بسته آموزش آشپزی؛

از طرز تهیه دلمه قارچ با مرغ تا فرمول بیف استروگانف

در گزارش زیر طرز تهیه ۵ نوع غذای خوشمزه را به شما آموزش می‌دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دلمه قارچ با مرغ یا همان قارچ شکم پر از خوش مزه‌ترین نوع دلمه می‌باشد، این غذا را می‌توان در دسته پیش غذا‌ها و یا فینگرفود‌ها قرار داد. همچنین این غذا برای کودکان بسیار مناسب است. به دلیل داشتن قارچ و مرغ که از برترین مواد گروه پروتئینی محسوب می‌شوند، ارزش غذایی بسیاری را به خود اختصاص داده اند. دلمه قارچ این قابلیت را دارد که بتوانید مواد اولیه آن را متناسب با سلیقه و ذائقه غذایی خود تغییر داده و مواد آن را کم و یا زیاد کنید.

طرز تهیه‌ی دلمه قارچ با مرغ؛ سرشار از پروتئین

دلمه قارچ به دلیل طعم خوب و خواص فراوان بین کودکان به محبوبیت رسیده است. قارچ به دلیل داشتن ویتامین D. بسیار در جلوگیری و شیوع سرطان‌ها در بدن نقش دارد. به علاوه این ماده خوراکی مفید در درمان بیماری‌هایی از جمله دیابت، کم خونی و فشار خون و همچنین کاهش وزن مناسب، کنترل جذب مواد غذایی برای بدن و تقویت استخوان‌ها اثر گذار می‌باشد. قارچ‌ها در انواع پلو‌ها و خورش‌ها توسط افراد به مصرف می‌رسند.

طرز تهیه‌ی دلمه قارچ با مرغ؛ سرشار از پروتئین

طرز تهیه‌ی دلمه قارچ با مرغ؛ سرشار از پروتئین

مناسب‌ترین روش مصرف قارچ در زمینه بهداشتی پخت آن ذکر شده است؛ چرا که با پختن و حتی بخارپز کردن قارچ به جای سرخ کردن می‌توان بسیاری از خواص و ارزش این ماده را حفظ کرد. باید در تهیه قارچ از بازار برای این نوع غذا قارچ‌های متوسط، سفت و سالم را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که قارچ استفاده شده در این دلمه از قارچ‌های خوراکی است و با قارچ‌های سمی و مضر که باید از آن‌ها اجتناب کرد، تفاوت دارد.

مواد لازم

قارچ: نیم کیلوگرم
سینه مرغ: ۱ عدد
روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
پیاز: ۱ عدد
فلفل دلمه ای: ۱ عدد
پنیر موزارلا: ۲۰۰ گرم
سس گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه: به مقدار لازم
نمک: به مقدار لازم
فلفل: به مقدار لازم

موادلازم برای سس:

آرد: ۳ قاشق غذاخوری
شیر: ۱ پیمانه
کره: ۵۰ گرم

مراحل پخت

۱. ابتدا سینه مرغ را به قطعات کوچک و مناسبی خرد کنید.

۲. سپس آن را همراه با روغن زیتون و پیازی که به قطعات ریز خرد کرده اید، در تابه‌ای ریخته و روی حرارت ملایم تفت دهید.

۳. بعد از تفت مواد ادویه‌های لازم را به مرغ تفت داده شده اضافه کنید و درب تابه را بگذارید تا بخارپز شوند.

۴. چند دقیقه بعد فلفل دلمه‌ای و سس گوجه فرنگی را نیز اضافه کنید.

۵. در این بخش قارچ‌های شسته شده را خشک کنید و دسته آن را جدا کنید تا داخل قارچ خالی شود.

۶. برای تهیه سس: ابتدا کره را در ظرفی بریزید تا آب شود.

۷. سپس آرد را اضافه کنید و با کره خوب مخلوط کنید.

