حقیقت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کشاورزان هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند/ رشد ۱۵ درصدی بارش نسبت به دوره بلند مدت

مدیر شبکه پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به سرمای هوا کشاورزان مناطق شمال غرب از هرس درختان و دادن کوک سرک به مزارع و باغات خود اجتناب کنند.

هواشناسی کشاورزیمسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه سامانه جدید بارشی تا پایان امروز در کشور ماندگار است، اظهار کرد: با ورود سامانه جدید بارشی از شمال غرب تا پایان وقت امروز در مناطق غرب و شمال غرب بارش برف خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بنابر نقشه‌های هواشناسی بعد از ظهر روز چهارشنبه سامانه بارشی دیگر از سمت شمال غرب وارد کشور شده و بارش ارتفاعات البرز، زاگرس، استان تهران و قزوین را در برخواهد گرفت. ضمن آن که روز پنجشنبه این سامانه در مرکز، غرب، شمال شرق و روز جمعه در جنوب، مرکز، شرق و شمال شرق به فعالیت خود ادامه می دهد.

حقیقت در توصیه‌ای به دامداران گفت: با توجه به شرایط جوی به دامداران مناطق غرب توصیه می‌شود که کشیک شبانه را در واحد‌های خود برقرار کنند تا از حیث افت دما گزندی به دامهایشان وارد نشود.

مدیر کل شبکه هواشناسی کشاورزی ادامه داد: گلخانه دارانی که در مناطق شمالی هستند همواره مراقب باشند تا اگر درختی با ارتفاع بلند نزدیک گلخانه آن‌ها است به سبب احتمال ریزش برف اقدام به هرس آن کنند تا آسیبی از این حیث به گلخانه‌شان وارد نشود ضمن آن که نسبت به برقراری سیستم گرمایشی مناسب در واحد‌های خود اقدام کنند.

به گفته وی گلخانه داران مناطق جنوبی کشور به سبب احتمال بارش و وزش باد مراقب سازه‌های گلخانه‌ای خود باشند.

این مقام مسئول در توصیه‌ای دیگر به زنبورداران اظهار کرد: با توجه به کاهش دما به زیر صفر در مناطق شمالی به زنبورداران توصیه می‌شود که مراقب کندو‌های خود باشند تا از این حیث مشکلی برای تولیداتشان به وجود نیاید.

حقیقت با تأکید بر اجتناب کشاورزان از هرس درختان بیان کرد: با توجه به سرمای هوا به کشاورزان مناطق شمال غرب توصیه می‌شود که از هرس درختان و از دادن کود سرک در مزارع و باغات خود اجتناب کنند.

کمبود منابع آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی مرتفع نشده است

 
مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی درباره آخرین وضعیت میزان بارش در سال زراعی جدید افزود: بنابر آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۲۶ بهمن متوسط بارش کشور ۱۴۵.۴ میلی متر بوده در حالی که مدت مشابه سال قبل ۱۶۰.۹ میلی متر بوده که این امر بیانگر افزایش ۱۵ درصدی بارش نسبت به دوره بلند مدت و افت حدود ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

حقیقت در پایان با اشاره به اینکه کمبود منابع آب‌های زیرزمینی همچنان به قوت خود باقی است، گفت: علی رغم رشد بارندگی نسبت به دوره بلند مدت همچنان با کمبود منابع آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی روبرو هستیم به طوری که طی سال‌های اخیر به سبب خشکسالی‌های پی در پی و برداشت بی رویه از این منابع در بساری از دشت‌ها اثرات خشکسالی مشهود است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار