رفع گرفتگی توالت در خانه با ۶ راهکار موثر

در این مطلب راهکار‌هایی را برای رفع گرفتگی توالت در خانه معرفی خواهیم کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  یکی از مشکلاتی که شاید خیلی از ما با آن برخورد داشته‌ایم گرفتگی توالت در منزل است. با این اتفاق مجرای منتقل کننده آب و مدفوع بسته می‌شود، چنین اتفاقی منجر به بالا آمدن فاضلاب شده و به همراه آن کثیفی و بوی بد را به دنبال خواهد داشت. در ضمن با این شرایط دیگر استفاده از توالت ممکن پذیر نخواهد بود و ساکنین خانه باید هرجه سریعتر اقدام به باز کردن و رفع گرفتگی توالت بکنند. از این‌رو در ادامه راهکار‌هایی را برای رفع گرفتگی توالت در خانه معرفی خواهیم کرد.

شاید تا یک دهه پیش در برخی از منازل توالت فرنگی دیده می‌شد، اما هم اکنون در اکثر خانه‌ها توالت فرنگی در کنار توالت ایرانی وجود دارد به همین دلیل در ادامه روش‌های مختلف برای باز کردن این دو نوع توالت را خواهیم گفت.

۱. باز کردن مجرای توالت با تلمبه
تلمبه‌های دستی که در بازار و در فروشگاه‌های لوازم پلاستیکی و سرویس بهداشتی موجود هستند یکی از راه‌های خوب برای باز کردن توالت‌های ایرانی است. قبل از این‌که شروع به تلمبه زدن کنید، بخش پلاستکی تلمبه را زیر آب‌گرم بگیرد تا نرم‌تر شود همچنین آب داغ را باز کنید و کمی از آن را درون مجرای تخلیه توالت بریزید. حال تلمبه را درون کاسه توالت و بر روی مجرای خروجی قرار دهید. برای جلوگیری از ورود هوا به زیر بخش پلاستیکی تلمبه بهتر است آب درون کاسه توالت را به بالای بخش پلاستیکی تلمبه برسانید. حالا وقت آن رسیده تا با فشار آوردن به تلمبه عمل تلمبه‌زنی را انجام دهید. بعد از چندبار انجام دادن عملیات تلمبه‌زنی مشاهده خواهید کرد راه مجرای توالت باز شده و فاضلاب موجود پایین خواهد رفت.

۲. استفاده از سلفون برای باز کردن مجرای توالت فرنگی
شاید در ابتدا که این تیتر را بخوانید با خود فکر کنید که با سلفون چگونه می‌شود که گرفتگی توالت فرنگی را بر طرف کرد. اما باید بدانید یکی از ساده‌ترین و قوی‌ترین راه‌های باز کردن مجرای توالت فرنگی استفاده از سلفون است. برای این کار شما باید درب توالت فرنگی را بردارید و چند لایه سلفون را بر روی آن قرار دهید. دقت داشته باشید سلفون را به شکلی بر روی توالت فرنگی قرار دهید که منافذ به خوبی بسته شود و هوا از آن عبور نکند.

در ادامه کار آب را باز کنید تا راه توالت باز شود. در هنگامی که آب باز است و توالت در حال پر شدن است مشاهده خواهید کرد که سلفون متورم می‌شود در این حالت شما باید با دستان خود سلفون را فشار دهید تا فشار بیشتری برای باز کردن مجرا وارد کرده باشید همچنین این کار شما از ترکیدن سلفون جلوگیری می‌کند (دقت داشته باشید که باید از چند لایه سلفون استفاده کنید تا در هنگام پر شدن توالت فرنگی توسط آب فشار وارده باعث پارگی سلفون نشود).

در ادامه کار مشاهده خواهید کرد با فشاری که آب به همراه هوا وارد می‌کند گرفتگی توالت فرنگی باز می‌شود و شما می‌توانید از آن استفاده کنید. شایان به ذکر است که این روش فقط برای توالت‌های فرنگی کاربرد دارد.

۳. باز کردن توالت فرنگی با استفاده از آب جوش و مایع شوینده
یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌های باز کردن گرفتگی توالت به ویژه نوع فرنگی آن استفاده از آب جوش و مایع شوینده است. در صورتی‌که توالت شما با مدفوع گرفته است و تلاش‌های شما برای تخلیه آن بی‌نتیجه مانده آب داغ را باز کنید تا آب به خوبی داغ شود. البته اگر وقت دارید و می‌توانید آب جوش تهیه کنید برای استفاده در این کار بهتر است. پس از آن مایع دستشویی را درون کاسه توالت بریزید.

بعد از کمی صبر کردن شما می‌توانید مایع شوینده‌ای را که از قبل آماده کرده‌اید درون کاسه توالت بریزید. پس از گذشت مدت کوتاهی مشاهده خواهید کرد که مجرای توالت گرفته شده باز خواهد شد.

۴. رفع گرفتگی توالت با استفاده از فنر
یکی از وسایل خیلی کاربردی که قدرت بالایی در باز کردن مجرای توالت دارد همین فنر دستی است. تقریبا در اکثر مواقع استفاده از فنر برای باز کردن لوله کافی است. فنر‌های لوله بازکن یک دسته متحرک به همراه قلاب دارند. برای تهیه این وسیله می‌توانید به ابزار فروشی‌های سطح شهر مراجعه کنید.

برای استفاده از این وسیله بهتر است فنر را به آرامی وارد مجرای کاسه توالت کنید و به سمت عقربه‌های ساعت بگردانید. در ادامه فنر به بخش گرفتگی می‌رسد، در اینجا شما باید کمی صبر کنید و فنر را همان‌جا بگردانید. پس از باز شدن گرفتگی فنر را از مجرا بیرون بکشید. توجه داشته باشید که در هنگام چرخاندن فنر به هیچ عنوان به آن فشار نیاورید و فنر را روبه جلو هل ندهید

۵. استفاده از محلول‌های شیمیایی برای رفع گرفتگی توالت
یکی از راه‌هایی که به راحتی می‌توانید گرفتگی لوله را باز کنید استفاده از محلول شیمیایی است. این محلول‌ها را می‌توانید به سادگی از فروشگاه‌های سطح شهر تهیه کنید، اما دقت داشته باشید در هنگام استفاده از این محلول‌های شیمیایی نکات ایمنی را به خوبی رعایت کنید تا مشکلی برای دستگاه تنفسی شما ایجاد نشود.

۶. تهیه محلول خانگی برای باز کردن گرفتگی توالت
یکی از راه‌های باز کردن گرفتگی توالت استفاده از محلول جوش شیرین و سرکه است. برای این کار شما باید ابتدا به میزان یک کتری آب‌جوش را در مجرای توالت بریزید. پس از آن یک پیمانه جوش شیرین را در مجرا بریزید و بعد از آن هم مقداری سرکه بریزید. با یک وسیله مناسب دهانه مجرا ببندید و چند دقیقه صبر کنید. بعد از این‌که محلول اثر کرد یک کتری دیگر آب جوش بر روی آن بریزید تا گرفتگی توالت باز شود.

علل گرفتگی مجرای توالت
واضح است که گرفتگی مجرای توالت به دلیل وجود یک شئ دیگر در مسیر خروج فاضلاب است. گاهی حجم بالای مدفوع منجر به گرفتگی توالت می‌شود گاهی هم دستمال‌های کاغذی البته ورود دستمال کاغذی به مجرا باعث گرفتگی نمی‌شود بلکه ریختن دستمال‌ها در مرور زمان باعث چنین اتفاقی می‌شود. نوع دیگری از گرفتگی‌ها هم مربوط به رسوبات می‌شود که در اثر گذشت زمان تشکیل می‌شوند.

سخن آخر
گرفتگی توالت یک اتفاق عادی است که برای هر خانه‌ای رخ می‌دهد، اما همانطور که مطالعه کردید با راهکار‌های ساده‌ای می‌توانید این مشکل را حل کنید. یکی دیگر از مشکلاتی که معمولا در مورد سرویس بهداشتی با آن طرف هستیم، تمیز کردن توالت فرنگی و روشویی است. برای آنکه بتوانید ترفند‌هایی در این زمینه فرابگیرید، توصیه می‌کنیم مطالب تمیز کردن توالت فرنگی با روش میکروب زدایی و ترفند‌هایی برای تمیز کردن و از بین بردن جرم دستشویی را مطالعه کنید. در پایان فراموش نکنید اگر روش دیگری را برای رفع گرفتگی توالت در خانه می‌شناسید، آن را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

منبع:ستاره

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار