تزریق واکسن فلج اطفال به بیش از ۲۲ هزار کودک در همدان

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی همدان از تزریق واکسن فلج اطفال به بیش از ۲۲ هزار کودک در این استان خبر داد.

تزریق واکسن فلج اطفال به بیش از ۲۲ هزار کودک در همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سید جلال الدین بطحایی، رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی همدان گفت: آمار واجد شرایط دریافت واکسن فلج اطفال ۵۷ هزار و ۴۰۸ نفر در این استان است که تا ۲۱ بهمن امسال ۴۰ درصد آن‌ها نسبت به تزریق این واکسن اقدام کردند.

او ادامه داد: طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در این استان برای متولدین سال‌های ۹۵ تا ۹۶ از پنجم بهمن سالجاری آغاز شده و امید می‌رود تا پایان سال بتوان متولدان این سال‌ها را پوشش داد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی همدان گفت: سال‌های قبل واکسن به صورت خوراکی ارائه می‌شد که این طرح به صورت مستمر همچنان ادامه دارد و در کنار واکسن خوراکی، واکسن تزریقی تکمیلی نیز پیش بینی شده است.

بطحایی عنوان کرد: اوایل سال ۹۵ کشور‌هایی که اقدام به تولید واکسن پولیو تزریقی می‌کردند دچار مشکل شده و نتوانستند تعهدات خود را اجرایی کنند بنابراین سازمان بهداشت جهانی مجبور به دستهبندی کشور‌ها از نظر نیاز و ریسکی که انتقال فلج اطفال دارد، شد.

او اضافه کرد: بنابراین کشور‌هایی همچون افغانستان و پاکستان و برخی کشور‌های آفریقایی که موارد پولیو داشتند در مرحله اول قرار گرفتند؛ کشور‌هایی که با کشور‌های گروه نخست ارتباط و رفت و آمد یا موارد پولیو وارده داشتند اولویت دوم شدند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان ادامه داد:، اما کشور ایران با وجود اینکه در کنار دو کشور پاکستان و افغانستان قرار داشت اولویت سوم شد و واکسن به طور کامل در اختیار این کشور قرار نگرفت.

ویروس فلج اطفال به سیستم عصبی آسیب می‌زند و در مدت چند ساعت موجب معلولیت غیرقابل بازگشت می‌شود.

این بیماری در ‏میان کودکان به خصوص در شرایط غیر بهداشتی در مناطق جنگ زده، کمپ‌های اسکان پناهندگان و مناطقی که دسترسی به خدمات ‏مراقبتی محدود است به سرعت گسترش می‌یابد.

این بیماری از طریق واکسیناسیون قابل پیشگیری است، اما لازم است میزان پوشش ‏واکسیناسیون بسیار بالا باشد و هرگونه اهمال به ویروس اجازه می‌دهد تا به فعالیت خود ادامه دهد. ‏

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.