اختصاصی باشگاه خبرنگاران جوان؛

افتتاح قطعه اول آزادراه تهران_شمال به دهم اسفند ماه موکول شد/ کارگران این آزادراه حقوقشان را می‌خواهند

افتتاح رسمی قطعه اول آزادراه تهران_شمال به دهم اسفند ماه موکول شد و قرار است مراسم افتتاح رسمی این بزرگراه با حضور رئیس جمهور برگزار شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قطعه اول آزادراه تهران_شمال مسیر انتهای آزادگان تا شهرستانک دهم اسفند ماه به صورت رسمی با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

این آزاد‌راه به طول ۳۲ کیلومتر باعث کاهش ۶۵ کیلومتری مسیر تهران تا شمال و کاهش یک ساعت و نیمه این مسیر می‌شود. برای ساخت این آزادراه حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که بر اساس نرخ امروز معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

همچنین باتوجه به آنکه این آزادراه با استفاده از رویه‌های بتنی ساخته شده، زمینه‌ساز کاهش صرفه‌جویی حدود ۸۵ میلیون لیتر سوخت می‌شود که معادل مصرف سوخت یک روز کل کشور می‌شود.

به گفته خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی نرخ عوارض مشخص شده و پیشنهاد شرکت آزادراه‌ها، بر اساس هزینه‌ها بوده است، اما باتوجه به آنکه این آزادراه توسط دولت و بنیاد مستضعفان ساخته شده بنابراین هزینه‌ها نصف شده و ما در حال رایزنی برای کاهش نرخ عوارض هستیم.

این در حالی است که او چندی پیش اعلام کرده بود نرخ عوارض این آزادراه زیر ۵۰ هزار تومان است و البته سعی می‌کنیم نرخ آن را بین ۴۰ هزار تومان تعیین کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین افزود: اخذ عوارض از این آزادراه به صورت الکترونیکی است و تمام دستگاه‌های آی‌تی‌سی و دوربین‌های تردد شمار در این آزادراه نصب شده است.

لازم به یادآوری است، بهره‌برداری آزمایشی از این آزادراه طبق دستور رئیس جمهور از ۲۳ بهمن ماه آغاز شد و خودرو‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۴ در روز‌های ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه در این مسیر تردد کردند و خودرو‌ها از همان ساعات ابتدایی روز بیست و سوم صف‌های بسیار طولانی را برای عبور از این آزادراه تشکیل داده بودند.


بیشتر بخوانید: آزادراه تهران-شمال به صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسید 


این آزادراه تا سال ۹۳ توسط چینی‌ها تنها پیشرفت ۱۷ درصدی داشت و این در حالی است که با حضور بنیاد مستضعفان و متخصصان و مهندسان ایرانی ظرف مدت ۶ سال به صورت کامل این قطعه ساخته و به بهره‌برداری رسید.

 این آزادراه به عنوان یک ابر پروژه بزرگ مهندسی کشور محسوب می‌شود که حدود ۴۰ تونل رفت و برگشت دارد و همچنین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های راهی کشور به شمار می‌رود.

با توجه به آنکه شروع این قطعه از انتهای آزادگان است و به مسیر کرج نمی‌رسد سبب خواهد شد تا میزان ترافیک در مسیر کرج کاهش چشمگیری پیدا کند و سطح ایمنی این آزادراه به هیچ عنوان قابل مقایسه با جاده چالوس نیست و در نهایت میزان تصادفات بسیار کاهش می‌یابد.

طبق صحبت‌هایی که با کارگران این آزادراه انجام شد متأسفانه بسیاری از کارگران هنوز حقوقشان را دریافت نکرده‌اند با وجود آنکه این قطعه دهم اسفند ماه به بهره‌برداری خواهد رسید. به گفته یکی از کارگران مشغول در ساخت این آزادراه ، ۷ ماه است که حقوق پایه‌ آنان که بین یک و نیم تا ۳ میلیون تومان است توسط بنیاد مستضعفان پرداخت نشده است.

این کارگر گفت: از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم که پیگیری کنند تا شب عید خجالت‌زده پیش خانواده‌هایمان نرویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
40 هزار تومن
آخرین اخبار