محمودی‌منش در گفت‌وگو مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان مطح کرد؛

آستانه منطقی‌ترین ابتکار برای حل بحران سوریه

کارشناس غرب آسیا گفت: یکی از بهترین و منطقی‌ترین اقدامات ممکن برای حل بحران سوریه ادامه مذاکرات آستانه است.

آستانه منطقی‌ترین ابتکار در سوریه/ صلح هرمز، راهی برای امنیت بخشی به منطقهامیر محمودی‌منش کارشناس غرب آسیا  در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا، گفت: در تعریف تروریسم باید بگویم که از گذشته‌های دور تا کنون جامعه جهانی ترور و پدیده تروریسم را به عنوان یک ناهنجاری بزرگ شناخته و علت اصلی آن هم قربانی شدن انسان‌هایی بوده که در این میان عموما بی گناه آسیب دیده یا کشته شده اند.

او افزود: در طول این سال‌ها اندیشمندان و پژوهشگران با خط فکری مختلف به دنبال تبیین تروریسم بوده اند و هریک از این موضوع تعریف خاص خود را ارائه کرده اند و متاسفانه این امر سبب شد تا دستیابی به یک تعریف واحد در این زمینه غیر ممکن شود.

                   تلاش های تهران برای مبارزه با تروریسم

محمودی‌منش با اشاره به وجود تعابیر مختلف از تروریسم ادامه داد: این پراکندگی تعاریف برای ارائه مفهوم واحد درباره تروریسم، مانعی  ایجاد نکرد و مجمع عمومی سازمان ملل در اجلاس بیست و هفتم خود با تصویب یک قطعنامه خواستار تشکیل کمیته ای شد و دستور داد که نتیجه بررسی خود را به اجلاس بیست و هشتم تحویل دهند. کمیته مذکور هم در سه زمینه‌ی تعریف، بررسی علل و انگیزه‌ها و اتخاذ تدابیر برای جلوگیری از آن فعالیت کرد، اما باز هم به یک اتفاق نظر در تعریف تروریسم نرسیدند، به همین دلیل می توان گفت که «تروریسم برابر است با هرگونه اقدام خشونت آمیز برای پیشبرد اهداف سیاسی، نظامی و خصوصا ایدئولوژیک».

 کارشناس غرب آسیا با اشاره به نقش ایران در مبارزه با تروریسم در غرب آسیا، توضیح داد: در این میان جمهوری اسلامی ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه ملتهب خاورمیانه و به جهت دفاع از خود در زمینه مبارزه با تروریسم تلاش‌های فراوانی انجام داده و به نحوی قربانی تروریسم هم بوده است.

محمودی‌منش با بیان اینکه شاید به جرات بتوان گفت جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین قربانیان ترور بوده است، عنوان کرد: بیش از ١٧ هزار شهید ترور که اکثر آنها مردمان کوچه و بازار بوده و  نقشی در پیشبرد امور سیاسی نداشتند؛ از طرفی کارنامه جمهوری اسلامی در مبارزه با پدیده تروریسم هم پر بار بوده است به گونه‌ای که طی سالیان گذشته بسیاری از جوانان کشورمان در سوریه قربانی تروریسم و داعش بوده اند.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از نخستین روز‌های شکل گیری حکومت خود خوانده داعش در عراق و سوریه، دوشادوش مردمان این کشور‌ها با تروریسم جنگید. سابقه مبارزه ایران با تروریسم محدود به سال‌های اخیر نیست، مبارزه با القاعده و طالبان و پیش از آن مبارزه مردم ایران با فرقه منافقین و همچنین تروریسم دولتی آمریکا که چهل و یک سال است فرد به فرد مردم ما را هدف گرفته بخشی از این کارنامه موفق است.

                                                  مذاکرات آستانه عاقلانه ترین ابتکار برای حل بحران سوریه

محمودی منش با اشاره به فعالیت های ایران در مذاکرات آستانه، اظهار کرد: مذاکرات آستانه را می‌توان درچارچوب رایزنی‌های منطقه‌ای ایران نمونه‌ای موفق ارزیابی کرد؛ اگر چه قدمت آن به سه سال می‌رسد، اما دربحبوحه جنگ سوریه شاهد وقوع معضل امنیتی در این کشور بودیم که می‌رفت تا کل منطقه غرب آسیا را درگیر خود کند. علاوه براین  نظامی گری و دخالت‌های آشکار آمریکا در تحولات این کشور از یک سو و اقدامات وحشی گرایانه داعش هم از سوی دیگر باعث شد تا روند آستانه که زاییده‌ی دیپلماسی بود حاوی پیام صلح و هم افزایی منطقه‌ای شود.


بیشتر بخوانید: حفظ تمامیت ارضی سوریه، محور مذاکرات آستانه


این کارشناس غرب آسیا ادامه داد: ابتکار عمل ایران، روسیه و ترکیه در حل و فصل منازعات طی مذاکرات آستانه، این پیام مهم را به همراه دارد که معادلات سوریه تماما میدانی نیست. گرچه تغییرات نظامی در میدان جنگ تبعات فراوانی دارد، اما در موضوع سوریه یکی از بهترین، منطقی‌ترین و عقلایی‌ترین اقدامات ممکن  بوده است که می‌توان انعکاس گسترده آن را در بازیابی دیپلماسی به عنوان یک ابزار کهنه و کارآمد دانست که به مراتب از دیگر ابزار‌ها کم هزینه‌تر است.

او با بیان اینکه یکی از الگو‌های منطقه‌ای کارآمد، الگوی امنیت برای همه است، توضیح داد: در همین چارچوب منطقی که برآمده از مشی صلح طلبی جمهوری اسلامی ایران است، ریاست جمهوری ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مهر ماه سال جاری از ابتکار صلح هرمز در شرایطی رونمایی کرد که به دلیل اقدامات بی ثبات کننده دولت آمریکا، خاورمیانه در شرایط نه جنگ نه صلح، هم جنگ و هم صلح را همزمان تجربه می کند.

محمودی منش ادامه داد: هرچند در منطقه هیچ اعلام جنگی به صورت رسمی اعلام نشده، اما شاهد صلح هم نبودیم و هر لحظه امکان وقوع یک جنگ محدود یا گسترده می‌رود. به طور کل سطح ها تنش افزایش یافته است. نمونه آشکار این امر را می توان انفجار پیاپی نفتکش‌ها بویژه انفجار دربندر فجیره امارات متحده عربی و تجاوز آشکار ارتش آمریکا توسط هواپیمای جاسوسی این کشور به آسمان ایران دانست که البته با پاسخ دقیق و به موقع سامانه پدافندی کشور رو به رو و منهدم شد.

                                                  ریاض مانعی بر سر راه تحقق صلح هرمز

این کارشناس غرب آسیا با اشاره به اقدامات بی ثبات کننده کشورهای فرامنطقه ای در خلیج فارس، اظهار کرد: ایران در راستای برقراری امنیت در منطقه و مقابله با بی ثبات سازی های آمریکا، برای پرهیز از جنگ، راه دیپلماسی را پیشنهاد داد. بر همین اساس نماینده ایران در مجمع عمومی از ابتکار صلح هرمز سخن گفت.هرچند صلح هرمز تنها یک طرح امنیتی نبوده و مسائل اقتصادی را هم در بر می‌گیرد، اما شاید بتوان شالوده و اساس آن را مقابله با ناامنی توصیف کرد که یادگار حضور بیگانگان در دریای عمان و خلیج فارس است.

او در ادامه با بیان اینکه در تحلیل ابعاد طرح صلح هرمز می‌توان گفت هر اقدامی که به هم افزایی منطقه‌ای منجر شود قطعا تاثیر مثبتی به همراه دارد، تصریح کرد: باید توجه داشت که این طرح چقدر قابلیت اجرایی شد دارد. عربستان سعودی به عنوان رقیب ایران و پدر خوانده شورای همکاری خلیج فارس با صرف هزینه‌های میلیاردی مانعی بر سر راه  تحقق صلح هرمز است، چرا که مهم‌ترین موالفه صلح هرمز درون گرایی آن و نامشروع خواندن حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس است.

محمودی منش ادامه داد: از این رو شاهد تلاش‌های آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف دریایی در خلیج فارس هستیم . واشنگتن به خیال خود با این اقدامات  امنیت منطقه و خطوط کشتیرانی را تامین خواهد کرد، اما قطعا مهمترین هدف  این کشور داشتن بهانه ای برای  باقی ماندن در خلیج فارس است. بنابراین اگر صلح هرمز تاکنون اجرایی نشده است علت آنرا باید در توطئه‌های آمریکایی جستجو کرد چراکه مانعی برای شکل گیری هرگونه اتحاد منطقه‌ای هستند که فراتر از خواست ایالات متحده شکل گرفته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار