رئیس جمهور در نشست زنان مدیر و فرهیخته:

بیش از ۴۲ درصد کارمندان دولت خانم هستند/ قول می‌دهم شعار روز اولم را تا آخر پیگیری کنم

روحانی گفت: ۴۲.۱۱ درصد، نزدیک به یک میلیون جمعیت کارمندان دولت را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

دست رئیس جمهور در انتخاب وزیر زن باید باز باشدبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در نشست زنان ایرانی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: فاطمه اطهر به عنوان بهترین الگو برای مشی زندگی، سلوک زندگی، خلق و خوی و سبک زندگی ما می‌تواند الگو و معیار بسیار خوبی باشد.

او ادامه داد: اگرچه دوران زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) دوران طولانی نبود، اما کلماتش، بیاناتش و حضورش و خطبه معروفش بعد از رحلت پیامبر در مسجد مدینه و فرزندان برومندی که تربیت کرد و شیوه او در اداره خانه و همسرداری به عنوان بهترین الگو برای زنان جامعه ما می‌باشد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: امروز در شرایطی هستیم که الگوسازی برای سبک زندگی و رفتار ما بسیار حائز اهمیت است، همان که ما امروز به عنوان مراجع اجتماعی می‌نامیم برای حرکت در مسیر زندگی علاوه بر داشتن قانون، مقررات، دانش و علم تعقل و خردورزی الگو حائز اهمیت است. خداوند می‌توانست اسلامش را توسط یک کتاب به جهانیان عرضه کند، اما این کار را نکرد، کتابش را بر قلب یک انسان والایی به نام پیامبر نازل کرد و گفت، او آیه‌های آن کتاب را بر مردم بخواند و او عمل به آیات را در مقام عمل به مردم نشان دهد.

روحانی تصریح کرد: پیامبر فرمودند: عبادت اسلامی، نماز و حج آن طور که من انجام می‌دهم شما هم انجام دهید، پیامبر علاوه بر این که رسول و پیام آور، معلم و مبین کلام خدا بود زندگی او هم الگو و نمونه و شاهد برای جامعه انسانی بود یک الگو بهتر می‌تواند هادی انسان باشد و انسان را هدایت کند و در میان زنان بزرگ تاریخ بهترینش الگوی فاطمی است بالاتر ما نداریم، اگرچه مریم مقدس در قرآن مجید و همچنین زنان دیگر، چون مادر موسی دارای مقام و شان بلندی هستند، اما در عین حال هیچ الگویی بالاتر و بهتر از فاطمه اطهر ما سراغ نداریم.

روحانی در ادامه افزود: ما به زبان می‌گوییم زن و مرد مساوی هستند و هر دو دارای کمالات هستند، اما گفتن کافی نیست در مقام عمل و قانون گذاری و اجرا باید این حقیقت را ببینیم. اگر زن با مرد از لحاظ خلقت انسانی، قدرت انسانی و کمالات معنوی و قرب به خداوند مساوی هستند پس باید در عمل و در رفتار ما و الگوی زندگی ما و برخورد ما آنجا هم باید این مقام مساوی را ببینیم و مشاهده کنیم. تردیدی نداریم که خداوند زن و مرد را کنار هم قرار داده است. هر کسی کاراتر است و بهتر عمل می‌کند و مفیدتر است و جامعه را می‌تواند بهتر به سمت سعادت ببرد تعبیر قرآن است که می‌گوید ما شما را خلق کردیم.

او با بیان اینکه زینت زمین، کوه‌ها و جنگل‌ها است گفت: همه این خلایق برای این است که معلوم شود کدام یک بهتر عمل می‌کنیم اینکه ما می‌گوییم جامعه اسلامی باید جامعه رقابت سالم باشد برای این است که خداوند ما را در یک رقابت سالم آفریده است. در اقتصاد باید در جامعه ما یک رقابت سالم باشد در مدیریت باید یک رقابت سالم باشد، در علم و دانش هم باید یک رقابت سالم باشد. رقابت سالم وقتی امکانپذیر است که موانع را برداریم و فرصت‌ها را برابر کنیم، وقتی فرصت برابر نیست چگونه می‌شود رقابت انجام داد، مرد اگر فرصتش در مسائل اجتماعی، سیاسی، قضایی، قانون‌گذاری و فعالیت‌های علمی با زن برابر نیست چطور می‌شود این رقابت را انجام داد.

رئیس جمهور افزود: اولین مسأله مهم دادن فرصت برابر و فضای رقابت سالم در جامعه برای زنان جامعه است. زنان جامعه ما در طول این مدت ۴۱ سال بعد از انقلاب به خوبی نشان دادند که در تمام صحنه‌ها دوشادوش مرد‌ها و در کنار مرد‌ها حضور و ظهور پیدا کردند. البته در بعضی از جا‌ها ممکن است امروزه تعداد خانم‌ها در مسئولیت بیش از مرد‌ها باشد، در معلمین آموزش و پرورش اگر بسنجیم تعداد معلمین خانم بیش از آقایان است، حدود ۶۱ درصد معلمین خانم‌ها هستند. وقتی به تعلیم و تربیت می‌رسیم این آمار، آمار خوبی است وقتی به دانشجویان دانشگاه می‌رسیم این آمار خوب است وقتی به دانش‌آموزان مدارس می‌رسیم این آمار قابل قبول است، وقتی به بهداشت و درمان می‌رسیم آمار تقریبا قابل قبول است، اما در همه جا این چنین است؟

روحانی اظهار کرد: وقتی به مدیریت‌های سطح بالاتر می‌رسیم باز هم مقام زن با مقام مرد برابر است و در کنار هم هستند؟ آنجا هم می‌گوییم «و من یعمل من الصالحات من ذکر او انثی» چه اشکالی دارد چند نفر از مدیران زن باشند؟ آیا مشکلی پیش می‌آید یا فکر می‌کنید اساس و رکن جامعه دچار مشکل می‌شود که خانم‌ها آنجا حضور داشته باشند و حرف بزنند در دولت اگر یک جمع ۲۰ الی ۳۰ نفر هستیم اگر خانم‌ها غیر از معاونین رئیس‌جمهور باشند آن طرف هم دست‌ها را باز بگذارید و در انتخاب وزیر زن هم دست رئیس‌جمهور را باز بگذارید.

او با بیان اینکه چه اشکالی دارد اگر قبول داریم و تعارف نمی‌کنیم و به زبان نمی‌گوییم که زنان در کنار مردان هستند، گفت: خداوند می‌گوید از جنس خودتان برای خودتان همسر آفریدیم و یک جنس و نفس واحده هستید اگر این چنین است پس در بقیه موارد هم ما قدم به قدم پیش بیاییم.  خوشبختانه با آنچه که امروز به عنوان اقتصاد دیجیتال وارد آن شدیم و امیدواریم این اقتصاد توسعه پیدا کند و در آخرین مصوبه شورای عالی فضای مجازی تصویب کردیم که حداقل ۱۰ درصد اقتصاد کشور باید دیجیتال باشد اگر ما اقتصاد را اقتصاد دیجیتالی کردیم در این فضا فرصت بیشتری برای خانم‌ها وجود دارد که در اشتغال حضور پیدا کنند ما در دولت یازدهم و دوازدهم بدون هیچ تعارف و شعاری از ابتدای دولت تأکید کردم گفتم که وظیفه همه وزرا و معاونین آن است که برای حضور خانم‌ها و جوانان و اقوام و مذاهب تلاش کنید.

روحانی گفت: به همه وزرا گفته شد که حداقل باید یکی از معاونین یا مشاورین عالی و یا دستیاران شما از خانم‌ها باشند واین را من همواره تأکید کرده‌ام. در دولت تأکید شد در مدیریت خانم‌ها قدم به قدم در این فضا بتوانند ارتقاء پیدا کنند این به این دلیل نیست که در اینجا روز میلاد حضرت زهرا (س) است و من خدمت شما بانوان هستم و این را تأکید می‌کنم که همواره مورد تأکید من بوده است.

او در ادامه بیان کرد: این مساله امکان‌پذیر نیست که جامعه ما در اختیار یک نسل باشد و فرصت برای نسل‌های دیگر مهیا نکنیم، اینکه در این دولت تأکید شده سن مدیریت ۸ سال کاهش پیدا کند به این دلیل است که نسل جوان ما بتواند در مدیریت‌های مختلف حضور پیدا کند و فعال باشد. در مدیریت جامعه و در مدیریت دولتی حداقل ۳۰ درصد مدیریتی در اختیار خانم‌ها باشد این کار از ابتدای دولت یازدهم تأکید شده است، امروز آماری که سازمان اداری و استخدامی برای من فرستاده است آمار نسبت به زمان قابل قبول است. اولاً تعداد کل کارمند‌ها در کشور ما ۲ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۱۵۱ نفر است البته نیرو‌های مسلح در این آمار نیستند. از این تعداد ۹۵۹ هزار و ۷۸۳ نفر خانم هستند، یعنی ۴۲.۱۱ درصد کارمندان دولت را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

رئیس جمهور تصریح کرد: نزدیک یک میلیون جمعیت کارمند‌های دولت خانم‌ها هستند این رقم، رقمی است که نسبت به گذشته قابل توجه است که ۴۲ درصد کارمندان دولت خانم‌ها هستند، طبق مصوبه شورای اداری در سال ۹۶، قرار بر این شد که میزان ۳۰ درصد از کل مدیران کشور را خانم‌ها تشکیل دهند، آماری که الان در اختیار من است نشان می‌دهد که نیمه اول سال ۹۸ تا پایان شهریور امسال ۲۶ درصد مدیران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و نسبت به این یکی دو سال ۴ درصد افزوده شده است و قولی که سازمان اداری و استخدامی در این نامه داده است این است که تا پایان برنامه به ۳۰ درصد خواهد رسید بنابر این همه تلاش دولت این است که آنچه که به بانوان جامعه قول داده برای اینکه پست‌های مدیریت را بر عهده بگیرند بتواند این کار را انجام دهد.

روحانی بیان کرد: قبل از این دولت برخی از مشاغل ما صرفاً مردانه بود مثلاً مثل سفیر بودن سفرا کاملاً یک شغل مردانه بود و وقتی که من صحبت می‌کردم که یکی از خانم‌ها بیاید سفیر شود یک مقداری برای وزارت خارجه هم نو و سنگین بود. بحمدالله ۴ نفر از خانم‌ها پست سفارت را بر عهده گرفتند و امن اخیراً به وزیر خارجه تأکید کردم که در پست‌های سفارت که خالی می‌شود تلاش کنند زن‌هایی که آمادگی دارند و شرایط لازم را دارند پست سفارت را بر عهده گیرند کما اینکه در بقیه امور هم بحمدلله امروز زنان ما فعال هستند.

او با اشاره به خاطره‌ای که آقایان در پروازی که یک خانم خلبان آن بود و مورد تشویق مسافرین قرار گرفت ادامه داد: زن‌های ما استعداد همه کار‌ها را دارند آن وقتی که ما در حوزه علمیه قم درس می‌خواندیم طلبه زن نبود، حوزه اصلاً مردانه بود به طور کامل و طلبه زن نداشتیم یک خانم عالمی در اصفهان بود و معروف هم بود. من وقتی آمدم دانشگاه در کلاس درس آن وقت استاد زن هم نداشتیم من در کلاس دیدم دختران دانشجو مثل پسر‌ها می‌فهمند و گاهی بهتر می‌فهمند. حتی دختر خانمی با من در نمره‌ها رقابت می‌کرد و اخیرا هم دیدم در یک وزارتخانه کار می‌کند.

روحانی تصریح کرد: این حرف، حرف نادرستی است که بگوییم زن است یا مرد است بعد هم یک حرف بدتری زده می‌شود که برخی فکر می‌کنند زن اگر وارد جامعه شود آن جامعه از منزه بودن، پاکی و اخلاقی بودن فاصله می‌گیرد چرا چه فرقی می‌کند؟ این تفکر غلط و نادرستی بود که می‌گفتند اصلاً مرد‌ها را همیشه زن‌ها منحرف می‌کنند و می‌گفتند آدم را در بهشت حوا منحرف کرد ما این را اصلاً قبول نداریم.  قرآن وقتی از آدم و حوا صحبت می‌کند عین هم هستند و هیچ فرقی بین آن‌ها نیست. این هم از آن حرف‌های ناصحیح و نادرست است. زن‌های ما خودشان اهل شرف، عفت و پاکدامنی هستند و مگر می‌شود یک جامعه‌ای را بدون حضور فعال خانم‌ها اداره کرد.

او بیان کرد: در داخل خانه، رهبری عاطفه و رهبری نظم و رهبری آرامش بر عهده چه کسی است، بر عهده زن است مرد که رهبر آرامش نیست از بیرون که می‌آید ناراحتی‌هایش را در خانه اظهار می‌کند، مرد‌ها وقتی وارد خانه می‌شوند آرامش را زن به وجود می‌آورد. به گفته قرآن آنکه خانه را مسکن می‌کند زن است، مسکن یعنی محل آرامش و سکونت اگر خانم بود آنجا محل سکونت و آرامش می‌شود پس رهبری در داخل خانه برای آرامش بر عهده زنان است مرد‌ها اگر دست خودشان باشد یک جوراب خود را نمی‌توانند صبح پیدا کنند.

رئیس‌جمهور افزود: رهبری نظم در داخل خانه خانم‌ها هستند، رهبری عاطفه زن‌ها هستند چرا خداوند این همه عواطف سرشار را به خانم‌ها داده برای اینکه بتوانند رهبری تربیت را انجام دهند و خداوند این وظیفه را بر عهده زن‌ها قرار داده است درست است مرد همه در تربیت نقش دارد، اما نقش اول را خانم‌ها دارند.

روحانی ادامه داد: امام آن همه برای زنان و خانواده تأکید می‌کرد که آن‌هایی که به عرش اعلا رسیده‌اند از دامن زن‌ها رسیده‌اند یکی از شانس‌هایی که انقلاب ما آورد این بود که به رهبری امام راحل این انقلاب پیروز شد و امام کسی بود که در این زمینه‌ها فکر باز و روشن داشت. یک عده در همان تظاهرات سال ۵۷ هم اشکال می‌گرفتند که خانم‌ها که در خیابان می‌آیند صدایشان را نامحرم می‌شنود و شعار ندهند امام بود که این راه‌ها را باز کرد و گشود، اینکه زن در داخل هنر باشد دیدید که عده‌ای از علمای قم برای برخی فیلم‌ها به امام نامه نوشتند این امام بود که راه‌ها را برای حضور زن‌ها در هنر و جامعه باز کرد سال اول انقلاب می‌گفتند وسط کلاس دیوار بکشید امام نگذاشت. این‌ها که من می‌گویم شوخی نمی‌کنم در انتخابات که می‌گفتند بعضی دنبال دیوار هستند می‌گفتند برای انتخابات این حرف‌ها را زده است و چه کسی دنبال دیوار بوده است شما‌ها اول انقلاب برای دانشگاه تهران دنبال دیوار بودید و آن کسی که جلوی شما را گرفت امام بود.

روحانی بیان داشت: امام راه را باز کرد برای اینکه خانم‌ها در جامعه بیایند. حضور خانم‌ها نشان می‌دهد که خداوند لیاقت این دو جنس را لیاقت برابر قرار داده البته هر کدام در خلقت یک ویژگی‌هایی دارند برای اینکه مرد و زن در کنار هم بتوانند آینده بشریت را تضمین کنند این اختلافات مورد نیاز بوده است، اما به معنای فضیلت و برتری یکدیگر بر هم نیست.

او درباره آمار پست‌های مدیریت ارائه شده از سوی سازمان اداری و استخدامی گفت: در پست‌های مدیریت ۵۳ نفر در این دولت به تفکیک معاون وزیر و همطراز، ۲۰ نفر مشاور وزیر، ۲۵ نفر دستیار وزیر، ۴ نفر سفیر جزو مواردی است که در مدیریت ارتقایی است که حاصل شده است. در اینجا به شما قول می‌دهم دولت تدبیر و امید از آغاز تا امروز و تا پایان دولت بی‌تردید آن شعاری که از روز اول در دولت من مطرح کردم همچنان تا روز آخر پیگیری خواهم کرد حضور فعال زنان حضور فعال جوانان و اقوام و مذاهب این سه نکته‌ای بوده که همواره بر او تأکید کرده‌ام.

رئیس جمهور در ادامه گفت: این دولت تلاش فراوانی کرد برای شرایط زندگی بهتر در روستاها، ببینید کاری که دولت در زمینه اشتغال و خدمات روستایی انجام داده (طبق آمار از دوره‌های گذشته بسیار متفاوت است)، کل روستائیانی که در پوشش آب سالم آشامیدنی پایدار تا سال ۹۲ بودند ۹۰۰ هزار نفر جمعیت هستند و امروز ۷ میلیون نفر دارای آب آشامیدنی پایدار سالم در روستا‌ها هستند. این‌ها که راجع به کارآمدی دولت به دلیل مسائل حزبی تردید می‌کنند به من بگویند در روستا‌ها چه دولتی قبل و بعد از انقلاب بوده که به اندازه دولت در این شش و نیم سال تلاش کرده است، ۱۴ هزار روستا تا اول دولت ما گاز داشته است امروز ۳۰ هزار روستا گاز دارد. این ۸ سال بیش از کل تاریخ ایران از نظر گازرسانی تلاش و کار شده است.

او افزود: ۸۰ درصد روستا‌های ما در این دولت به اینترنت پرسرعت وصل هستند درست است که یک مقدار تکنولوژی پیشرفت کرده یک مقدار هم این دولت ایستادگی کرده است مردم بدانید اگر ایستادگی این دولت نبود امروز موبایل نسل ۳ و ۴ وجود نداشت امروز در این کشور ارتباط اینترنت بگونه‌ای بود که شما اگر چیزی می‌خواستید ببینید آنقدر معطل می‌شدید که پشیمان می‌شدید اینکه ما در این دولت توانستیم سرعت اینترنت و پهنای باند را ۳۳ برابر افزایش دهیم برای اینکه در روستا‌ها این خانم‌ها بتوانند کار‌های دستی خود را عرضه کنند و خانه خود را به عنوان بوم‌گردی عرضه کنند. تحولی که امروز در روستا‌ها ایجاد شده روستایی رفته بودیم در همین اواخر در آذربایجان من یک خانم ندیدم که موبایل دستش نباشد شرایطی که امروز ایجاد شده و توانستیم ارتباطات را به روستا‌ها ببریم.

روحانی تصریح کرد: این به آن معناست که ما در این دولت تلاش‌مان بر این بوده که همه خانم‌ها حتی خانم‌هایی که در روستا زندگی می‌کنند شرایط عادلانه و برابر داشته باشند. هیچ وقت در تاریخ ایران زن‌ها در سیاست به اندازه این ۴۱ سال حضور نداشتند اینکه زن‌ها می‌توانند سرنوشت یک انتخابات را عوض کنند، زن‌ها می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری سرنوشت را عوض کنند اگر خانم‌ها تصمیم بگیرند ولو اینکه عده‌ای سال‌ها تلاش کردند و پول خرج کردند و رسانه دارند خانم‌ها تصمیم بگیرند و ببینند یک کاندیدا بهتر است قادر هستند آن کاندیدای مورد نظر خودشان را در انتخابات پیروز کنند.

رئیس جمهور در پایان گفت: امروز هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی که پیش روی ما است ولو اینکه ممکن است ما گله داشته باشیم و بعضی از امور به صورت مطلوب قرار نگرفته باشد، اما باید پای صندوق برویم و بین آن‌هایی که امروز مطرح هستند بگردیم؛ و آن بهتر‌ها را برگزینیم و انتخاب کنیم شور انتخابات با خانم‌ها است. در تمام انتخابات اگر خانم‌ها تصمیم بگیرند که شور انتخابات را ایجاد می‌کنند و قادر هستند افرادی را که می‌بینند افکارشان، نیاتشان و تصمیمات‌شان برای پیشرفت کشور مفید است آن‌ها را برگزینند و انتخاب کنند بی‌تردید نقش شما زنان نقش بسیار تأثیرگذار برای آینده کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شیرامینی
۰۱:۱۱ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
مگه بکدومشون عمل کردی ک اینم بشه دومی؟!! بله الان یادم اومد ک قول داده بودین پراید۲۰میلیونی بشه نزدیک ب۷۰میلیون...بیکاری ریشه من بشه ک چه خوب از ته ریشششه کنش کردین،،قول داده بودین دلار۳۷۰۰بکنین نزدیک ب۲۰هزار ک یمدت بقولتون عمل کردین ودمتون گرم ک الانم ۱۴هزاره!!!قول داده بودین زندگی و معیشت مردم دررفاه باشن ک خداییش اینمورد دیگه جایی برا حرف زدن نداره اینقدرتورفاهیم ک الان۴ماهه دوتابچه۳ساله م رو ک نه حتی بوی گوشتو هم نچشیدن!!!توهریکماه بزورمیتونم یدونه مرغ بخرم

خلاصه هرچی بگم کم گفتم اما بنوبه خودم از تدبیر وامیدی ک تو این چنسال گذاشتین سر سفره ملت ازتون صمیمانه تشکرمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
زير قلعه فلك افلاك لرستان قول دادي كه تا پايان دولت روحاني هيچ فقيري در ايران نباشد.
پس كو قولي كه به مردم دادي الان همه مردم نه تنها از فقر نيومدن بيرون بلكه همه فقير تر و بدبخت تر شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
شعار اولتون صد روزه بود .حالا با از گذشت حدود7سال میخواهید پیگیری کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
منظور از پيگيري بيان دوباره است نه اقدام
آخرین اخبار