزار و ۱۰۳ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات و مشارکت ۸۲/۳۱ درصد مردم چهارمحال و بختیاری برگزار شده است.

 پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

جعفر مردانی اضافه کرد: پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۸ اسفند ۷۴ در چهارمحال و بختیاری، با ۴۴۹ هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات و مشارکت ۷۷/۶ درصدی مردم این استان برگزار شد.

اولین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی

او افزود: در روز هفتم اسفندماه سال ۱۳۷۷، چند روز پس از برگزاری بیستمین سالروز پیروزی انقلاب، اولین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در ایران برگزار شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: طبق آمار، در این دوره از انتخابات چهار هزار و ۶۳۷ داوطلب در ۵۰۵ حوزه انتخابیه چهارمحال و بختیاری با هم رقابت کردند که در نهایت هزار و ۶۸۳ نفر برگزیده شدند.

او اظهار داشت: مشارکت مردم استان چهارمحال و بختیاری در این دوره از انتخابات ۹۵ درصد بوده است.

مقایسه آماری حضور مردم در ادوار مختلف انتخابات

ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

دبیر ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، گفت: انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۹ بهمن ۷۸ با چهار حوزه انتخابیه برگزار و یک نماینده به مجموع نمایندگان استان در مجلس افزوده شد.

سعید صالحی افزود: در این دوره با تعداد ۴۷۱ هزار و ۷۰۹ نفر واجد شرایط در استان چهارمحال و بختیاری، مشارکت مردم ۸۶/۱ درصد بود.

 هفتمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی

بر اساس آمار انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، اول اسفند ۸۲ با مشارکت ۷۵/۴ درصدی مردم استان چهارمحال و بختیاری در چهار حوزه انتخابیه برگزار شده است.

هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۴ اسفند ۸۶ با مشارکت ۷۳ درصدی مردم چهار حوزه انتخابیه استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

رئیس ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، اظهار داشت: انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان، طی دو مرحله ۱۲ اسفندماه ۹۰ و ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۱ با مشارکت ۸۲/۹ درصدی مردم این استان در دور اول و ۶۲/۷۲ درصدی مردم در دور دوم برگزار شده است.

مقایسه آماری حضور مردم در ادوار مختلف انتخابات

 دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

جعفر مردانی افزود: میزان مشارکت مردم استان چهارمحال و بختیاری در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۷۶/۳ درصد بود.

او اضافه کرد: برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه چهارمحال و بختیاری، ۱۴۶ نامزد برای چهار کرسی نمایندگی مجلس تلاش کردند.

 یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

سعید صالحی دبیر ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، اظهار داشت: از مجموع ۲۲۹ داوطلب ثبت نامی برای این دوره از انتخابات، صلاحیت ۶۷ نفر تأیید شده است که برای کسب چهار کرسی نمایندگی در چهار حوزه انتخابیه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

استان چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان و افزون بر ۸۹۵ هزار نفر جمعیت دارد؛ و حالا مردم ایران و همزمان مردم ولایت مدار و شهید پرور استان چهارمحال و بختیاری برای تکمیل وظیفه خود، در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت تا نمایندگان خود را راهی «خانه ملت» سازند و با گزینش بهترین‌ها و برترین ها، بر شتاب توسعه کشور بیفزایند. حضوری که، چون خاری بر چشم حاسدان ایران نشسته و می‌نشیند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار