نگاهی به نقش دانشجویان دانشگاه تبریز در قیام تاریخی ۲۹ بهمن تبریز

نگاهی به ابعاد پنهان و مغفول نقش دانشگاه تبریز و دانشجویان آن در قیام تاریخی ۲۹ بهمن تبریز را در این گزارش بخوانید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، انقلاب اسلامی ایران یکی از عرصه‌های مهم تاریخ ایران است که تبریز و دانشجویان دانشگاه تبریز در پیروزی، تداوم و تثبیت آن نقش بارزی ایفا کرده است. نگاهی به ابعاد پنهان و مغفول نقش دانشگاه تبریز و دانشجویان آن در قیام تاریخی ۲۹ بهمن تبریز نشان می‌دهد که این دانشگاه و دانشجویان آن، دوشادوش مردم در این قیام تاریخی نقش آفرینی مهمی داشته اند.

نگاهی به نقش دانشجویان دانشگاه تبریز در قیام تاریخی ۲۹ بهمن تبریز

حسین پور نادری سرایدار وقت دانشگاه تبریز (سال ۵۶) در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: به صورت پنهانی برنامه ریزی‌ها برای تجمعاتی در حیاط دانشگاه برپا می‌شد که اکثرا هم از مقابل سلف سرویس دانشگاه اتفاق می‌افتاد.

شکوری گنجی کارمند وقت دانشگاه تبریز هم گفت: در کوران حوادث انقلاب، دانشگاه تبریز و دانشجویان آن مبارزه با رژیم را آغاز کرده بودند و همه بیانات، نوار‌ها و اعلامیه‌های حضرت امام (ره) در میان دانشجویان پخش می‌شد و دست به دست می‌گردید.

او افزود: روز شنبه ۲۹ بهمن ۵۶ در بزرگداشت مراسم چهلم شهدای قم، از سوی روحانیت در تبریز اعلام سوگ عمومی می‌شود که رهبریت این حرکت با آیت الله قاضی بود.

جهانگیری دانشجوی ورودی سال ۵۶ دانشگاه تبریز و عضو فعلی هیات علمی این دانشگاه به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: قرار بر این بود که در مسجد قزلی بزرگداشت شهدای قیام تاریخی قم برگزار شود.

نگاهی به نقش دانشجویان دانشگاه تبریز در قیام تاریخی ۲۹ بهمن تبریز

او افزود: کلاس‌های ساعت ۸ صبح تعطیل شد و همه دانشجویان به صورت دسته جمعی تصمیم گرفتند که در این مراسم شرکت کنند.

اروجعلی پور خبرنگار رادیو و تلویزیون تبریز در سال ۵۶ هم به خبرنگار ما گفت: صبح زود به من زنگ زدند و گفتند که ممکن است مقابل مسجد قزلی تبریز درگیری و تظاهرات برپا بشود، زود خودت را به آنجا برسان و گزارش بده.

او افزود: در مقابل مسجد قزلی تبریز یکی از ماموران شهربانی به نام مقصود حق شناس به مردم توهین کرد .

 جعفر زاده یکی از مبارزان قیام ۲۹ بهمن تبریز گفت: توهین حق شناس باعث شد تا آتش خشم مردم شعله ور شود و مردم به سمت ماموران هجوم بیاورند و با آن‌ها درگیر شوند.

او افزود: این درگیری‌ها باعث شد تا مردم به مشروب فروشی ها و سینما‌ها یورش ببرند و آن قیام تاریخی به وقوع بپیوندد و در این میان تعدادی از مردم شهید، برخی مجروح و تعدادی نیز دستگیر شدند که در میان آن‌ها، دانشجویان دانشگاه تبریز نیز حضور داشتند.

اروجعلی پور خبرنگار حاضر در صحنه ادامه داد: بعد از این حوادث کلاس‌های درس دانشگاه تبریز تعطیل می‌شود، تعدادی از دانشجویان به شهرستان می‌روند و تعداد زیادی نیز دستگیر می‌شوند.

نگاهی به نقش دانشجویان دانشگاه تبریز در قیام تاریخی ۲۹ بهمن تبریز

او افزود: بعد از این حادثه جلسه‌ای به ریاست آزموده استاندار آذربایجان در سالن شهرداری بر پا می‌شود که در آنجا خطاب به مسئولان و مردم می‌گوید این‌هایی که در ۲۹ بهمن در تظاهرات شرکت کردند تبریزی و آذربایجانی نبودند و از جای دیگری آمده بودند، که ذوالفقار کمالی شاعر و شاهد عینی قیام ۲۹ بهمن تبریز در پاسخ به آزموده این شعر را می‌سراید که:

جام سیندیران غلامعلی، اروجعلینن، پنجعلی هاردان اولدی خاریجلی / تبریزلی اوزیدی اوزی بهمنین ۲۹ ایزی
ترجمه (غلامعلی، اروجعلی و پنجعلی از کجا شدند خارجی. تبریزی خودش بود خودش درقیام ۲۹ بهمن تبریز)

نگاهی به نقش دانشجویان دانشگاه تبریز در قیام تاریخی ۲۹ بهمن تبریز

قیام تاریخی ۲۹ بهمن تبریز خود تبدیل به سرفصلی شد در تاریخ قیام کشور بر علیه رژیم استبدادی شاه، که بعد‌ها مردم شهر‌های خوزستان، اصفهان، یزد، خراسان و دیگر شهر‌ها، با برپایی چهلم شهدای قیام ۲۹ بهمن تبریز این انقلاب را در ۲۲ بهمن سال ۵۷ به پیروزی رساندند.

در قیام تاریخی ۲۹ بهمن تبریزدرسال ۵۶، ۱۴ نفر شهید، ۱۲۱ نفر مجروح وبیش از ۶۰۰ نفر دستگیر شدند که تعدادی از دستگیر شدگان و زخمی شدگان از دانشجویان دانشگاه تبریز بودند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.