چربی معمولاً در کدام قسمت بدن ذخیره می‌شود؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: چربی‌های موجود در بدن معمولاً در قسمت‌های مختلف بدن افراد جمع می‌شود.

محمدتقی انوشه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: افرادی که اضافه وزن سراغشان می‌آید معمولاًً در یکی از اندام‌های خود، دچار چربی اضافه می‌شوند که این خود معضلی می‌شود برای افرادی که می‌خواهند رژیم غذایی بگیرند.

او تصریح کرد: چربی بدن معمولاًً در قسمت‌های مختلفی مانند شکم، کمر، شانه، باسن، ران ها، لگن و پا‌ها جمع می‌شوند که در هر فردی متفاوت است.

چربی اضافه در بالاتنه

او ادامه داد: افرادی که چربی‌های اضافی در بالاتنه‌شان (شکم، کمر و شانه) دارند، دلیل این تجمع چربی، رژیم غذایی نامناسب است که افراد غیراصولی و خودسرانه به آن روی می‌آورند. پس افراد باید وعده‌های سبک و سالم انتخاب کنند و وعده‌های خود را در روز تقسیم کنند.

چربی اضافه در اطراف کمر

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: برای افرادی که معمولاً تمایل زیادی به مصرف شیرینی، شکلات و قند دارند، بهترین راه، جایگزین کردن این مواد با شیرینی‌های طبیعی مانند میوه‌ها به جای شیرین‌کننده مصنوعی است.

چربی معمولا در کدام قسمت بدن ذخیره می‌شود؟

 


بیشتر بخوانید:چگونه وزن خود را ثابت نگه داریم؟


چربی اضافه در باسن و ران‌ها

انوشه افزود: دلیل ابتلای افراد به این اضافه وزن، احتمالاً مصرف زیاد گلوتن و نشستن طولانی است؛ پس افراد می‌توانند آرام‌آرام مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن (گندم وجو) را کم کنند و به دنبال برنامه ورزشی شخصی باشند تا هرچه سریع‌تر تأثیر آن را ببینند.

چربی اضافه در اطراف شکم

او بیان کرد: اگر افراد فقط در نواحی اطراف شکم چربی اضافی دارند، لازم است بدانند که این مشکل ممکن است به سیستم تنفسی مربوط باشد؛ پس بهتر است از استعمال دخانیات، نوشیدنی‌های الکلی و غذا‌های سنگین دوری کنند. ورزش‌کردن نیز به آب‌کردن چربی‌های این نواحی کمک زیادی می‌کند.

چربی معمولا در کدام قسمت بدن ذخیره می‌شود؟


بیشتر بخوانید:بهترین راهکارها برای داشتن صورتی چاق


چربی اضافه در لگن و پا‌ها

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: افرادی‌که چربی بیشتر در لگن و پاهایشان ذخیره می‌شود، معمولاًً دچار مشکلات مربوط به گردش خون هستند؛ البته این مورد می‌تواند ارثی نیز باشد. بهترین راه‌حل برای چربی‌سوزی این نواحی، استفاده از پله‌ها و دویدن است.

چربی اضافه در اطراف شکم، کمر و پهلو‌ها

انوشه تصریح کرد: سبک زندگی بدون تحرک و بدون فعالیت بدنی، باعث مشکلات زیادی برای سلامتی افرد می‌شود که رایج‌ترین نواحی ذخیره چربی در بین ایرانیان اطراف شکم و بالاتنه است. برای آب‌کردن چربی‌هایی از این دست، افراد باید سبک زندگی‌ خود را تغییر دهند و فعال‌تر شوند. نشستن‌های طولانی روبروی تلویزیون و رایانه، بدون شک تأثیر زیادی در تجمع چربی دارد. به هر بهانه‌ای که شده از خانه خارج شوید و شروع به قدم زدن کنید.

او در پایان توصیه کرد: این موارد به بررسی حدودی علت تجمع چربی اشاره دارد و عامل قطعی آن نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار