چند سالی است با هدف توسعه استان ایلام بخش های مختلف آن به شهرستان تبدیل شده اند ، موضوعی که جز تحمیل هزینه بر مردم اثر دیگری نداشته است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، آذرماه امسال بود که خبر ارتقاء بخش هلیلان به شهرستان در همه جا پیچید و مردم این بخش را خوشحال کرد چرا که پس از سال‌ها انتظار به آرزویشان که ارتقاء بخش به شهرستان بود، رسیدند .

به فاصله‌ چند روز، خبری دیگر که حکایت از ارتقای بخش چوار به شهرستان بود در فضای استان پیچید و به سرعت به تیتر یک رسانه‌های خبری استان ایلام تبدیل شد ، موضوعی که مردم ، بزرگان و ریش سفیدان این بخش ۱۰ هزار نفری را راهی استانداری ایلام کرد تا ضمن تشکر از پیگیری‌های آقای استاندار ، مراتب قدردانی خود را به گوش وزیر کشور برسانند .

خبر شهرستان شدن بخش‌های هلیلان و چوار در حالی نقل محافل استان ایلام است که برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ، سعی در بهره برداری سیاسی از آن برای انتخابات پیش رو داشتند ، هرچند که با ورود به موقع استاندار ایلام و انتقال آیین افتتاحیه دفتر فرمانداری شهرستان هلیلان به بعد از انتخابات اسفندماه ، تا حدودی تیر آقایان نماینده به سنگ خورد .

انگار تب شهرستان شدن در ایلام پایانی ندارد

اگر در تاریخ و پیشینه‌ این استان کمی دقت کنیم به خوبی در می‌یابیم که رویای ارتقاء بخش به شهرستان از سال ۸۷ با شهرستان شدن ملکشاهی آغاز و سپس شهرستان‌های بدره و سیروان در تیرماه سال ۹۲ و تبدیل شدن روستای دشت عباس به شهر همراه بود ، هرچند تنها نماینده حوزه جنوب استان در مجلس شورای اسلامی با بریدن روبان شهرداری دشت عباس ، بخوبی از آن بهره برداری سیاسی و آن را به نام خود به اتمام رسانید .

در استان ایلام میل به شهرستان شدن در حالی رو به افزایش است که مردم آن را راهی برای توسعه این مناطق می‌دانند ، اما مردم شهرستان‌های بدره و سیروان پس از سال‌ها شهرستان شدن هنوز با مشکلات جدی رو به رو هستند .

از اینجا رانده و از آنجا مانده ایم

انگار تب شهرستان شدن در ایلام پایانی ندارد

رضا احمدیان از اهالی شهرستان بدره در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با اشاره به وضعیت این شهرستان و مشکلات مردم این منطقه گفت : ارتقاء بخش به شهرستان مشکلات و هزینه‌های دو چندانی را برای مردم این منطقه بوجود آورده است ، چرا که پس از سال‌ها هنوز بیشتر ادارات در این شهرستان مستقر نشده اند و این موضوع سبب شده مردم برای انجام کارهای اداری مسیر ۸۵ کیلومتری را طی کنند در حالی که پیش‌تر با مراجعه به شهر دره شهر در فاصله ۴۵کیلومتری بعنوان مرکز شهرستان کار اداریشان انجام می‌شد.

روندی که انگار کماکان ادامه دارد، موضوعی که علاوه بر انتقاد مردم شهرستان های تازه تاسیس بدره و سیروان ، صدای فرمانداران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را نیز درآورده است .

ضرورت استقرار ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هلال احمر در بدره

آزادی فرماندار بدره در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ با تاکید بر اهمیت استقرار ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هلال احمر در شهرستان بدره گفت: با گذشت بیش از ۶ سال از ارتقاء بدره به شهرستان تنها تعدادی اندکی از ادارات نسبت به ایجاد اداره و تعریف چارت سازمانی اقدام کرده اند.

او افزود: تنها ادارات بهداشت ، آموزش و پرورش ، ثبت احوال و کمیته امداد نسبت به ایجاد چارت سازمانی کامل در این شهرستان اقدام کرده اند .

آزادی با بیان اینکه این مشکلات در شهرستان سیروان نیز قابل مشاهده است، گفت: مدیران کل باید در راستای رفع مشکلات مردم اقدام نمایند.

ما نیز از بدره راهی سیروان شدیم و پای درد دل فرماندار سیروان نشستیم.

جواد رحیمی مقدم فرماندار سیروان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ گفت: نبود زیرساخت و تعلل برخی از مسئولان، مشکلاتی عدیده‌ای را برای مردم این شهرستان ۱۴ هزار نفری بوجود آورده است.

او با بیان اینکه دفتر نمایندگی میراث فرهنگی به دلیل جابجایی‌های مکرری که در این سال‌ها داشته، باعث سرگردانی اهالی شهرستان سیروان شده است، اظهار کرد: نبود زیرساخت‌های لازم شهری در لومار بعنوان مرکز شهرستان سیروان اجازه ایجاد ساختمان جداگانه به تمامی ادارات را نمی‌دهد.

فرماندار سیروان با اشاره به اینکه ساختمان مرکزی برای استقرار تمامی ادارات در ورودی شهر لومار احداث شده است، تاکید کرد: متاسفانه برخی از ارگان‌های مهم، چون تامین اجتماعی تنها به ایجاد یک شعبه با یک نیرو بسنده کرده اند که خود جای تامل دارد.

اما این حرف‌ها، خواسته‌ها و خط و نشان‌ها در حالی است که مدیران کل برخی از ادارات مایل به ایجاد نمایندگی نیستند، موضوعی که در بیانات مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام کاملا نمایان است.

ظرفیت استقرار نیروی اداری در شهرستان‌های تازه تاسیس استان وجود ندارد

شیرخانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام در گفت و گو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با بیان اینکه اکثر ادارات مستقر در شهرستان های تازه تاسیس اجاره ای هستند، گفت: در این ادارات یک نفر هم نقش مدیر و هم نقش کارشناس را دارد و دولت هیچ برنامه ای برای گسترش دامنه کاری در این ادارات ندارد . 

در حالی که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام از نبود زیرساخت لازم برای تکامل این ادارات می‌گوید، اتفاقی غیر منتظره مردم شهرستان ایوان را شوکه کرد ، آن هم تنزل اداره راه و شهرسازی شهرستان ایوان است .

اداره راه و شهرسازی ایوان با تنزل و ادغام به چرداول منتقل شد

کاظمی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت: با توجه به سیاست های موجود اداره راه و شهرسازی استان ، عنوان مدیر از شهرستان های ایوان، سیروان و چرداول  حذف  و از این پس بدون مدیر به فعالیت خود ادامه می دهند .

سوال اینجاست، اگر ظرفیت ایجاد این همه شهرستان و اداره و سازمان در استان وجود ندارد، چرا مسئولان ارشد استان این قدر بر انجام آن تاکید دارند و هر از چند گاهی در تریبون‌های محلی بدان افتخار می‌کنند؟

انگار تب شهرستان شدن در ایلام پایانی ندارد

آیا بهتر نبود با ایجاد بسترهای مناسب اشتغال ، توسعه کشاورزی و ... در استانی که از صنعت در آن خبری نیست جوانان را امیدوار کرد، نه اینکه به طور دائم از ایجاد شهرستان‌های جدید و پیگیری آن در وزارت کشور ، هیئت دولت و چانه زنی در بهارستان خبر داد ؟

 دلیل ارتقای بخش به شهرستان چیست؟

فرمانداران بدره و سیروان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،تنها منفعت حاصل از ارتقای این مناطق را اختصاص اعتبار به صورت جدا و مشخص به شهرستان های بدره و سیروان دانستند و تاکید کردند: در سنوات گذشته اعتبارات تنها به شهرستان‌های دره شهر و چرداول واگذار می‌شد که اکنون به این شهرستان ها  واگذار می‌شود که این موضوع باعث عدالت در توزیع اعتبارات می شود .

وقتی بودجه کشور بر اساس میزان جمعیت توزیع می شود، افزایش تعداد شهرستان چه منفعتی برای این مناطق دارد ؟ اگر قرار است بودجه استان افزایش نیابد و تابلوی محرومیت همچنان بر سردر این مناطق باقی بماند علت این همه پافشاری چیست؟

پیشنهاد تبدیل شدن به شهرستان در حالی از طرف مسئولان استانی به وزارت کشور ، هیئت دولت و در نهایت راهی خانه‌ ملت برای تصویب نهایی می‌شود که نیازمند دارا بودن شرایط و بستر‌های لازم از نظر سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی و جمعیت است .

چگونه مسئولان استان بدون درنظر گرفتن شرایط ، چنین پیشنهادی را به دستگاه مافوق خود می‌دهد؟ جز اینکه جای خالی خدمت به مردم استان در رزومه‌ کاری خود را می خواهد با افزایش تعداد شهرستان‌های استان و با قناعت به تابلوی ورودی به شهرستان هلیلان خوش آمدید پر کند.

بر اساس تقسیمات کشوری حداقل جمعیت شهرستان با در نظر گرفتن وضع پراکندگی و اقلیمی کشور به دو درجه تراکمی به شرح زیر تقسیم می‌شود : تراکم زیاد ۱۲۰۰۰۰ نفر و  تراکم متوسط ۸۰۰۰۰ نفر ، حال اینکه شهرستان های بدره و سیروان جمعیتی کمتر از ۱۵ هزار نفر دارند .

شهرستان سازی و بازی با مردم

انگار تب شهرستان شدن در ایلام پایانی ندارد

احمد نورالهی از ساکنان مهران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،گفت: مسئولان بجای افزایش تعداد شهرستان استان بفکر ایجاد اشتغال و رسیدگی به امورات مردم باشند .

او افزود: بحث ایجاد منطقه تجاری مهران چند سالی مطرح و در فضای استان پیچید، اما عملی نشد.

او تاکید کرد: اکنون که این مرز به عنوان یک درگاه مهم در ایام اربعین با حجم میلیونی زائران و مرزی مهم در صادرات کالا بحساب می رود چرا مسئولان اقدام موثری انجام نمی دهند، آیا بهتر نیست مسئولان ایلامی بجای صرف هزینه برای افزایش تعداد شهرستان‌های این استان ، قدرت چانه و لابی خود را در جای دیگر هزینه کنند.

سرانجام منطقه آزاد تجاری مهران چه شد؟

انگار تب شهرستان شدن در ایلام پایانی ندارد

چند سالی ایجاد منطقه آزاد تجاری برای توسعه صادرات و برداشتن نام محرومیت از سر در استان ایلام مطرح بود، طرحی که به دلیل  ناهماهنگی و ناتوانی مسئولان استانی در اغنا کردن پایتخت نشینان همچنان خاک می‌خورد .

مسئولان کشوری همواره در سفر‌های گاه و بی گاه خود به استان ایلام نظاره گر صف طولانی زائران آقا عبدالله الحسین (ع) و رونق صادرات کالا در مرز بین المللی حاج قاسم سلیمانی در شهرستان مرزی مهران هستند و از آن به عنوان یک فرصت طلایی یاد می‌کنند ، اما در نشست‌های اداری  اینطور به نظر نمی آید و این موضوع به دست فراموشی سپرده می شود.

ایلامیان از شنیدن تیتر استفاده از ظرفیت مهران خسته شده اند/ منطقه تجاری مهران را دریابید

انگار تب شهرستان شدن در ایلام پایانی ندارد

شاید به جرات بتوان گفت بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی ، بیکاری و مهاجرت جوانان استان به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور با راه اندازی منطقه تجاری در شهرستان مهران حل می‌شود .

در زمانی که دشمن سخت‌ترین تحریم‌ها را بر ملت ما تحمیل کرده ، شناسایی فرصت‌ها برای بهبود وضعیت مردم و توجه جدی به آنها می‌تواند در حل مشکلات کلان مملکت  موثر باشد.

بهتر است در استانی که چند سالی است که تابلو محرومیت را از سر در آن پایین آورده اند ، با ایجاد ساز و کار جدید علاوه بر دعای خیر مردم ، گامی موثر برای توسعه آن برداشت .

گزارشی از مسعود همتی

انتهای پیام /ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.