۸. پس از آنکه کره و آرد خوب مخلوط شدند کم کم شیر به دمای محیط رسیده را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

۹. پس از انکه تمام شیر را اضافه کرد هر ادویه و گیاه معطری که دوست دارید را اضافه کنید و مجدد سس را هم بزنید تا به غلظت مورد نظر برسید.

۱۰. سپس داخل قارچ‌های آماده شده را با مواد اولیه پر کنید و روی آن را ابتدا با سس تهیه شده و بعد پنیر موزارلا بریزید.

۱۱. فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.

۱۲. قارچ‌ها را داخل سینی فر بگذارید.

۱۳. ۲۰ دقیقه بگذارید دلمه‌ها بپزد.

۱۴. دلمه‌ها را از فر خارج کنید و بعد از خنک شدن نوش جان کنید.

طرز تهیه‌ی زرشک پلو دمی با مرغ و کرفس؛ پلوی شیک و مجلسی

طرز تهیه‌ی دلمه قارچ با مرغ؛ سرشار از پروتئین

یکی از آسون‌ترین انتخابا برای مهمونی‌ها همین زرشک پلو با مرغ هست که قبلا مدل مجلسی ش رو مفصل توضیح دادم. گاهی وقتا اون مدل زرشک پلو با مرغ مجلسی خیلی تکراریه و خوبه که تنوعی بهش بدیم و یکم ظاهر و طعمش رو عوض کنیم. این مدل زرشک پلویی رو که اینجا توضیح میدم هم مقدار مرغ کمتری استفاده میشه و هم روغن کمی لازم داره و هم اینکه برنجش هم دمی هست و لازم نیست حتما آبکش بشه.

مواد لازم

برنج ۲ پیمانه
زرشک و کشمش هر کدوم ۳ قاشق
محلول زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
۱ عدد سینه مرغ خرد شده
پیاز ۱ عدد متوسط
هویج نصف یک عدد
برگ کرفس خرد شده ۳ قاشق
ادویه کاری ۱ قاشق چایخوری
دارچین و نمک و فلفل

طرز تهیه

۱. پیاز رو نگینی ریز خرد کنید و در روغن کم بریزید و تفت بدید. هویج رنده شده رو هم بهش اضافه کنید.

۲. بعد از اینکه پیاز سبک شد سینه مرغ خرد شده رو بهش اضافه کنید و نمک و فلفل بزنید و تفت بدید.

۳. ادویه کاری و یکم دارچین رو هم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط بشه. بعد در ماهیتابه رو بذارید و حرارت رو خیلی کم کنید و اجازه بدید مرغ آب بندازه و بپزه.

۴. بعد از ۲۰-۳۰ دقیقه در ماهیتابه رو بردارید و برگ کرفس خرد شده رو بهش اضافه کنید و هم بزنید و باز در ظرف رو بذارید تا ۱۰ دقیقه‌ای بپزه. اگه آب مرغ خشک شده بود بهش در حد نصف لیوان آب جوش اضافه کنید.

۵. برای زرشک پلو هم من در تنبلانه‌ترین حالت ممکن پلو رو توی پلوپز پختم و بعد از اینکه آبش خشک شد از یه گوشه ش محلول زعفران ریختم و کشمش و زرشک شسته شده رو گوشه‌های قابلمه ریختم و درش رو بستم تا نرم بشن. اینطوری دیگه لازم نبود با کره یا روغن تفتشون بدم.

تفت دادن زرشک و کشمش

زرشک و کشمش رو میتونید از قبل خیس بدید و توی کره تفت بدید. ظاهر زیباتر و مجلسی تری به پلو میده. همچنین میتونید زعفران رو جداگونه با مقداری برنج مخلوط کنید و برای تزیین استفاده کنید.

طعم دار کردن مرغ

اگه مرغ رو از قبل با ادویه‌ها طعم دار کنید نتیجه خیلی خوشمزه‌تر خواهد بود. نکته مهم این غذا اینه که حتما با حرارت ملایم کار کنید که مرغ با آب خودش بپزه و نیاز نباشه بهش آب اضافه کنید.

طرز تهیه‌ی بیف استروگانف؛ غذای سلطنتی روسی

طرز تهیه‌ی دلمه قارچ با مرغ؛ سرشار از پروتئین

بیف استروگانف یکی از غذا‌های خوشمزه و پرطرفدار در جهان است که اصالت آن متعلق به کشور روسیه می‌باشد. بیف استروگانف از معروف‌ترین غذا‌های روسی است که در کشورمان ایران نیز از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. این غذا علاوه بر اینکه آسان است بسیار خوشمزه هم هست و برای ما ایرانی‌ها طعمی جدید دارد.

در خصوص اینکه این اسم نسبتا عجیب و غریب البته برای ما ایرانی ها، چطور برای این غذا انتخاب شده گمانه زنی‌هایی وجود دارد برخی معتقدند این غذای محبوب نامش را از یکی از اعضای خاندان سلطنتی به نام استروگانو (Stroganov) گرفته است، برخی هم می‌گویند که نخستین بار یک آشپز روسی به نام الکساندر استراگانف این غذا را با گوشت گوساله، خامه و پیاز در رستورانی در شهر ادسا روسیه طبخ و به نام خودش ثبت کرد.

در ابتدا بیف استروگانف را فقط با گوشت گوساله طبخ می‌کردند، اما طی سال‌ها گوشت مرغ در بسیاری موارد جایگزین گوشت گوساله شد روس‌ها معمولاً استروگانف را با خامه ترش طبخ می‌کنند، اما امروزه خامه صبحانه را به جای خامه ترش که سبک‌تر است مورد استفاده قرار می‌دهند. اگر می‌خواهید این غذای خوشمزه، لذیذ و آسان را با همه نکات و فوت و فن‌های آن یاد بگیرید در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت راسته یا فیله گوساله ۵۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
قارچ ۲۵۰ گرم
سیب زمینی ۳۰۰ گرم
آب ۳ پیمانه
قرص استاک گوشت ۱ عدد
شیر ۳۰۰ میلی لیتر
آرد سفید ۲ قاشق غذا خوری
خامه صبحانه ۷۰ گرم
کره ۵۰ گرم
زردچوبه ۱ قاشق مربا خوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
نمک به میزان لازم
روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه

۱. پیاز‌ها را به صورت خلالی خرد کنید و با ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع تفت دهید تا پیاز‌ها عسلی شوند.

۲. گوشت را به صورت خلالی نازک خرد کنید وقتی پیاز عسلی شد گوشت را به پیاز اضافه کنید حرارت را زیاد کنید تا گوشت آب نیندازد زردچوبه + فلفل سیاه را اضافه کنید اجازه دهید گوشت با حرارت بالا تفت بخورد.

۳. بعد از اینکه گوشت تغییر رنگ داد آب در حال جوش + استاک گوشت را به آن اضافه کنید حرارت را کم کنید در تابه را بگذارید و اجازه دهید گوشت به مدت ۴۰ دقیقه با حرارت ملایم بپزد.

در صورت استفاده از استاک بهتر است نمک را حذف کنید، چون در ترکیبات استاک نمک وجود دارد لذا اضافه کردن نمک و استاک به طور همزمان باعث شوری بیف استروگانف می‌شود بنابراین در انتها غذا را بچشید اگر نیاز بود نمک اضافه کنید.

۴. در یک تابه دیگر قارچ‌ها را که به صورت ورقه‌ای خرد کرده اید را با کمی کره + روغن مایع تفت دهید.

۵. برای تهیه سس بشامل کره را ذوب کنید آرد را به آن اضافه کنید به مدت ۱ دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود کم کم شیر داغ را به آن اضافه کنید حواستان باشد اگر شیر سرد باشد آرد گلوله می‌شود.

سس باید به غلظت ماست برسد وقتی به این مرحله رسید شعله را خاموش کنید سپس خامه را اضافه کنید خامه نباید بجوشد، چون می‌برد بعد هم کمی فلفل سیاه اضافه کنید.

۶. قارچ تفت خورده و سس را به گوشت اضافه کنید اجازه دهید ۵ دقیقه با حرارت ملایم ریز جوش بزند بعد شعله را خاموش کنید.

۷. سیب زمینی‌ها را به صورت خلالی نازک خرد کنید بعد آن را در آب سرد بریزید و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید سپس آب آن را عوض کنید مجدد آب سرد روی آن بریزید و در یخچال قرار دهید ۲ تا ۳ بار این کار را تکرار کنید عوض کردن آب سیب زمینی باعث می‌شود نشاسته اضافه آن گرفته شود.

سپس در یک قابلمه کوچک تا نیمه روغن بریزید و سیب زمینی‌ها را به اندازه‌ای که در روغن شناور باشد داخل قابلمه بریزید و در روغن داغ سرخ کنید بعد روی یک توری پهن کنید تا خنک شود به همین ترتیب تمام سیب زمینی‌ها را سرخ کنید سیب زمینی‌ها را روی هم روی توری قرار ندهید، چون خمیر می‌شوند.

همیشه برای سرخ کردن ابتدا تابه را به مدت ۵ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا جسم تابه داغ شود سپس روغن را به آن اضافه کنید اگر از ابتدا روغن را بریزید تا تابه و بعد روغن داغ شوند ممکن است روغن بسوزد، اما وقتی جسم تابه داغ شده باشد روغن خیلی سریع حرارت را به خود می‌گیرد و بدون اینکه بسوزد و دود کند گرم می‌شود.

۸. بعد از اینکه همه مواد را با هم مخلوط کردید بیف استروگانف را در ظرف سرو بکشید سپس سیب زمینی خلالی شده را روی آن بریزید و سرو کنید این غذا را می‌توانید با سبزیجات تزیین کنید.

قلیه ماهی غذای جنوب ایران

طرز تهیه‌ی دلمه قارچ با مرغ؛ سرشار از پروتئین

قلیه ماهی یکی از غذا‌های معروف جنوب کشورمان است که بسیار خوشمزه است. در ادامه طرز تهیه قلیه ماهی و نکاتی برای پخت آن را آموزش داده ایم.

مواد لازم:

ماهی ۵۰۰ گرم
* سبزی قلیه ماهی خرد شده ۵۰۰ گرم
تمرهندی ۲۰۰ گرم (نصف بسته)
پیاز ۱ عدد
سیر رنده شده ۲ قاشق مرباخوری
فلفل قرمز به مقدار لازم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم

* مقدار سبزی قلیه ماهی: ۴۰۰-۳۵۰ گرم گشنیز و ۱۰۰-۱۵۰ گرم شنبلیله

طرز تهیه:

برای پخت قلیه ماهی ابتدا ماهی‌ها را با نمک و فلفل مزه دار کنید، سپس سبزی‌ها را ریز خرد کنید و با مقداری روغن تفت بدهید با شعله‌ی کم سرخ کنید تا نسوزد تا حدی که رنگ سبزی‌ها تیره شود. سپس پیاز را خیلی ریز خرد کنید و داخل روغن سرخ کنید کمی که رنگ پیاز‌ها تغییر کرد، سیر رنده شده را اضافه کنید و سرخ کنید در این هنگام سبزی‌های سرخ شده را به آن اضافه کنید.

نمک و زردچوبه و فلفل و ادویه کاری به آن اضافه کنید؛ و هم بزنید سپس مقدار کمی آب داخل آن بریزید و اجازه بدهید تا چند قل بخورد سپس تمرهندی را با داخل کاسه‌ای بگذارید و روی آن آب جوش بریزید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند تا نرم شوند سپس آن‌ها را از صافی عبور بدهید اگر دوست داشتید آب آن لعاب دار باشد زمانی که آب تمرهندی خنک شد به آن ۱ الی ۲ قاشق آرد اضافه کنید و هم بزنید تا گلوله نشود.

سپس آن را به سبزی‌ها اضافه کنید؛ و اجازه بدهید با حرارت کم جا بیفتد. در این زمان ماهی را سرخ کنید بستگی به ذائقه‌ی خودتان می‌توانید داخل آرد بغلتانید و بعد سرخ کنید می‌توانید به صورت ساده سرخ کنید و نیم ساعت مانده به آخر پخت قلیه ماهی، ماهی‌های سرخ شده را اضافه کنید و بگذارید مواد به خورد هم بروند.

خورش قلیه ماهی را با برنج ساده سرو می‌کنند.

نکاتی برای پخت قلیه ماهی:

• بعضی افراد دوست دارند از رب گوجه داخل قلیه ماهی استفاده کنند. به خاطر رنگ آن ۱ قاشق غذاخوری رب با پیاز‌ها تفت بدهید.

• اگر مایل نبودید خوراک قلیه ماهی لعابدار باشد از آرد استفاده نکنید.

• اگر میزان شنبلیله داخل قلیه ماهی بیشتر شود خورشت شما تلخ می‌شود.

• ترشی خورش قلیه ماهی از تمرهندی آن می‌باشد.

• برای پخت قلیه ماهی از ماهی شیر، حلوا سیاه، سنگسر، هامور، قباد، سرخو و ... استفاده کنید.

• اگر از ماهی قرل آلا استفاده کردید حتما آن را سرخ کنید.

• بعضی افراد ماهی‌ها را داخل قلیه ماهی خرد می‌کنند در این صورت ماهی‌ها را زودتر داخل آن بریزید.

• همانطور که می‌دانید جنوبی‌های کشور غذا‌ها را چرب می‌کنند و حسابی سرخ می‌کنند. به همین خاطر مراقب باشید سبزی‌های قلیه ماهی زمان سرخ کردن نسوزند. شما می‌توانید سبزی‌ها را کمی تفت بدهید و زیاد سرخ نکنید.

پیتزا رولی پنیری، یک پیتزای خوشمزه نیم ساعته!

طرز تهیه‌ی دلمه قارچ با مرغ؛ سرشار از پروتئین

پیتزا یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌هایی که مورد علاقه تمام سنین است. این بار با پنیر و کالباس یک پیتزای رولی نیم ساعته درست کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم:

پنیر موتزارلا: یک بسته
کالباس: به مقدار لازم
خمیر یوفکا: به تعداد لازم
طرز تهیه پیتزا رولی پنیری

مدت لازم برای تهیه پیتزا رولی: ۲۵ دقیقه

مرحله اول طرز تهیه پیتزا رولی پنیری

خمیر‌های یوفکا را باز کنید.

درون خمیر‌ها پنیر موتزارلا رنده شده بریزید.

کالباس‌ها را از وسط نصف کرده و درون خمیر، روی پنیر‌ها طوری قرار دهید که نصف آن‌ها بیرون مانده باشد.

خمیر را دولا کرده و دو سر آن را به هم وصل کنید.

مرحله دوم طرز تهیه پیتزا رولی پنیری

یک لایه از خمیر نازک را دورتادور خمیر ها‌ی لوله شده بپیچید.

یک زرده تخم مرغ را کامل هم بزنید و درونش مقداری نمک و فلفل و ادویه بریزید.

با قلمو این زرده تخم مرغ را روی خمیر‌ها بمالید.

خمیر‌ها را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون فر قرار دهید تا رویه آن‌ها طلایی شود.

منابع: غذالند، وب‌سایت دونفره، فرارو، بیتوته، سیمرغ

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار