توصیه‌های هواشناسی کشاورزی

توصیه‌های اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری به بهره برداران بخش کشاورزی را ببینید.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، توصیه‌های اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری به بهره برداران بخش کشاورزی را در این بسته خبری ببینید:

۱- عدم انجام هرگونه عملیات زراعی در مزارع تا پایان هفته (سم پاشی و کوددهی) با توجه به وزش باد نسبتاً شدید و بارش متناوب باران و برف.
۲- تنظیم دمای سردخانه ‏ها و انبار‌های نگهداری محصولات (سیب ‏زمینی) جهت جلوگیری از سرمازدگی محصول با توجه به نوسانات دما طی هفته جاری.
۳- تنظیم دما و تهویه گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش قارچ با توجه به نوسانات دمایی هوا.
۴- حفاظت از سازه و پوشش گلخانه‏‌ها با توجه به بارش باران و برف و وزش باد در اواخر هفته.
۵- رنگ آمیزی تنه درختان با استفاده از رنگ سفید محلول در آب جهت جلوگیری از آسیب سرمازدگی و آفتاب‏ سوختگی ناشی از پوشش برف.
۶- حفاظت از تنه درختان و نهال‏‌های جوان و آسیب پذیر (به‏ ویژه گردو) با استفاده از پوشش‏‌های محافظ قابل دسترس (گونی پیچی و پلاستیک) با توجه به برودت هوا و همچنین جهت جلوگیری از آسیب جوندگان.
۷- عدم انجام هر گونه عملیات کشاورزی (سم پاشی، کوددهی و هرس) با توجه به وزش باد و بارندگی طی هفته جاری (به‏ ویژه در روز پنج‏ شنبه).
۸- تنظیم دما و تهویه دامداری‌ها و مرغداری‌ها با توجه به نوسانات دما.
۹- خودداری دامداران وعشایر از اسکان در مسیل‏‌ها و حاشیه رودخانه‏‌ها و مناطق مرتفع و محافظت از دام‏‌های سبک با توجه به رخداد باران و برف طی روز‌های دوشنبه تا جمعه و ذوب برف ‏ها و احتمال رخداد رعد و برق (به‏ ویژه در مناطق غربی استان).
۱۰- حفاظت از کندو‌های زنبور عسل در برابر بارندگی و وزش باد (پوشاندن کندو‌ها و خودداری از جابجایی آن ها).
۱۱- کوچک کردن و یا بستن دریچه پرواز کندو‌ها و مسدود نمودن منافذ کندوها.
۱۲- انجام تغذیه کمکی زنبورها.
۱۳- تنظیم جیره غذایی ماهیان سردآبی و تهویه مناسب استخر‌ها با توجه افت نوسانات دمایی و بارندگی و احتمال رخداد رعد و برق طی هفته جاری.
۱۴- کنترل و تنظیم دریچه‏‌های ورودی و خروجی و حجم آب استخر‌ها با توجه به رخداد بارندگی و احتمال افزایش روان ‏آب با ذوب برف‌ها (به ‏ویژه برای روز چهارشنبه و پنج‏شنبه و در مناطق غربی استان).

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار