رحمانی فضلی:

دشمنان به دنبال این هستند که روی حضور مردم اثر بگذارند/ در فضای انتخابات آبروی افراد حفظ شود

وزیر کشور گفت: دشمنان حضور مردم در تشییع میلیونی سردار سلیمانی را بیان نمی‌کنند، اما اعتراض چند نفری را پروپاگاندا می‌کنند.

برگزاری انتخابات از برکات انقلاب استبه گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور امشب در برنامه نگاه یک اظهار کرد: در تاریخ معاصر قبل از مشروطیت موضوع انتخابات وجود نداشت؛ از سال ۵٧ با انقلاب توانستیم ٣۶ انتخاب داشته باشیم و این نعمت بزرگی است؛  اینکه مردم سرنوشت خود را مشخص کند امر بزرگی است و برگزاری انتخابات از برکات انقلاب است .

وزیر کشور افزود: از اردیبهشت  ماه امسال کار ستاد انتخابات آغاز شد و برنامه ریزی‌های لازم در حوزه تعرفه، نیرو‌های انسانی و... انجام گرفته است. حدود یک میلیون نفر در انتخابات امسال ایفای نقش می‌کنند؛ همچنین ۵۴۶١١ شعبه در ٢٠٨ حوزه انتخابیه داریم. از حدود ۷ ماه گذشته بحث آموزش برای مجریان انتخابات آغاز شده است و عوامل اجرایی همه آموزش‌های لازم را دیدند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه مهمترین بخش الکترونیک بحث احراز هویت است، بیان کرد: عمده تخلفات در دوره‌های گذشته در موضوع احراز هویت شرکت کنندگان در انتخابات بوده است؛ نمایندگان نامزد‌ها می‌توانند در شعبه‌ها حضور داشته باشند؛ تمام تمهیدات انجام می‌شود که از رای مردم صیانت شود.

او با اشاره به اینکه در انتخابات ریاست جمهوری رقابت فشرده‌ای شاهد بودیم، گفت: وزارت کشور بزرگترین نقشش در مسائل مختلف از جمله بحران، آسیب‌های اجتماعی و همین طور موضوع انتخابات هماهنگی است.

وزیر کشور درخصوص تعامل وزارت کشور با شورای نگهبان، یادآور شد: ما هیچگونه اختلافی در زمینه اجرای انتخابات و برنامه ریزی‌ها با شورای نگهبان نداشتیم؛ بار‌ها جلسات مختلفی نیز با حضور دو طرف برگزار شده است.

رحمانی فضلی ادامه ادامه داد: موضوعاتی که در تایید صلاحیت است شورای نگهبان بر اساس تفسیر خود نظارت استصوابی دارد؛ در هیات‌های اجرایی نیز تنها ۸ درصد رد صلاحیت شدند، نظارت شورای نگهبان دو مرحله بالاتر است و علاوه بر مراحل چهارگانه، تحقیقات محلی و عدم اقناع در صلاحیت داردبه همین دلیل حق هیچکس نباید ضایع شود، چون آبروی افراد بوده و باعث شبهه در ذهن مردم می‌شود.

او با اشاره به ساعت رای گیری، ادامه داد: قانون می‌گوید روز جمعه ساعت ١٢به بعد رای گیری صورت نگیرد؛ این دوره سه هزار صندوق رای در مناطقی که تراکم جمعیت داشتند، افزوده شده است تا مردم مشکلی برای رای دادن نداشته باشند، ولی اگر مردم دیر جضور پیدا کنند با مشکل مواجه می‌شوند.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیک، گفت: ٢۵ فرایند در انتخابات داریم که ٢۴ مورد آن هم اکنون الکترونیکی است و فقط اخذ وشمارش الکترونیکی نیست. همچنین در انتخابات ریاست جمهوری گذشته آرای هیچ شعبه‌ای باطل نشده است.

وزیر کشور افزود: تولید تعرفه برای ما موضوع مهم و امنیتی است. برگه تعرفه‌ها ۱۰ نوع شاخص امنیتی دارد.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به حسن نیت فقهای شورای نگهبان ادامه داد: امیدواریم تا ضعف و خلا‌های قانونی رفع شود، ما در هیات اجرایی ۱۰ روز فرصت بررسی صلاحیت‌ها را داریم لذا قطعا مدارک و اسناد ۱۶ هزار نفر ظرف این مدت کامل نمی‌شود، ما هرچه را که فرصت کردیم اعلام و ما بقی را به شورای نگهبان ارسال می‌کنیم، زیرا شورا وقت بیشتری دارد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه لایحه قانون جامع انتخابات را به مجلس ارسال کردیم، اما به دلایل مختلف در مجلس مانده است افزود: درخصوص قانون جامع انتخابات یک سال و نیم کار کردیم به طوری که توانستیم در موعد مقرر قانون را به مجلس برسانیم.

او با اشاره به حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: حضور مردم در صحنه‌های مختلف همیشه مبیّن همراهی، مشارکت و دفاع از انقلاب بوده است، شاید در هیچ کشوری حساسیت روی این حضور نباشد.

قهر کردن با صندوق رای،  مشکلات را حل نمی‌کند

رحمانی فضلی با بیان اینکه همه دشمنان به دنبال این موضوع هستند که روی حضور مردم فشار ایجاد کنند خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌خواهند بر روی اندک عدم حضور مردم در انتخابات این گونه نشان دهند که نظام پشتیبانی مردم را از دست داده است، به طوری که حضور مردم در تشییع میلیونی سردار سلیمانی را بیان نمی‌کنند، اما اعتراض چند نفری را در کشور پروپاگاندا می‌کنند، اما دشمن باید بداند مردم با علم به مشکلات همراهی می‌کنند و حضور مردم می‌تواند پشتیبان دولت، کشور و تعیین سرنوشت خودشان باشد.

او با تاکید براینکه قهر کردن با صندوق رای مشکلات را حل نمی‌کند؛ افزود: نقش صدا و سیما در حضور حداکثری مردم در انتخابات مهم است، زیرا بسیاری از مردم اطلاعات خود را از این رسانه دریافت می‌کنند؛ نفس و اصل حضور در انتخابات جدا از نگرانی‌ها و اختلافات است و قهر کردن با صندوق رای مشکلی را حل نمی‌کند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹نفر واجد شرایط رای هستند که از این تعداد ۲میلیون ۹۳۱ هزار نفر رای اولی و تقریبا ۲۹ میلیون نفر آقا و همین تعداد خانم هستند تصریح کرد: روز ۲۹ فروردین ۹۹ درصورت نیاز انتخابات مرحله دوم را انجام می‌دهیم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تا کنون مردم، عنصر و محور اساسی حکومت در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند گفت: مردم همواره در صحنه‌های مختلف حضور و مشارکت جدی داشتند.

او با اشاره به اینکه مردم همیشه در صحنه‌های مختلف نقش آفرین بوده اند به طوری که با حضور و مشارکت خود منافع زیادی را در این زمینه به دست آورده ایم تصریح کرد: بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال این موضوع بودند تا با روش‌ها و شیوه‌های مختلفی فشار سنگینی را بر ایران وارد کند به طوری که همه تحلیل‌های آن‌ها بر این است که اندک مخالفت‌ها را به عنوان انفعال مردم و یا اینکه نظام پشتیبان خود را از دست داده است تحلیل کنند لذا نیاز به مشارکت جدی مردم است، مردم تاکنون در انجام وظایف خودشان کوتاهی در هیچ مرحله‌ای نداشته اند به طوری که با شرایط اقتصادی کشور و محدودیت‌هایی که در تأمین کالا‌های اساسی و ضروری و سایر اقلام داریم همیشه در صحنه حضور حداکثری دارند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه دولت، مسئولین و مردم با علم و آگاهی و با همه محدودیت‌هایی که دارند در صحنه انتخابات حضور پیدا می‌کنند گفت: در روز موعود انتخابات حضور مردم برای دادن رای، تحلیل غلط دشمن را اصلاح می‌کند لذا تعیین سرنوشت مردم در جایی مانند مجلس صورت می‌گیرد.

رحمانی فضلی با اشاره به برخی از ضعف‌های اجرایی قانونی فعلی انتخابات گفت: شورای نگهبان در مدت کوتاهی باید به صلاحیت ۱۶ هزار نفر رسیدگی کند، بیش از هفت هزار نفر در این دوره از انتخابات به رد صلاحیت خود اعتراض کرده بودند که رسیدگی به همه آن‌ها زمان بر است لذا باید از تجربیات پیشین استفاده کنیم، حقوق هیچ کس نباید ضایع شود و باید از حقوق همه صیانت شود، زیرا بحث آبروی مردم، مطرح است، باید تلاش کنیم خلاء‌ها و ضعف‌های قانونی را برطرف کنیم.

او با اشاره به اینکه اجرای صحیح انتخابات با وزارت کشور است خاطرنشان کرد: خرید و فروش رای تخلف است و با آن برخورد می‌شود، انتخابات در بعضی مناطق کشور با موضوعات اجتماعی همراه است لذا کارناوال راه انداختن غیرقانونی است، اما در برخی مناطق خود مردم در ستاد کاندیدا‌ها تجمع و شعار می‌دهند، تفکیک این‌ها سخت است، اما میزان تخلفات آن قدری نیست که تاثیر گذار باشد، تخلف اگر مستند باشد و اتفاق بیفتد برخورد می‌شود.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه روز ۱۴ بهمن قانون شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی ابلاغ شد گفت: که قانونی است که اجرای آن حق مردم است، این قانون را به نامزد‌ها ابلاغ کردیم، اما سقف را به‌دلیل دیر ابلاغ شدن تعیین نکرده ایم این قانون به دلیل دیر ابلاغ شدن ضعیف اجرا می‌شود.

بهتر است مردم کار را در دور اول انتخابات تمام کنند

وزیر کشور با اشاره به اینکه انتخابات هزینه‌های زیادی دارد افزود: ۷۰۰ الی ۸۰۰میلیارد تومان هزینه دستگاه‌های احراز هویت است لذا باید در هزینه‌ها صرفه جویی کنیم پس بهتر است مردم کار را در دور اول انتخابات تمام کنند افزود: ما مجری اجرای صحیح انتخابات و نظارت بر حسن اجرای آن هستیم لذا منطبق با قانون عمل می‌کنیم به طوریکه هر آنچه را که در قانون آمده را رعایت می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه مردم می‌فهمند کاندیدایی که در انتخابات این همه هزینه می‌کند در مجلس کاری نمی‌کند گفت: بهترین کنترل کننده، مردم هستند که خوب می‌فهمند کسی که در مقدمه این همه هزینه می‌کند در موخره که به مجلس می‌رود برای آن‌ها کاری انجام نمی‌دهد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه باید همه منابع درآمدی نامزد‌ها مشخص و محل هزینه‌ها معلوم باشد اظهار کرد: طرفداران و حامیانی که اینگونه پول خرج می‌کنند متوقع هستند، پس باید حسابی باز و تمام منابع درآمدی مشخص شود، وزارت کشور برای همه شهرستان‌ها سقف هزینه‌ها را مشخص کرده است.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه نماینده‌ای که پول خرج می‌کند و تبلیغات و ارتباطات خارج از عرف دارد نمی‌تواند کسی باشد که اهداف و نظرات مردم را پیگیری کند افزود: مطابق قانون ایام تبلیغات یک هفته است، قانون خاص برای تبلیغات در فضای مجازی نداریم، بهترین کنترل کننده تخلفات خود نامزد‌ها هستند که همدیگر را رصد می‌کنند، ما بر روی فرهنگ فضای مجازی باید خیلی کار کنیم، آبروی افراد در فضای مجازی مورد حمله قرار می‌گیرد.

او یاد آور شد: امسال نسبت به سال قبل ۹۰ درصد جرایم مالی در فضای مجازی افزایش یافته است، توصیه من به همه عزیزان این است که در این فضای انتخاباتی آبروی افراد را حفظ کنند، مدیریت فضای مجازی مسئله‌ای نیست که بخواهیم از آن به راحتی عبور کنیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در حوزه امنیت انتخابات دو بخش انتظامی و امنیتی داریم افزود: وظیفه انتظامی انتخابات با نیروی انتظامی است از سوی دیگر موضوع امنیت مساله مهمی است، به طوری که هفته به هفته امنیت استان‌ها رصد می‌کنیم و برای تمامی شهر‌ها اطلس امنیتی داریم و برای برخی مناطق که تهییج امنیتی وجود دارد اقدامات لازم انجام شده است.

خطوط قرمز را به همه نامزد‌ها اعلام کرده‌ایم

وزیر کشور با اشاره به اینکه آمادگی لازم را در زمینه امنیت انتخاباتی داریم گفت: باید مردم هم به وعده‌های نامزد‌ها دقت کنند؛ برخی قول جابجایی کوه‌ها را می‌دهند که اصلا توانایی آن را طبق قانون ندارند.

او با اشاره به اینکه ما خطوط قرمز را به همه نامزد‌ها اعلام کرده‌ایم گفت:مثلا ممکن است در جایی آب خط قرمز باشد لذا نباید سبب تحریک افکار عمومی شویم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه فضای کشور انتخاباتی است افزود: در همین تهران که برخی می‌گفتند تعداد کمی از افراد جناح ما تایید صلاحیت شدند؛ چند لیست ارائه داده اند، احزاب باید نقش خود را ایفا کنند، زیرا مردم اعتدال، اصولگرا و اصلاح طلب را تجربه کرده اند. ما نباید با صندوق قهر کنیم، نفس حضور مردم برای رهبر انقلاب و رئیس جمهور مهم است.

وزیر کشور با اشاره به اینکه مجلس رکن اساسی قدرتِ کشور است گفت: احزاب باید در این شرایط حضور بیشتری را از خودشان نشان دهند، مردم از قدرت تحلیل بالایی برخوردار هستند به طوری که شرکت و یا عدم شرکت مردم در انتخابات در ذهن آنها می ماند.

تاکنون تصمیمی در مورد سهمیه نوروزی بنزین گرفته نشده است 

او با اشاره به موضوع سهمیه نوروزی بنزین در ایام عید گفت: تا به‌حال چنین چیزی در دولت مطرح نشده است، اگر واقعاً دولت به این جمع بندی رسید که سهمیه نوروزی به مردم داده شود، مصوب و ابلاغ می‌شود، افرادی در سطوح مختلف دولتی، این مسئله را مطرح کردند، اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است، صرفه جویی و جلوگیری از قاچاق و ذخیره سازی و صادرات ما به التفاوت و مازاد مصرف و منابع درآمدی که بین ۶۰ میلیون نفر توزیع شده از آثار اجرای سهمیه بندی بنزین بوده است.

وزیر کشور درباره شرایط برفی ایجاد شده در برخی استان‌ها از جمله گیلان گفت: دو تا سه سال قبل در استان گیلان، کمبود بارش برف داشتیم و مزارع دچار خشکی شده بود، در کنار بارش پرنعمت برف، هزینه‌هایی بر مردم تحمیل شده است، اما خوشبختانه خسارت‌های جانی مستقیم ناشی از برف کم داشتیم لذا دو روز قبل از بارش برف به مردم مرتب اعلام کردیم که از سفر‌های غیر ضروری بپرهیزید و در صورت ضرورت سفر، وسایل مورد نیاز و زنجیر چرخ به همراه داشته باشند، اما برخی‌ها به این موضوع توجه نکردند و جاده‌ها بسته و ترافیک شد البته برف یک نعمت است، استان گیلان چند سال قبل مشکل آب داشت اما این نعمت بارید و خساراتی هم به مردم زد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه ما در تهران از دو روز قبل اعلام کرده ایم که برف سنگینی می بارد گفت: خدمات رسانی در برف خیلی سخت تر از سیل است، به مردمی که در جاده مانده بودند کمک کردیم، تقریبا مشکل عمده ای در بحث قطع آب و برق نداریم و جاده ها هم نیز باز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار