حقایقی جالب درباره استانبول و تفلیس که نمی‌دانستید

حقایقی جالب درباره دو شهر پر تردد از نظر گردشگری را آورده‌ایم تا در سفر‌های بعدی خود به این دو شهر زیبا یعنی استانبول و تفلیس لذت بیشتری را تجربه کنید.

حقایقی جالب درباره استانبول و تفلیس که نمی دانستیدبه گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این مقاله که توسط سایت تورهای گردشگری " سفر باتو " آماده شده است، حقایقی جالب درباره دو شهر پر تردد از نظر گردشگری را آورده‌ایم تا در سفرهای بعدی خود به این دو شهر زیبا یعنی استانبول و تفلیس لذت بیشتری را تجربه کنید.

حقایقی جالب درباره استانبول

استانبول مانند شهر تاریخی رم بر روی هفت تپه بنا شده است که این موضوع خود یکی از جالبترین حقایقی است که درباره این شهر شنیده می‌شود و نام قدیمی استانبول نیز در دوران باستان بیزانتیوم بوده است.

استانبول تنها شهری است که در دنیا در دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد از همین رو به عنوان ابر شهر شناخته می‌شود که همین موضوع سبب شده است که این شهر دارای جمعیتی ۱۵ میلیونی در شب باشد.
 
شلوغی استانبول در سال ۱۵۰۲ بسیار زیاد بود و تاریخ نگاران این جمعیت را مانند جمعیت لندن در سال ۱۸۴۰ می‌دانند.

استانبول پایتخت سه امپراطوری بسیار بزرگ در طول تاریخ بوده است و این موضوع به دلیل موقعیت استراتژیکی است که این شهر دارد. این سه امپراطوری عبارتند از: امپراطوری بیزانس، امپراطوری رومن‌ها و امپراطوری اوتامان‌ها یا عثمانی‌ها.

مسجد آبی یا مسجد کبود در تور استانبول آفردار با قیمت ارزان و لحظه آخری تنها مسجدی است که دارای شش مناره است که این موضوه سبب شده است تا این مکان به بزرگترین مسجد در استانبول تبدیل شود.

حقایقی جالب درباره استانبول و تفلیس که نمی‌دانستید

مسجد ایا صوفبه استانبول

در این لحظه که این مطلب در حال نگارش است دو عدد پل بر روی تنگه بوسفور وجود دارد که آسیا را به اروپا متصل می‌کنند و سومی نیز در حال ساخت است.

استانبول در میان تمامی کشورها دارای بیشترین تعداد مسجد است و همانطور که قبلا گفته شد بزرگترین آنها مسجد کبود است و تعداد این مساجد به سه هزار و صد و سیزده مکان میرسد.

استانبول را می‌توان از لحاظ فرهنگی به دیگی تشبیه کرد که اقوام و فرهنگ‌های گوناگون در آن با یکدیگر در آمیخته شده‌اند، در دوره امپراطوری عثمانی و بر اساس سرشماری که در سال ۱۹۱۴ انجام شد، ۳۵ درصد از جمعیت استانبول را ادیان و اقوامی به غیر از اسلام و مسلمانان تشکیل می‌دادند که در صدر همه‌ی آن‌ها یونانیان و ارمنی‌هایی بودن که مسیحی و ارتودوکس بودند.

استانبول در سال ۲۰۱۰ توانست به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا خود را معرفی کند، اما همچنان جز اتحادیه اروپا نشده است.

اولین تصادفی که در استانبول اتفاق افتاد مربوط می‌شود به سال ۱۹۱۲ که در آن اتفاق راننده سفارت ایتالیا با یکی از عابران پیاده در منطقه شیشلی تصادف کرد و سعی داشت که از محل فرار کند، اما موفق به اینکار نشده است.

دو اسب برنزی که در تزیین کلیسای جامع سن مارکو در ونیز مورد استفاده قرار گرفته است طی جنگ‌های صلیبی از استانبول به غنیمت به ونیز برده شده بود.

در دوران گذشته و در دوران زمامداری عثمانی‌ها استانبول در میان تمام شهرهای دنیا بیشترین میزان سرویس بهداشتی عمومی را دارا بود که این مقدار نه در شهری مانند پاریس و نه در شهری مانند لندن وجود داشته است.

حقایقی جالب درباره استانبول و تفلیس که نمی‌دانستید

روزانه تعداد ۱۶ هزار تن اشغال توسط شهرداری استانبول از سطح این شهر جمع آوری می‌شود که این میزان در نوع خود بسیار تعجب بر انگیز است.

آگاتا کریستی رمان معروف قتل در قطار سریع السیر به شرق را در یکی از هتل های زنجیره‌ای پرا در شهر استانبول نوشته است

بسیاری این تصور را دارند که استانبول به دلیل آنکه در کنار دو دریای مرمره و اژه قرار گرفته است از آب و هوایی معتدل و مرطوب برخوردار است اما شما می‌توانید با سفر به این شهر در فصل زمستان و مشاهده‌ی آب و هوای کاملا سرد و بارش برف یر این باور غلط خود خط بطلان بکشید.

در یکی از خیابان‌های استانبول مجسمه‌ای از یک گربه ساخته شده است که این گربه در زمان حیات خود به تمبیلی معروف بوده است و دلیل شهرت او به این خاطر بوده که  رفتاری مانند انسان‌ها داشته است و در حالی که بر روی سکو‌های پیاده رو دراز می‌کشیده است و یک دست خود را بر روی سکو می‌گذاشته به عابران پیاده نیز خیره می‌شده. این گربه در سال ۲۰۱۶ از دنیا رفت، اما شهردار محلی دستور داد که مجسمه‌ی آنرا در همان خیابان بسازند.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با تعدادی از حقایق جالب و جذاب درباره تور گرجستان با قیمت ارزان آشنا کنیم.

به گزارش سایت سفر باتو، تفلیس شهری است که ریشه در تاریخ دارد و آنرا می‌توان یکی از شهر‌های باستانی دنیا و منطقه دانست. می‌توان گفت اولین قرارداد باستانی که مربوط به توسعه  راه‌های تجاری می‌شود در دوران باستان در نزدیکی‌های تفلیس کنونی منعقد شده است.

زمانی که پادشاه واختانگ در حال سفر و شکار در منطقه‌ی تفلیس بود، شرایط جوی این شهر را برای اقامت طولانی مدت بسیار مناسب دید و به دلیل آنکه این منطقه به وسیله چشمه‌های آب گرم طبیعی سولفور احاطه شده بود و از انرژی زمین گرمایی به راحتی می‌توانسته‌اند استفاده کنند نام این محل را تفلیس گذاشت که نام تفلیس در زبان گرجی به معنای گرم است.

آتشکده‌ی زرتشتی که در تفلیس وجود دارد سالیان دور زمانی که این شهر به وسیله‌ی ایرانیان اشغال شد ساخته شد و مورد استفاده‌ی مردم محلی قرار گرفت. این معبد که با نام آتشگاه شناخته می‌شود در شهر قدیمی تفلیس و در محله‌ی گمی قرار دارد.

برای ۴۰۰ سال پایتخت کشور گرجستان با نامی عربی شناخته می‌شده است و آن امارات تفلیس بوده است که همین موضوع در بسیاری از زوایای زندگی مردم گرجستان تاثیر گذار بوده است تا جایی که خزانه ژنی ساکنان بومی این شهر نیز دستخوش تغییراتی شده است.

در سال ۲۰۰۵ در پی بازدید جورج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا یکی از خیابان‌های مهم این شهر به نام این فرد تغییر کرد. نام قبلی این خیابان ملانزا بوده است.

نکته‌ای که ممکن است برای شما تعجب بر انگیز باشد این است که در تفلیس آسانسور‌های بعضی از ساختمان‌ها پولی هستند و درکنار پنل دکمه‌ها جعبه‌ای وجود دارد که باید در آن سکه بی‌اندارید تا بتوانید شماره‌ی طبقه‌ها را انتخاب کنید و اگر بخواهید به هر طبقه بروید باید برای هر طبقه چیزی در حدود ۳ تا ۵ سنت پرداخت کنید.

 نمایی زیبا از شهر تفلیس

اگر در خانه‌های گرجی‌ها و در فضای بسته سیگار خود را روشن کنید و بکشید کسی به شما معترض نخواهد شد و در فرهنگ گرجی این یک رفتار بد تلقی نمی‌شود.

در اکثر نقاط شهر تفلیس با وجود بارش شدید برف شما اثری از این موهبت الهی  بر روی زمین بعد از گذشت چند ساعت از قطع شدن بارش برف نخواهید دید.

در زبان گرجی حروف بزرگ و کوچک وجود ندارد و برای دو جنس مونث و مذکر هیچ تفاوتی در زبانشناسی قائل نیستند. همینطور در زبان گرجی ممکن است کلمه‌ای پیدا کنید که چند حرف بی صدا پشت سر یکدیگر قرار بگیرند که این موضوع برای مردم این کشور امری کامل عادی است.

اولین وسیله‌ی حمل و نقل عمومی در سال ۱۸۸۳ ساخته شد که از یک واگن تشکیل شده که بر روی خطوط آهن قرار داشت، اما نیروی محرکه‌ی آن اسب‌های قوی هیکلی بودند که  آن واگن و مسافرانش را می‌کشیدند. این وسیله‌ی نقلیه در ابتدا توانایی جا به جایی ۲۰ مسافر را داشت و تا سال ۱۹۰۴ که الکتریسیته وارد شهر شد علاوه بر بازنشستگی اسب‌ها خطوط ریلی آن نیز به اندازه‌ی ۱۶ کیلومتر دیگر طویل ترشد. نام این وسیله‌ی نقلیه کونکا بوده است؛ و در سال ۱۹۴۲ طول آن به ۴۵ کیلومتر رسید.

در سال ۱۸۵۷ اولین تمبری که در روسیه تزاری مورد استفاده قرار گرفت در تفلیس به چاپ رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار