دانش: طالبان نباید توقع داشته باشند افغانستان را به گذشته تاریک برگردانند

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در دیدار با دبیرکل سازمان ملل گفت: طالبان نباید توقع داشته باشند افغانستان را به گذشته تاریک برگردانند

دانش: طالبان نباید توقع داشته باشند افغانستان را به گذشته تاریک برگردانندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در حاشیه کنفرانس «چهل سال میزبانی پناهندگان افغان در پاکستان: مشارکت جدید برای همبستگی» که در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان برگزار شد، با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.

سرور دانش در این دیدار گفت: طالبان نباید توقع داشته باشند که افغانستان را به گذشته تاریک برگردانند.

دانش بیان داشت: ما اکنون در شرایط حساسی قرار گرفته‌ایم و به خصوص مساله جنگ و صلح و نیز سرنوشت مهاجرین در محور توجه قرار گرفته است؛ امیدواریم سازمان ملل متحد بیش از گذشته برای حل همه چالش‌های افغانستان به خصوص در دو زمینه یادشده ما را یاری کند.

وی افزود: مساله عودت مهاجرین بستگی تام به وضعیت امنیتی و ختم جنگ در افغانستان دارد و تا زمانی‌که یک صلح فراگیر در افغانستان به وجود نیاید ما همچنان شاهد مشکلات گذشته خواهیم بود و روند مهاجرت ادامه خواهد یافت.

وی درباره روند صلح نیز اظهار داشت: پس از سپری شدن بیش از یک سال از گفتگوهای صلح میان آمریکا و طالبان ما شاهد پیشرفت‌هایی در این زمینه بوده‌ایم ولی باید گفت که هنوز در آغاز راه قرار داریم؛ زیرا گفتگوهای مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان شروع نشده است و امیدواریم که گفتگوهای بین‌الافغانی به زودی آغاز گردد.

معاون رئیس جمهور افغانستان همچنین تاکید کرد: مردم و دولت افغانستان به گونه جدی نگران دستاوردهای هجده سال اخیر در زمینه‌هایی چون دموکراسی، حقوق بشر، حقوق زنان و اطفال، آزادی‌های مدنی و بیان و آزادی رسانه‌ها هستند و هرگز نمی‌خواهند این ارزش‌ها به بهانه صلح به مخاطره بیفتند.

وی بیان داشت: طالبان نیز بخشی از مردم افغانستان هستند و باید مثل سایر مردم در سایه ارزش‌هایی چون جمهوریت و دموکراسی در نظام سیاسی آینده افغانستان سهم بگیرند و در آن نقش ایفا کنند. اما نباید توقع داشته باشند که افغانستان را به گذشته تاریک برگردانند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.