انجام آزمایشات ژنتیک غرب کشور در استان کرمانشاه

مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه گفت : استان‎های همدان، لرستان و ایلام از آزمایشات بخش ژنتیک استان کرمانشاه بهره می‌برند.

به  گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،سلیم خانی مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در خصوص وظایف پزشکی قانونی نسبت به مقامات قضایی، گفت : معاینات اجساد و تشخیص علت مرگ و همچنین عوامل موثر در وقوع مرگ؛ تعیین زمان و وقوع مرگ حقیقی، انجام تمام اقدامات تشخیصی هویتی و آزمایشگاهی لازم، معاینه مصدومان و مجرمان حادثه دیده و کسانی که در نزاع مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، تعیین نوع ضایعات آن و عوامل ایجاد کننده آن‌ها و همچنین زمان ایجاد آن، تعیین میزان دیه، بررسی و معاینه مجرمان روانی و اقداماتی که در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی لازم است انجام شود در پزشکی قانونی مورد بحث قرار می‌گیرد.

او در توضیح وظایف واحد مایعنات پزشکی قانونی، گفت : مایعنات آقایان و بانوان در ضرب و شتم، تصادفات، حوادث کار، حوادث ناشی از سلاح گرم و سرد، تعیین رشد جسمانی، تعیین سن، بررسی گواهی‌نامه استعلاجی، از کار افتادگی، استخدام و... در این واحد انجام می‌شود.

مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه افزود: فرزند‌خواندگی، حضانت، استخدام، اهدا عضو، تعیین قدرت اداره امور مالی، تعیین مسؤولیت کیفری، اختلالت هویت جنسی، از کار افتادگی، عوامل ناشی از ضربه، عقب‌ماندگی ذهنی و روانی و... در قسمت روانپزشکی پزشکی قانونی بررسی می‌شود.

او گفت: پزشکی قانونی استان در حال حاضر نزدیک به ۹۲ نفر نیرو دارد که ۲۵ نفر از این تعداد پزشک و مابقی به صورت قراردادی یا رسمی هستند و با بیش از ۲۵۰ چارت سازمانی در ارتباط هستیم.

خانی افزود: پزشکی قانونی در سال ۱۳۷۰ به صورت یک اداره کل در دادگستری وجود داشت و در سال ۱۳۷۱ در راستای جوابگویی علمی به سوالات مقامات قضایی برای کشف حقیقت به روزرسانی و تبدیل به یک سازمان شد.

او در راستای پیشرفت‌های آزمایشگاه پزشکی قانونی استان، گفت: همکارانی باسواد و مجرب در این قسمت در راستای تعیین هویت، بررسی جهت وقوع جرم، تعیین علت فوت در بخش سم شناسی و همچنین آسیب‌شناسی پاتولوژی و... مشغول به فعالیت هستند و یکی از آزمایشگاه‌های مجهز کشور هستیم که در بخش ژنتیک استان‌های همدان، لرستان و ایلام را پوشش می‌دهیم.

خانی در خصوص انجام تست DNA، گفت: اگر از طریق مقامات قضایی نامه داشته باشند، این تست انجام می‌شود.

این مسؤول گفت: جواب آزمایشات سم‌شناسی قبلا پنج ماه زمان‌بر بود که الان کمتر از ۲۰ روز است و جواب پاتولوژی هم که در گذشته ۶ ماه بود، اکنون به کمتر از ۴۰ روز رسیده و در خصوص علت فوت کمتر از ۴۵ روز و کمیسیون‌های پزشکی نیز کمتر از ۲۰ روز جوابگو خواهیم بود.

او افزود: از ابتدای سال با بهره‌برداری از چهار سالن تشریح در شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، صحنه، هرسین و کنگاور منجر به کاهش مراجعات ارباب رجوع به مرکز استان شده‌ایم که شهرستان‌های پاوه و اسلام‌آباد غرب نیز دهه فجر امسال صاحب پزشکی قانونی شدند.

خانی تعداد مراکز پزشکی قانونی استان را ۱۳ مرکز عنوان کرد و افزود: تنها در شهرستان ثلاث باباجانی مرکز پزشکی قانونی نداریم که در صدد هستیم از طریق استانداری تامین اعتبار و سال آینده راه‌اندازی شود.

مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه گفت: در تلاش هستیم گام‌های بهینه‌ای را برای پزشکی قانونی استان برداریم، این گام‌ها تا کنون خوب بوده، ولی کافی نیست نیاز به فضای همدلی و همکاری و همچنین تامین بودجه داریم و تا در سال آینده تمامی شهرستان‌ها استان نیز از مراکز پزشکی قانونی بهره‌مند شوند .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار