مدیرعامل بیمه سلامت مطرح کرد؛

تمدید رایگان دفترچه بیمه منوط به اجرای بسته‌های خود مراقبتی

موهبتی گفت: برای بیمه شدگان رایگان، شرکت در طرح مشوق بیمه‌ای اجباری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، طاهر موهبتی، مدیرعامل بیمه سلامت در نشست هم اندیشی خبرنگاران اظهار کرد: ما ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از بودجه خود را دریافت نکرده ایم که حدود ۴۰ درصد بودجه بیمه سلامت است.

موهبتی افزود: تا پایان آبان ۹۸ بدهی بیمه سلامت به داروخانه‌ها را پرداخت کرده‌ایم، اما ۴ ماه از بدهی ۹۷ را پرداخت نکرده ایم. چراکه ۳۲ درصد بودجه سال ۹۷ را دریافت نکرده و به همین میزان بدهی داریم.

مدیرعامل بیمه سلامت تاکید کرد: سال‌های قبل‌تر هم که ۱۱۰ درصد بودجه دریافت می‌کردیم باز هم بدهی داشتیم، اما اگر بودجه ۹۷ ما ۱۰۰ درصد اختصاص می‌یافت، دیگر بدهی نداشتیم.

او گفت: اکنون به دلیل شرایط اقتصادی، داروخانه‌ها تحت فشار هستند چرا که خرید‌ها نقدی شده است.

موهبتی ادامه داد: به مراکز درمانی بین ۲.۵ تا ۴ ماه بالغ بر ۲۲۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم که پرداخت آن، خارج از توان ماست.

مدیرعامل بیمه سلامت گفت: ۹۵ درصد بودجه ما منابع دولتی است و دولت هم به دلیل اینکه سلامت را اولویت خود قرار داده است به این مسئله توجه دارد. ما سال ۹۸ را به نحوی مدیریت کردیم که در صورت تخصیص بودجه ۱۰۰ درصدی، مشکلی در پرداخت بدهی‌ها نداشته باشیم اما اگر بودجه کامل تخصیص نیابد، در پرداخت بدهی ها مشکل خواهیم داشت.

موهبتی گفت: بودجه ما در سال ۹۹ افزایش ۹ درصدی خواهد داشت اما پیش بینی می‌کنیم که ۵ هزار میلیارد تومان کسری داشته باشیم، قرار بود در مجلس توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت صورت گیرد.

موهبتی با اشاره به راه اندازی پایگاه برخی بیمه شدگان اظهار کرد: ما وعده کرده بودیم که پایگاه برخی بیمه‌شدگان را راه اندازی کنیم، ۱۹ دستگاه اجرایی با بیمه مستقل داریم و بیمه تامین اجتماعی و نیرو‌های مسلح و بیمه سلامت بیشترین بیمه شدگان را دارند. اطلاعات بیمه شدگان باید در این پایگاه بارگذاری و اطلاعات بر خط به روز رسانی شود.

او ادامه داد: پایگاه بر خط بیمه شدگان به ۳۳ هزار مرکز متصل است، با وجود این باید به ۲۰ هزار مرکز دیگر وصل شود. زمانی که بیمار به داروخانه، کلینیک و یا بیمارستان مراجعه می‌کند؛ همه اطلاعات را از این پایگاه استعلام می‌کنند. در نهایت، پایان سال میزان هزینه شده و پرداختی فرد برای بیمه، مشخص خواهد شد و دیگر فردی نمی‌تواند از ۲ دفترچه استفاده کند.

حذف دفترچه کاغذی با اتصال مراکز درمانی به پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان

موهبتی گفت: با اتصال مراکز درمانی و داروخانه‌ها به پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان، مهمترین گام در حذف دفترچه کاغذی اتفاق خواهد افتاد البته حذف کاربردی دفترچه مدنظر بوده و حذف فیزیکی دفترچه مثل حذف چک بانکی است. همانگونه که کاربرد چک بانکی به صفر رسیده است ما کاربرد دفترچه بیمه کاغذی را به حداقل خواهیم رساند.

موهبتی با اشاره به ارتباط بین بیمه و پرداختی بیمه گفت: در وزارت بهداشت بسته خودمراقبتی داریم و افرادی که به مرکز بهداشت مراجعه می‌کنند، وزن و فشارخونشان اندازه گیری می‌شود.

او با اشاره به طرح تشویقی بیمه برای خودمراقبتی گفت: ریز فاکتور چاقی، چربی خون، فشار و قند خون از عوامل موثر در ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و مرگ و میر محسوب می‌شود. مقرر شد افرادی که در طرح مشوق بیمه‌ای سنجش این چهار ریز فاکتور شرکت می‌کنند و با مراجعه به مراکز مرکز بهداشت از بسته پیشگیری استفاده می‌کنند، تخفیف بیمه‌ای دهیم همچنین افرادی که به دلیل خودمراقبتی کمتر از دفترچه بیمه استفاده کند؛ مشمول مشوق بیمه‌ خواهند شد.

خانم‌ها از ۴۵ سالگی ماموگرافی انجام دهند

او ادامه داد: در برخی کشور‌ها اگر خانم‌ها قبل از ابتلا به سرطان پستان، ماموگرافی نشده باشند؛ رایگان درمان نمی‌شوند بنابراین شرط درمان رایگان، انجام ماموگرافی پیش از ابتلا است. ما نیز مقرر کرده ایم که خانم‌ها از ۴۵ سالگی ماموگرافی انجام دهند، برای بیمه شدگان رایگان، شرکت در طرح مشوق بیمه‌ای اجباری خواهد بود و تمدید رایگان دفترچه بیمه منوط به اجرای بسته‌های خود مراقبتی است.

موهبتی گفت: طرح پایلوت مشوق بیمه‌ای بیمه سلامت در اسفند در استان گلستان و زنجان اجرایی خواهد شد. پس از ۳ ماه پایلوت، پیش بینی می‌شود که بتوانیم آن را در تابستان سال آینده در سراسر کشور اجرایی کنیم. گام بعدی ما حذف هزینه فرانشیز است و اگر فرد به موقع اقدام به کولونوسکوپی کند، ما فرانشیز آن را دریافت نمی‌کنیم.

مدیرعامل بیمه سلامت گفت: ما در سال ۹۷ نمره ۵ داشتیم و وضعمان خوب نبود، اما امروز به نمره ۷۰ رسیده ایم و سازمان بیمه گر مشابه ما نمره ۵۶ دارد.

موهبتی بیان کرد: میانگین قلم دارو در نسخه‌ها در دنیا ۱.۵ است و اکنون از ۳.۲ به ۲.۷ رسیده‌ایم.

او با اشاره به استحقاق سنجی و پوشش بیمه‌ای رایگان اظهار کرد: تا کنون یک میلیون و ۷۰ هزار نفر مراجعه داشتیم که بین ۵۰ تا ۵۵ درصد می‌توانند بیمه رایگان دریافت کنند. طبق آمار ۷۳ درصد، دفترچه بیمه گرفته اند.

مراجعه ۳ میلیون نفر برای دریافت پوشش بیمه رایگان

موهبتی گفت: تاکنون ۳ میلیون نفر که دفترچه بیمه نداشتند، برای پوشش بیمه رایگان سلامت مراجعه کرده‌اند. از مردم درخواست داریم، در صورتی که دفترچه بیمه ندارند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند تا تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار