وزیر نفت:

بهترین مسیر برای توسعه صنعت نفت تأمین مالی از طریق بازار سرمایه است

بیژن زنگنه صبح امروز(شنبه) در کنفرانس نظام مالی در صنعت نفت، تأمین مالی از طریق بازار سرمایه بهترین مسیر برای توسعه صنعت نفت دانست.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت صبح امروز(شنبه) در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت گفت: در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ درصد سرمایه در صنعت نفت گزارش می‌شود که اگر این رقم دچار مشکل شود ما دچار اختلال می‌شویم.

او ادامه داد: بنابراین با توجه به سرمایه بالای مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌ها و همچنین تعریف پروژه‌های جدید از جمله احداث پتروپالایشگاه‌ها در کشور ضروری است قوانین و مقررات ساختار تأمین مالی از طریق بازار سرمایه نیز متناسب با ویژگی این پروژه‌ها یعنی نیاز به سرمایه بیشتر و دیربازده‌بودن مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

وزیر نفت گفت: اگر پروژ‌ه‌های نفت و پتروشیمی فعال شود بخش‌های دیگر صنعتی در کشور از جمله شرکت هپکو هم فعال خواهد شد.

زنگنه بیان کرد: صندوق توسعه ملی، فاینانس، منابع بانکی، اوراق مشارکت، انواع اوراق مالی اسلامی و فروش سهام شرکت‌ها منابعی هستند که از آن‌ها استفاده کردیم و استفاده خواهیم کرد و مدیران ما آن را خوب بلدند.

او اضافه کرد: ما باید افزون بر موارد فوق از راه‌های دیگری هم برای تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت استفاده کنیم.

زنگنه تصریح کرد: در حال حاضر در بخش پتروشیمی ۳۰ میلیارد دلار پروژه نیمه‌کاره وجود دارد و باید تلاش کنیم از سرمایه مردمی استفاده کنیم؛ اگرچه معتقدم بخش خصوصی می‌تواند سرمایه‌گذاری را انجام دهد.

او افزود: ۱۲ میلیارد طرح در بخش پتروشیمی نهایی شده، اما هنوز آغاز نشده است، می‌توان از سرمایه مردمی در این بخش استفاده کرد.

وزیر نفت بیان کرد: امکان سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلار در بخش پتروپالایشگاهی نیز وجود دارد که بخش خصوصی می‌تواند فعال شود.

زنگنه در ادامه با اشاره به بخش دانشگاهی گفت:خوشبختانه بخش دانشگاهی و صنعتی ما با هم پیوند خوردند و می‌توانند با هم کار کنند.

او بیان کرد: ما در پروژه‌های صنعت نفت تنها به الگوی جدید قرارداد‌های نفتی اکتفا نکردیم بلکه روش‌های EPC و EPD را هم فعال کردیم، باید جریان فعالیت در صنعت را زنده نگه داریم.

وزیر نفت افزود: دغدغه من این است که صنعت در کشور فعال شود و برای این منظور طرح خرید تضمینی کالا را بررسی کردیم و در مجموعه نفت پروراندیم و تلاشمان این است که وارد مرحله اجرایی شود.

همچنین علی مبینی دهکردی رئیس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس و رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در کنفرانس نظام مالی در صنعت نفت گفت: رسالت کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت، تکیه بر ظرفیت‌های درونی اقتصاد ملی در شرایط کنونی کشور است.

مبینی دهکردی هدف از برگزاری این کنفرانس را ایجاد همکاری، همفکری و هم اندیشی مشترک میان بازار انرژی با تأکید بر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و بازار‌های مالی شامل بازار پول و بازار سرمایه دانست.

او افزود: شناسایی و شکوفایی ظرفیت‌های صنعت نفت برای به کارگیری منابع و امکانات مالی داخلی به منظور توسعه صنعت مالی کشور و همچنین پاسخگویی به نیاز صنعت نفت کشور جهت بهره برداری پروژه‌های متعدد توسعه‌ای از دیگر اهداف اصلی برگزاری این کنفرانس است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس در ادامه صحبت‌های خود یکی از مزیت‌های بزرگ کشور را مبحث انرژی با تأکید بر منابع هیدروکربری دانست و به زیرساخت‌های مناسب داخلی از جمله خطوط انتقال انرژی، خطوط انتقال نیرو، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و همچنین میادین بزرگ شناخته شده نفت و گاز جهت فعالیت صنعت مالی کشور اشاره نمود.

او ضمن اشاره به ظرفیت‌های مناسب شناخته شده توسط صنعت مالی و وجود نقدینگی فراوان در داخل کشور، بر لزوم هدایت نقدینگی داخل کشور به منظور پیشبرد اهداف صنعت نفت و همچنین جلوگیری از ایجاد مشکل در بخش‌های دیگر اقتصادی تاکید نمودند.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با تأکید بر اصل ۴۴ و تمرکز بر مردمی سازی صنعت نفت، به زمینه‌های موجود برای شرکت‌های کوچک و بزرگ فعال در بخش‌های مختلف صنعت نفت، از جمله شرکت‌های نوپا، شرکت‌های اکتشاف و تولید فعال کشور، شرکت‌های فعال در زمینه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و همچنین نیاز این شرکت‌ها به توسعه ظرفیت اشاره نمود. به بیان او علی رغم فراهم بودن زیرساخت‌ها و بازار مناسب جهت این توسعه ظرفیت، مشکلاتی، چون تأمین مالی و نوآوری تکنولوژیک مانع این توسعه شده است.

دهکردی در ادامه صحبت‌های خود مشکل صنعت نفت را روش‌های بهره‌برداری دانست و با اشاره به اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در حال شکل‌گیری در صنعت نفت ایران جهت پاسخگویی به این نیاز و حضور نسل جوان و تحصیل کرده و علاقه‌مندان به شرکت‌های دانش بنیان در زمینه‌های مختلف، نسبت به ایجاد زیرساخت‌های مورد نظر توسط وزیر نفت اشاره نمود.

رئیس کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت گفت: زیرساخت‌های اکوسیستم مورد نظر شامل مراکز رشد، شتاب دهنده‌ها، صندوق‌های خطرپذیر و سایر نیاز‌ها جهت حضور هوشمندانه شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان در حال شکل‌گیری هستند. از طرف دیگر با اولویت بندی نیاز‌های صنعت نفت امکان فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه بیش از پیش فراهم خواهد شد.

او با اشاره به ظرفیت‌های نهفته فعالیت نظام مالی کشور در حوزه نفت و انرژی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار موجود در کشور، ظرفیت فعلی تولید نفت و گاز کشور در حدود ۹.۵ میلیون بشکه شناسایی شده است که از این میزان حدود ۶ میلیون بشکه در داخل کشور مورد مصرف قرار می‌گیرد. این میزان مصرف انرژی حدود ۵ الی ۶ برابر متوسط مصرف جهانی و ۱۰ الی ۱۲ برابر کشور‌های پیشتاز در این حوزه مانند ژاپن است. در صورت ورود شرکت‌های فناوری محور فعال در حوزه صرفه‌جویی و کارایی انرژی به این حوزه، امکان تقلیل این ۶ میلیون بشکه به میزان ۱ الی ۲ میلیون بشکه وجود دارد. مصرف کم‌تر انرژی، آلودگی کم‌تر زیست محیطی و ایجاد فضای مناسب کسب و کار از جمله مواردی هستند که به عنوان ایجاد کننده انگیزه جهت ورود به این حوزه عنوان شد.

دهکردی افزود: صرفه‌جویی صورت گرفته ناشی از این اقدامات می‌تواند در سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت جهت تولید نفت خام و گاز طبیعی، صنایع پالایش و دیگر ظرفیت‌های موجود در سایر حوزه‌های انرژی به کار گرفته شود.

رئیس کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت گفت: لزوم همکاری بخش‌های مختلف کشور از جمله رسانه‌ها با رویکرد افزایش هوشمندی جامعه بر اساس منافع ملی، مدیران نفتی فعال در حوزه‌های مشاوره، اجرا، سیاست‌گذاری و همچنین فعالان بازار سرمایه و بازار‌های مالی جهت استفاده از ظرفیت‌های موجود است.

رئیس موسسه مطالعات بین‎‌المللی انرژی بیان کرد: همکاران بازار سرمایه و بازار بانکی و پولی کشور تلاش کردند شکل‌گیری کنفرانس توسعه نظام مالی صنعت نفت زمینه‌ای برای ایجاد همکاری دوجانبه میان بخش‌های مختلف باشد.

مبینی از کنفرانس توسعه نظام مالی به عنوان یک نشست صرفا تخصصی میان بازار سرمایه و صنعت نفت یاد و ابراز امیدواری کرد که این نشست، شروع یک کار سازماندهی شده، پربازده و مزیت‌ساز در زمینه فعالیت‌های اقتصادی باشد.

مبینی دهکردی افزود: پنل‌های تخصصی کنفرانس نظام مالی صرفا به ارائه مقاله محدود نیست، بلکه نمایندگان شرکت‌های اصلی صنعت نفت به معرفی پروژه‌های دارای بازدهی سرمایه و جذاب برای شرکت‌های تأمین مالی و بازار بورس می‌پردازند و همچنین فعالان صنعت مالی راه‌حل‌های خود را به صورت تخصصی برای تأمین مالی پروژه‌ها و شروع گسترده‌تر همکاری ارائه می‌دهند.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: امیدواریم این روند، تجربه موفقی برای تمرکز نقدینگی موجود کشور که در بازار بورس هدف‌گذاری شده باشد و از آن بتوان در راستای توسعه و به‌کارگیری ظرفیت‌ها و مزیت‌های صنعت نفت کشور بهره برد.

مبینی افزود: صنعت نفت در سال‌های اخیر اهتمام زیادی نسبت به ساخت داخل و همچنین سازماندهی نظام علمی کشور داشته است به‌گونه‌ای‌ که دانشگاه‌ها با همه ظرفیت‌ها و امکانات خود به صنعت نفت ورود کرده و ما هم امیدواریم با برگزاری کنفرانس توسعه نظام مالی صنعت نفت بتوانیم گامی موثر در زمینه پیوند صنعت مالی و صنعت نفت کشور برداریم.

گفتنی است، نخستین کنفرانس توسعه نظام مالی صنعت نفت با رویکرد کاربردی و به‌منظور معرفی ابزارهای نوین تأمین منابع مالی داخلی برای پروژه‌ها، تسهیل مبادلات مالی مبتنی بر پلت‌فرم‌های نوظهور مالی و مدیریت هزینه برای شرکت‌های اصلی تابع وزارت نفت، از صبح امروز در مجموعه کوشک نفت آغاز به کار کرده است و عصر امروز به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار