خیمه آلودگی هوا بر سر آبیک/ نبود عزم جدی برای حل مشکلات صنایع آلاینده در استان قزوین

اگر چه در این روز‌ها بارندگی باعث شده نفس کشیدن کمی برای مردم آبیک راحتتر شود، اما تاکی این هوای نسبتا پاک برایشان ماندگار است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، دی ماه بود که افزایش آلودگی هوا، زندگی را بر مردم این شهر سخت کرد و داشتن هوای سالم ماندگار برای آن‌ها یک آرزو شده بود، شهرستان آبیک با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در ۵۰ کیلومتری شهر قزوین واقع شده است. آلودگی در یکی دو ماه گذشته تا جایی پیش رفت که شاخص آن به مرز خطرناک رسید، ایستگاه سنجش آلودگی چندین بار از کار افتاد و چندین روز هم مدارس این شهر به تعطیلی کشیده شد.

حل معظل آلایندگی آبیک نیازمند

از ریزگرد‌ها که بگذاریم، آلایندگی ناشی از کارخانه سیمان، نیروگاه شهید رجایی و خودرو‌ها شاخص آلودگی آبیک را بالا برد و آبیک یکی از آلوده‌ترین شهر‌های کشور معرفی شد.

افزایش یا کاهش میزان آلودگی هوا هم بسته به باد و بارندگی دارد، مهدیخانی مدیر کل مدیریت بحران استان قزوین می‌گوید: بعضی از ذرات معلق در اثر سرمای هوا نزدیک زمین می‌ماند و در صورت نبود باد و بارندگی غلظت آن‌ها بیشتر می‌شود.

سیمان آبیک آلاینده نیست!

سیمان آبیک سالهاست نفس مردم این شهر را گرفته، تنها عایدی مردم این شهر از این کارخانه فقط آلودگی است، چراکه این شرکت در حوزه شهرستان نظر آباد استان البرز است و چسبیده به آبیک.

نکته جالب توجه در این زمینه گفته‌های اخیر مدیرعامل سیمان آبیک است، آقای گرشاسبی چهاردهم دی ماه خبرنگاران را در این شرکت جمع و اعلام کرد این واحد تولیدی نه تنها آلاینده نیست بلکه از سوی محیط زیست به عنوان واحدی پاک و سبز تشویق شده است.

حل معظل آلایندگی آبیک نیازمند عزمی جدی

گرشاسبی گفت: اگر این واحد آلاینده بود به طور قطع مشمول جرائم زیست محیطی می‌شد و به همین خاطر حاضر نیست یک ریال بابت عوارض آلایندگی به هیچ حوزه‌ای نهادی پرداخت کند.

این در حالی است که مدیر کل مدیریت بحران استان این موضوع را رد کرد و گفت: کارخانه سیمان در کنار ریزگرد‌ها، نیروگاه برق شهید رجایی، معادن و خودرو‌ها از منابع آلودگی شهر آبیک است.

هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین هم از صنایع آلاینده به ویژه سیمان آبیک و نیروگاه شهید رجایی درخواست کرده بود برای کم شدن آلودگی هوا، صنایع خود را نوسازی و بهسازی و یا واحد‌های دارای سطح آلایندگی را متوقف کنند.

 استفاده بیش از حد نیروگاه برق شهید رجایی از مازوت

عامل دیگر ایجاد آلودگی شهر آبیک نیروگاه تولید برق شهید رجایی است، نیروگاهی که علت آلایندگی آن استفاده زیاد از سوخت مازوت است، به گفته مدیرکل مدیریت بحران، استفاده این نیروگاه در روز‌های سرد سال از سوخت مازوت بیش از حد مجاز بوده و این درحالی است که این واحد صنعتی باید ۹۰ درصد سوخت خود را از گاز تامین کند.

حل معظل آلایندگی آبیک نیازمند

مهدیخانی گفته بود: در فصل سرما، چون مصرف گاز خانگی بالاست به این نیروگاه اجاز داده شده تا از مازوت استفاده کند البته به شرط رعایت استانداردها.

 شکایت محیط زیست قزوین از نیروگاه شهید رجایی

رعایت نکردن استاندارد‌های لازم و اخطار‌های متعدد محیط زیست به مدیران این نیروگاه باعث شده تا مسئولان استان از این واحد صنعتی به دادگاه شکایت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین می‌گوید: پس از اخطار‌های مقاعات عالی استان و حفاظت محیط زیست به نیروگاه شهید رجایی به علت استاندارد نبودن آلایندگی آن، بر اساس قانون پرونده این نیروگاه به دادگاه معرفی شده است و منتظر اعلام نظر مراجع عالی قضایی هستیم.

معادن:

معادن هم در ایجاد آلودگی و انتشار ریزگرد‌ها در این منطقه بی تاثیر نیستند، معادن فعال باعث می‌شوند که ذرات ریزگرد غبار به سمت شهر آمده و مدام هوای آبیک را تهدید کنند.

حل معظل آلایندگی آبیک نیازمند

سعید نبیل رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفته است که برای کمک به حل مشکلات رفع آلودگی هوای آبیک، مزایده معدن جدیدی در این حوزه صورت نگیرد.

ورود سالانه هزار و ۷۱۰ تن گرد و خاک از تالاب الله آباد به شهر‌های استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، تالاب الله‌آباد قزوین را یکی از کانون‌های مهم گرد و غبار می‌داند و می‌گوید که از ۱۲۰ هزار هکتار وسعت این منطقه، ۶۰ هزار هکتار آن کانون اصلی ریزگرد‌ها به شمار می‌رود تا جایی که سالانه هزار و ۷۱۰ تن گرد و خاک را به شهر‌های این استان منتقل می‌کند.

به گفته عباس‌نژاد، یکی از کارکرد‌های مهم تالاب‌ها، پخش سیلاب است که متاسفانه با از بین رفتن انهار سنتی، این کارکرد مهم به همراه زهکشی‌های ناشی از ایجاد تغییر کاربر‌های صورت گرفته در این تالاب و همچنین نبودن تعادل بین دام و مرتع و ورود بیش از حد ظرفیت دام به آن، مشکلات این حوزه را دوچندان کرده است.

خودرو‌ها:

تولید بیش از حد خودرو، استفاده از بنزین غیر استاندارد و استفاده نکردن از ناوگان عمومی باعث شده سهم این عامل در ایجاد آلایندگی بیشتر از بقیه باشد. به گفته مسئولان نیمی از آلودگی شهر آبیک ناشی از خودروهاست، خودرو‌هایی که به گفته مدیرکل مدیریت بحران باید پیگیری کرد تا از سوخت یورو چهار استفاده کنند.

چه باید کرد؟

با تعطیلی مدارس و بستن واحد‌های تولیدی و معادن مشکل آلودگی هوای شهر آبیک رفع نمی‌شود و باید فکر اساسی اندیشید، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین می‌گوید: برای نجات آبیک از وضعیت موجود چند راه کار بلند مدت و کوتاه مدت پیش بینی شده است.

او می‌گوید: جلوگیری از توسعه شهر و صنایع آلوده کننده در اطراف شهر و همچنین طراحی سیستم‌های موتوری استاندارد از راه کار‌های بلند مدت است، اما برای اینکه این مشکل زودتر حل شود باید از فعالیت صنایع آلاینده در روز‌های تعطیل جلوگیری شود.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران، توجه ویژه به پایش فیلترینگ خروجی کارخانه سیمان و نیروگاه برق شهید رجایی و ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در این نیروگاه را از دیگر مواردی دانست که به عنوان راه کار‌های کوتاه مدت می‌شود به آن توجه کرد.

مدیر کل مدیریت بحران استان قزوین گفت: راه کار دیگر برای کاهش آلودگی استفاده از باران مصنوعی است که ما در استان امکانات آن را نداریم.
البته وی پیش از این گفته بود: در جلسه‌ای با حضور نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مقرر شده برای کنترل آلایندگی کارخانه سیمان جلسه‌ای برگزار شود.

او می‌گوید: هم اکنون وضعیت هوای آبیک مناسب است چراکه میزان مصرف سوخت مازوت نیروگاه شهید رجایی و سیمان آبیک پایین آمده و بیشتر از سوخت پاک استفاده می‌کنند.

کانون‌های آلودگی استان قزوین مشخص نیست

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین می‌گوید: در استان قزوین شناخت درستی درباره کانون‌های آلودگی وجود ندارد تا در مورد آن‌ها تصمیم گیری و مدیریت شود.

گزارشی از سمیه کاتبی 

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار