کرونا با اقتصاد کشورهای جنوب شرق آسیا چه کرد؟

کشور‌های جنوب شرق آسیا که به گردشگری وابسته هستند تاوان سنگینی را بابت شیوع ویروس کرونا می‌پردازند.

کرونا با اقتصاد کشورهای جنوب شرق آسیا چه کرد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، هتل‌های خالی، تفریحگاه‌های بدون جمعیت و تعطیلی‌های گسترده؛ کشور‌های جنوب شرقی آسیا را که به گردشگری وابسته هستند با میلیارد‌ها یورو زیان مواجه کرده است و این کشورها، تاوان سنگینی را بابت شیوع ویروس کرونا می‌پردازند.

فضای سنگینی بر مرکز تفریحی پاتایا  در تایلند  حاکم است. یک فروشنده وسایل یادگاری در اردوگاه فیل‌ها در پارک «شانگ سیام» یکی از مناطق جذاب شهر، خاطر نشان کرد که درآمدش به نصف کاهش یافته است. این پارک روزانه پذیرای ۱۵۰۰ تا ۲ هزار نفر بود، اما اکنون فقط ۲۰۰ نفر از پارک بازدید می‌کنند. صاحب پارک فیل‌ها در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: «من تا این لحظه ۲ میلیون بات (حدود ۶۰ هزار یورو) ضرر کرده‌ام.»

به گفته وزارت گردشگری، معبد مشهور آنگکور در کامبوج دیگر درآمدی ندارد. فروش بلیت تا ۳۰ الی ۴۰ کاهش یافته است.

اوضاع ویتنام نیز همین طور است: در هانوی، رزرو ۱۳ هزار اتاق در هتل‌ها لغو شده است. در خلیج هالونگ نیز نرخ گردشگری بیش از ۶۰ درصد کاهش داشته است.

مقامات چینی برای این که نشان بدهند از شیوع سارس در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ درس گرفته‌اند، تمهیدات جدی در قبال ویروس جدید کرونا اتخاذ کرده‌اند. کرونا تا این لحظه بیش از ۱۵۰۰ نفر را به کام مرگ فرستاده و ده‌ها هزار نفر را مبتلا کرده است.

پکن از پایان ماه ژانویه ۵۶ میلیون تن از ساکنان شهر‌ها را در قرنطینه نگاه داشته و سفر به خارج را برای مردم ممنوع اعلام کرده است.

تایلند که پارسال پذیرای ۱۱ میلیون چینی بود (۲۷ درصد کل گردشگران خارجی در این کشور) به گفته «فیفات راتشاکیتپرانارن» وزیر گردشگری در ابتدای ماه فوریه با کاهش ۸۶ درصدی بازدیدکنندگان چینی روبه‌رو شد.

در ویتنام، گردشگران چینی تقریبا ناپدید شده‌اند. نرخ کاهش سفر‌های گردشگران چینی به این کشور بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد اعلام شده است.

این روند به گردشگران اروپایی، آمریکایی و یا استرالیایی که از ترس ابتلا به ویروس جدید کرونا از سفر به آسیای شرقی چشم پوشی کرده‌اند، سرایت کرده است. این در حالی است که چین همچنان کانون اصلی ویروس جدید کرونا است و تعداد کمی از افراد در آسیای جنوب شرقی به این ویروس آلوده شده اند.

میلیارد‌ها یورو زیان
این وضعیت غیرمنتظره ممکن است از نظر اقتصادی برای منطقه جنوب شرق آسیا که به گردشگری وابسته است، فاجعه‌بار باشد. در تایلند بخش گردشگری ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می‌دهد و به گفته دان ناکورنتاب از مقامات عالی رتبه بانک مرکزی این کشور، زیان مرتبط با ویروس جدید کرونا در سال جاری به ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو (معادل ۱ ممیز ۵ درصد تولید ناخالص داخلی) خواهد رسید.

ویتنام نیز میزان زیان ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا در سه ماه آینده را بین ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تا ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو پیش بینی کرده است.

اما اگر پیش‌بینی‌های ترسناک برخی کارشناسان صنعت گردشگری محقق شوند، تأثیر ادامه شیوع بیماری در بلند مدت و تا سال ۲۰۲۱ چه خواهد شد؟ تایلند و کامبوج که از این تأثیر آگاهی دارند از پذیرش گردشگران چینی خودداری نکرده و نظارت در فرودگاه‌ها و بنادر مرزی را تقویت می‌کنند. مقامات تایلندی نیز پیشنهاد ویزای رایگان را به گردشگران چینی پیشنهاد خواهند کرد.

«اون سن» نخست وزیر کامبوج بر تقویت نظارت تأکید می‌کند. وی در تلاش برای جلب نظر پکن - متحد نزدیک خود - از «بیماری ترس» سخن به میان آورده است. نخست‌وزیر کامبوج برای جلب نظر گردشگران چینی تلاش می‌کند.

مقامات ویتنامی قصد دارند اقدامات مراقبتی بیشتری را در دستور کار قرار بدهند: آن‌ها پرواز‌ها به مقصد و از مبدا چین را ممنوع و قطار‌های مسافری را متوقف کرده‌اند.  لائوس نیز مرز زمینی خود را با چین بسته و چندین پرواز روزانه خود را لغو کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار