کسی که رأی را می خرد شایستگی نمایندگی مردم را ندارد

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه گفت: کسی که رأی را می خرد به طور یقین شایستگی نمایندگی و وکالت مردم را ندارد، زیرا که وکیل مردم نخواهد بود بلکه وکیل منابع خودش است.یرد.

انتخابات مجلس به  گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  حجت الاسلام محسن مفید  رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با بیان اینکه در استان کرمانشاه ۱۵۸ کاندیدای نمایندگی مجلس تأیید صلاحیت شدند.

این مسئول با اشاره به روند تایید صلاحیت کاندیدا گفت:  اولین مرحله در هیئت اجرایی است که صلاحیت در آنجا رسیدگی و به هیئت‌های نظارت استانی اعلام نظر می‌شودبعد از رسیدگی در این مرحله، اگر دوباره کسانی به بررسی صلاحیت خود اعتراض داشته باشند در هیئت نظارت استان و هیئت مرکزی یک مرحله قانون مجدد برای آنها حق اعتراض قائل شده است که به شورای نگهبان شکایت کنند.

او گفت:  در این مرحله شورای نگهبان به بررسی صلاحیت می‌پردازد و چنانچه افرادی در دو مرحله قبل تأیید صلاحیت شدند و شورای نگهبان در مرحله سوم رأی به رد صلاحیت آنها داده، یک بار دیگر حق اعتراض دارند.

حجت الاسلام مفید بیان داشت: قانون در هر مرحله‌ای یک بار حق اعتراض به نتیجه‌ای که مراجع قانونی در بررسی صلاحیت‌ها به آنها اعلام کردند را در نظر گرفته است و در خصوص اینکه چرا افرادی در مرحله بعد تأیید و یا رد می‌شوند، مربوط به اسناد در دسترس است.

این مسئول  بیان کرد: آنچه که برای هر فرد ایرانی دلسوز برای سرنوشت خود، خانواده و مملکت باید مورد توجه قرار بگیرد این است که رأی را با بصیرت انتخاب کنند، بصیرت یعنی اینکه ملاک‌های حقیقی برای انتخاب نماینده در نظر بگیریم، نه ملاک‌هایی به دور از عقلانیت همچون ملاک‌های اعتباری، احساسی و ملاک‌هایی بر اساس فضا سازی ها و جو حاکم باشد.

حجت الاسلام مفید ادامه داد: باید شایستگی‌های اعتقادی یعنی ایمان و تقوا فرد توجه کنیم و شایستگی‌های اخلاقی فرد را در نظر بگیریم، یعنی فردی باشد که برای رسیدن به کرسی مجلس خطوط قرمز اخلاقی را زیر پا نگذارد و از تخریب، شایعه و دروغ به دور باشد.

او  با اشاره به اینکه مردم باید شایستگی‌های تخصصی کاندیدا را در نظر بگیرند، بیان کرد: نماینده انتخابی باید دارای تخصص خاصی که در مجلس است، باشد و بعد رزومه و سابقه کاری او باید به گونه‌ای باشد که بتواند ثابت کند که این فرد در حوزه‌ای که مطرح شده توانسته در عمل هم تخصص خودش را اجرا کند.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه بیان کرد: به هیچ وجه ملاک‌های قومی، قبیله‌ای و امثال اینها نمی‌تواند ملاک برای انتخاب نماینده باشد پس و بر این اساس هر کسی رأی بدهد با بصیرت رأی نداده است.

این مسئول ادامه داد: برخی افرادی که در اقلیت هستند رأی خودشان و خانواده و مملکت خود را می‌فروشند که این یکی از بدترین گناه‌ها است و خرید و فروش رأی هم گناه کبیره و هم جرم است، هم از طرف کسی که رأی را می خرد و هم از طرف کسی که رأی را می‌فروشد.

حجت الاسلام مفید بیان کرد: کسی که رأی را می خرد به طور یقین شایستگی نمایندگی و وکالت مردم را ندارد، زیرا که وکیل مردم نخواهد بود بلکه وکیل منابع خودش است که برای تأمین آن مجبور است آن رأی را که خرید کرده دنبال کند و حقوق مردم را ضایع و مصالح مردم را نادیده بگیرد.

او عنوان کرد: آن کسی که رأی خودش را می‌فروشد، عملاً سرنوشت خود، خانواده و مملکت را فروخته و این شخص باید پاسخگوی این اقدام مجرمانه باشد.


انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار