کدام درست است؛ تبلیغات قانونی و مجاز یا دهن کجی به حقوق شهروندی

همزمان با انتخابات قوانینی که باید نامزدها در جریان تبلیغات رعایت کنند اعلام می شود اما نگاهی به سطح شهر نشان از ضمانت اجرایی این موضوع دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که مراجع قانونی و انتخاباتی بارها در خصوص تبلیغات سالم، پاک و مجاز تذکر داده اند اما برخی کاندیداها و طرفداران آنها در لرستان همچنان گوش شنوایی ندارند و چشم خود را بر قانون بسته اند.

لرستان از دیرباز به دلایل متعدد طایفه ای، هیجانی، حس رقابت بالا و البته وفور مشکلات اقتصادی و امید به حل آن، حضور پرشور مردم را قبل و هنگام انتخابات تجربه کرده و تبلیغات انتخاباتی گیرا، بانشاط و گاها منحصربفردی نیز دارد.

از گستردن سفره های شام و نهار آنچنانی تا اجاره تالارهای شهر تا جایی که در فصل انتخابات یکی از دغدغه های زوج های جوان رزرو محل برگزاری مراسم آنها است چراکه این مکان ها بیشتر و با قیمت های بالاتر در اختیار ستادهای تبلغیاتی و میتینگ های انتخاباتی قرار می گیرد.

اما نکته مهم در تمامی این تبلیغات نادیده گرفتن قانون و دهن کجی به حقوق شهروندی است، قانون انتخابات بسیار شفاف و صریح در خصوص نحوه، زمان و چگونگی انواع شیوه های تبلیغات انتخاباتی اتمام حجت کرده است اما به نظر می رسد این مهم در اجرا دارای ضعف های بسیاری بوده و البته ضمانت اجرایی نیز ندارد.

شاید اگر ضمانت اجرایی برای قانون تبلیغات انتخابات به ویژه در فصل ۵۶ این مقوله وجود داشت کاندیداها و هوادارانشان این گونه به قانون نمی تاختند و با این جسارت و سبک سری چهره شهر را به دفتر رنگارنگ کریه و خط خطی تبدیل نمی کردند.

گذشته از هزینه هایی که این تبلیغات کثیف و این قانون شکنی ها برای شهرداری های فقیر لرستان به جای می گذارد ، فرهنگ قانون مداری و قانون پذیری نیز با این گونه رفتارهای هیجانی تضعیف شده که نتیجه آن عدم احترام به حقوق شهروندی از طرف خود شهروندان است.

نکته قابل توجه اینکه در تمامی ادوار انتخابات نسبت به تشکیل پرونده های تخلفاتی از جمله در حوزه تبلیغات، اطلاع رسانی و هشدار داده می شود اما مردم به دلیل حافظه کوتاه مدت در موارد سیاسی، خواستار و پیگیر نتایج این پرونده ها نمی شوند و از طرفی به نظر می رسد در صورتی که پرونده های تخلف تبلیغاتی به سرانجامی هم برسند، مجازات نهایی آنچنان بازدارنده نبوده تا در دور بعد درس عبرتی برای عدم تکرار این رفتارهای غلط اجتماعی و سیاسی شود.

این روزها که تب انتخاباتی بالا گرفته، تخلفات تبلیغاتی به ویژه نصب پوستر و کاروان های نمایش قدرت خودرویی نیز رفته رفته بیشتر و آشکارتر می شود که این موارد در شهرهای کوچک تر استان و حوزه های دوقطبی انتخاباتی شدت بیشتری دارد.

در اغلب شهرستان های استان معابر و خیابان های شهر در قبضه اختیارات و کنترل نامزدها و هوادارانشان هستند تا جایی که بنرها و تصاویر بعضا چندمتری از سردر خانه ها و مغازه های شهر آویزان شده است.

معابر، میدان، خیابان ، بلوار و هرجایی که در این شهر به ذهن طرفداران رسیده مملو از پوستر و تصاویر در اندازه های مختلف است.

علاوه بر دیوارهای سخنگو، کاروان های خودرویی همچنان مورد توجه کاندیداها می باشد چرا که بنابر اصول روانشناسی گمان می رود هر فردی که نمایش قدرت بهتری داشته باشد تاثیرگذاری بیشتری نیز برای جلب نظر مردم دارد.

به طور معمول در تمامی شهرهای لرستان با نزدیک شدن به پایان تبلیغات، قانون شکنی ها بیشتر شده و ستادهای تبلیغاتی هرآنچه در چنته دارند رو می کنند تا آخرین تلاش خود را برای ورود منتخبشان دریغ نکرده باشند و این روزها شهر و دیوارهای سخنگو پوسترها و دست نوشته های تبلیغاتی غیرمجاز را در سکوت قانون منعکس می کنند که بدون شک این روند در تقویت و تکرار این روش اشتباه برای ادوار بعد موثر خواهد بود.

کدام درست است؛ تبلیغات قانونی و مجاز یا دهن کجی به حقوق شهروندی

تعداد کل ثبت نام شدگان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی استان لرستان ۴۰۸ نفر بودند که از این تعداد با تغییر حوزه انتخابیه و جابجایی هشت نفر به این ترتیب که پنج نفر وارد استان، ۲ داوطلب خارج و یک نفر داخل استان موافقت شد.

تعداد نامزدهای انتخاباتی که تاکنون در این استان انصراف داده اند ۵۹ نفر به تفکیک شهرستان های خرم آباد وچگنی ۱۵ نفر،بروجردهفت، الیگودرز پنج، کوهدشت ورومشکان ۶ ،دورود وازنا ۹، دلفان وسلسله ۱۶ و پلدختر یک نفر اعلام شده است.

در حال حاضر در شهرستان های خرم آباد وچگنی ۵۷ کاندیدا ،بروجرد۳۵، الیگودرز۱۸، کوهدشت ورومشکان ۳۷، دورود و ازنا ۲۲، دلفان وسلسله ۱۲ و پلدختر ۲۴ نفر فعالیت های تبلیغاتی خود را دنبال می کنند.

لرستان با هفت حوزه انتخابیه ۹ نماینده در خانه ملت دارد.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.