باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نخستین تجربه حضور در تعیین سرنوشت وطن/ یک جشن تکلیف از نوع سیاسی

برای اولین بار پا در عرصه مشارکت سیاسی کشور می‌گذارند و افتخارشان مهری است که در شناسنامه شان ثبت می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،کمتر از یک روز دیگر برای برگزاری  یک رویداد مهم سیاسی کشور باقی مانده و قطار انتخابات به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده است.

در این فرصت های کوتاه باقی مانده تا آزمون بزرگی دیگر برای ملت ایران،نبض  انتخابات در جای جای کشور تندتر از همیشه می زند ،در تب و تاب فضای انتخاباتی، حال و هوای انتخابات برای رای اولی‌ها که نخستین تجربه  در تعیین سرنوشت کشور را پیدا می کنند، شرایط ویژه‌ای را رقم زده  و  منجر به یک شور سیاسی همراه با هیجان و شوق در قشر جوان شده است.

نخستین تجربه در تعیین سرنوشت کشور/یک جشن تکلیف از نوع سیاسی

سن بلوغ سیاسی در ایران


طبق قانون انتخابات سن رای دادن در ایران ۱۸ سال تمام است و افراد بالای این سن در صورت داشتن شناسنامه و کد ملی می توانند رای بدهند.

بر این اساس در انتخابات مجلس ۹۸ که در روز دوم اسفند ماه برگزار می‌شود، متولدین ۲ اسفند۱۳۸۰ به قبل می‌توانند رای دهند.

اشتیاق اولین حضور


رای اولی که تا پیش از این  فقط یک تماشاگر بودند در صحنه های انتخاباتی،نخستین حضور خود درعرصه سیاسی کشورشان را تجربه می‌کنند و قرار است دوم اسفندماه  با شور و شوق وصف ناپذیر در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

نخستین تجربه در تعیین سرنوشت کشور/یک جشن تکلیف از نوع سیاسی

بحث و اظهار نظر در رابطه با کاندیداها و برنامه‌هایشان این روزها در میان رأی اولی‌ها داغ داغ بود.

انتخابات برای رای اولی‌ها که نخستین تجربه در تعیین سرنوشت کشور را پیدا کرده‌اند، حال و هوای دیگری دارد که باید به  تصمیم صحیح و آگاهانه این گروه از جوانان توجه کرد.

به سراغ همین  جوان ها  در چند مدرسه رفتیم و از حس و حالشون برای اولین حضور در  یک تصمیم گیری بزرگ و مهم پرسیدیم.

نخستین تجربه در تعیین سرنوشت کشور/یک جشن تکلیف از نوع سیاسی

یک دانش آموز در گفت  و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،گفت:خوشحالم از این که برای اولین بار می توانم در تصمیم گیری های مهم کشور یعنی انتخابات شرکت کنم و خیلی حس خوبی دارم از این که رای من هم می تواند سرنوشت ساز باشد.

نخستین تجربه در تعیین سرنوشت کشور/یک جشن تکلیف از نوع سیاسی

این جوان ادامه داد:من برای تداوم امنیت کشور و برای اینکه حضور پرشور ما در انتخابات نقشه‌های دشمنان را خراب می‌کند به میدان خواهم آمد. شرکت پرشور در انتخابات، دشمنان را مأیوس می‌کند ما رای اولی‌ها با رای خود سیلی محکمی بر صورت استکبار می‌زنیم. شرکت در انتخابات در واقع مهر تاییدی به نظام است و این پیام را به دشمنان می‌رساند که ما پشت نظام ایستاده ایم.

دانش آموز دیگری گفت:رای اولی هستم دوست دارم آینده ساز باشم دوست دارم تصمیمات درست و بزرگ بگیرم.بیگانگان می خواهند در سرنوشت کشورم دخالت کنند اما ما با رای دادن جلوی دخالت آنها را می گیریم و به آنها می فهمانیم که هیچ کاری از پیش نمی برند.

نخستین تجربه در تعیین سرنوشت کشور/یک جشن تکلیف از نوع سیاسی

یک دانش آموز دیگر می گوید:من در انتخابات شرکت می کنم تا بتونم گام محکمی برای کشورم بردارم و مسئولیت بزرگی به گردن ماست که باید با تصمیم درست و آگانه به نحو احسن  این مسئولیت را انجام بدیم.درانتخابات شرکت می کنیم تا ضمن پاسداشت خون شهیدان از ارزش ها ی انقلابی و اسلامی دفاع کنیم.

نخستین تجربه در تعیین سرنوشت کشور/یک جشن تکلیف از نوع سیاسی

 

کاندیدای اصلح از دید رای اولی ها

یک دانش آموز گفت:نماینده باید مومن و انقلابی و به فکر مردم باشد،به نفع کشور عمل کند، طرفدار ولایت فقیه باشد،برای عزت و سربلندی کشور تلاش کند، از ادبیاتی که خود کاندیداها در تبلیغاتشان به کار می برند می شود خیلی چیزاها را تشخیص داد.پیشینه خیلی مهمه این که کاندیدا قبلا چه کارهایی را انجام داده عملکردش در آینده تاثیر گذار باشد.

نخستین تجربه در تعیین سرنوشت کشور/یک جشن تکلیف از نوع سیاسی

 

انتظارات رای اولی ها از نماینده منتخب

خواسته این دانش آموزان از نماینده مجلس این چنین بیان شد که نماینده منتخب باید مثل سردار شهید سلیمانی مرد جبهه های عمل باشد و تنها پشت میز حرف نزند،متخصص و متعهد باشد.

نخستین تجربه در تعیین سرنوشت کشور/یک جشن تکلیف از نوع سیاسی

با دانش آموزان که به گفت گو نشستیم هر کدام انتظاراتشان از نماینده منتخب خود این بود که صادق باشد و وعده هایش پوچ و توخالی نباشد،برای پیشرفت و آبادانی کشور تلاش کند ،دلش برای این سرزمین بتپد،به جوانان اهمیت بدهد و زمینه کار و اشتغال آنان در آینده را فراهم کند.

به گفته سخنگوی وزارت کشور ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۷۷۶ رأی اولی با رسیدن به سن مجاز می‌توانند در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ دوم اسفند ماه امسال شرکت کنند.

بیشترین رأی اولی‌ها مربوط به استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، خوزستان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی هستند که می‌توانند در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کنند.

آمار رای اولی های قم 

مرادی مدیرکل ثبت احوال قم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، با اشاره افزایش بیست درصدی رای اولی های استان در  این دوره انتخابات گفت:از ۴۲ هزار و ۶۸۸ رای اولی در استان ۲۱ هزار و ۷۴۸ هزار نفر پسر و ۲۰ هزار و ۹۴۰ نفر دختر هستند.

نخستین تجربه در تعیین سرنوشت کشور/یک جشن تکلیف از نوع سیاسی

او افزود:اداره کل ثبت احوال استان همچون دوره‌های گذشته برای برگزاری انتخاباتی پرشور و کمک به شناسایی هویت افراد واجد شرایط با صدور شناسنامه و ارائه کد ملی خدمت رسانی می‌کند.

مدیرکل ثبت احوال استان گفت: واجدین شرایط رای دادن که شناسنامه آن‌ها مخدوش، دارای مشکل و یا مفقود شده است، می‌توانند تا ۳۰ بهمن ماه  به ادارت ثبت احوال و دفاتر پیشخوان استان مراجعه و نسبت به تعویض شناسنامه خود اقدام کنند.

نخستین تجربه در تعیین سرنوشت کشور/یک جشن تکلیف از نوع سیاسی

مرادی عنوان کرد: درخواست صدور شناسنامه المثنی و تعویض آن در اسرع وقت و خارج از نوبت تا ۳۰ بهمن امسال در ادارات ثبت احوال و دفاتر پیشخوان با سرعت انجام می‌شود تا مردم بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

او گفت: تمام ادارات ثبت احوال روز یکم اسفند تا ساعت ۱۶ و روز جمعه هم بطور تمام وقت باز بوده و آماده تحویل شناسنامه‌ها و یا کد ملی به متقاضیان هستند.

 انتخابات، تمرین مسئولیت پذیری و اجتماعی شدن است


حضور رای اولی‌ها در انتخابات این آمادگی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد که بتواند وارد عرصه‌های اجتماعی و تغییر در کشور شوند و ضمن مسئولیت پذیری جایگاه تعیین کننده خود در جامعه را بیش از پیش بشناسند.

نخستین تجربه در تعیین سرنوشت کشور/یک جشن تکلیف از نوع سیاسی


حسینی،دبیر آموزش و پرورش در گفت و گو با با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،با اشاره به برگزاری همایش رای اولی ها در استان گفت: در مدارس برگزاری انتخابات دانش آموزی برای شوراهای دانش آموزی، گامی برای آشنایی دانش آموزان با  انتخابات مهم کشور و مشارکت در این امر خطیر بوده است.

او  با تاکید بر حضور رای اولی‌ها در انتخابات، گفت: رای اولی‌ها با حضور خود می‌توانند در آینده کشور تاثیرگذار باشند،حضور رای اولی‌ها در انتخابات  امسال نمود خاصی خواهد داشت و  در آینده  ارائه آمار از حضور این افراد و با برگزاری برنامه‌ها و همایش‌ها شاهد رشد حداکثری حضور دانش آموزان رای اولی در پای صندوق‌های رای هستیم.

 این معلم ادامه داد:دانش آموزان دوم اسفندماه همگام با سایر مردم در پای صندوق های رای حاضر می شوند تا بگویند راه حاج قاسم سلیمانی ها ادامه دارد.

نخستین تجربه در تعیین سرنوشت کشور/یک جشن تکلیف از نوع سیاسی

حضور رای اولی ها در انتخابات پیش رو، جلوه هایی زیبایی از مشاركت سیاسی آنان را به نمایش خواهد گذاشت.جوانایی که شور و نشاط را در  چهره شان می توان دید.می آیند تا یک قدم محکم برای عزت و سربلندی کشور بردارند.

می آیند تا با شرکت پرشکوه خود در انتخابات،مهر حضورشان را پای آرمان های انقلاب اسلامی بزنند،می آیند تا بگویند برای امنیت،سربلندی،عزت،اقتدار و سرنوشت کشور تا پای جان ایستاده اند،اولین مهر  انتخاب در شناسنامه هایشان  ثبت می شود تا سندی باشد بر مشارکت سیاسی این جوانان  در تعیین سرنوشت این آب و خاک.

دوم اسفند ماه رای اولی ها  با شرکت پرشور در انتخابات اولین حضورشان در یک رویداد سیاسی مهم کشور را جشن می گیرند.

گزارش از زهره شعبانی

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
ما می اییم
آخرین اخبار