چهارآیین در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قیمت مرغ کاهش یافت/ نرخ هر کیلو مرغ به کانال ۱۲ هزار تومان بازگشت

عضو کانون سراسری مرغداران گوشتی از کاهش قیمت مرغ خبر داد و گفت: متوسط قیمت هر کیلو مرغ گرم ۱۲ هزار تومان است.

مرغبرومند چهارآیین عضوهیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  از کاهش ۲۰۰ تومانی قیمت مرغ نسبت به ابتدای هفته در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ آماده در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار تومان است.

او مازاد بی حد و حصر تولید را عامل اصلی افت قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که تا پایان سال قیمت مرغ در همین حد باقی بماند.

چهار آیین با اشاره به اینکه ۸ هزار تن مرغ مازاد بر نیاز کشور است بیان کرد: این میزان مازاد آوار سنگینی برای تولید کننده است.

عضوهیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور با انتقاد از عمل نکردن اتحادیه سراسری مرغداران به وظایف قانونی خود بیان کرد: اگرچه اتحادیه سراسری مرغداران موظف است که برای تولید به میزان تقاضای بازار مجوز جوجه ریزی صادر کند، اما این اتحادیه به سبب کسب درآمد بیشتر در صدور مجوز سوءاستفاده می‌کند به طوری که بیش از حد نیاز مجوز صادر می‌کند.

او ادامه داد: اتحادیه سراسری مرغداران به ازای مجوز هر قطعه جوجه ریزی ۵۶ ریال از تولید کننده دریافت می‌کند و اگر آن را در یک و نیم میلیارد قطعه جوجه ریزی در سال محاسبه کنیم رقمی حدود ۸ میلیارد تومان از محل مجوز جوجه ریزی درآمد کسب می‌کند به همین خاطر اتحادیه مرغداران مقصر اصلی مازاد تولید گوشت مرغ در کشور به شمار می‌رود.

به گفته چهار آیین بنابر قانون افزایش بهره‌وری دولت موظف است اطلاعات مربوط به تولید را مبتنی بر فناوری اطلاعات تهیه و به سهولت کامل در دسترس تولید کننده قرار دهد که متاسفانه مسئولان دولتی نسبت به این وظیفه خود مغفول مانده‌اند و همین امر منجر به مازاد تولید و حاشیه زیان تولیدکنندگان شده است.

عضوهیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه مرغداران طی چهار ماه اخیر رقمی بالغ بر ۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از ناحیه مازاد تولید متضرر شدند، اظهار کرد: با توجه به مازاد ۸۰ هزار تنی مرغ بیش از نیاز بازار پیش بینی می‌شود که تا پایان سال زیان مرغداران به ۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برسد.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت قیمت جوجه یک روزه گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه ۲ هزار و ۸۰۰ تومان است و  پیش بینی می‌شود که با توجه به کاهش تقاضا قیمت جوجه به مرز ۲ هزار تومان برسد این در حالی است که قیمت جوجه از ۱۵ دی ماه بالاتر از قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شد.

او درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی افزود: هم اکنون وضعیت کنجاله سویا در بازار مناسب است، اما قیمت ذرت به دلیل کمبود بالاتر از قیمت مصوب به دست مرغداران می‌رسد.

چهار آیین قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۱ هزار و ۶۰۰ تا ۱ هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا را ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که قیمت مصوب هر کیلو ذرت ۱ هزار و ۳۰۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۳۰۰ تومان است.

عضوهیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور با اشاره به علل آرامش قیمت کنجاله سویا در بازار گفت: هم اکنون کنجاله سویا در بازارگاه‌های نهاده‌های کشاورزی عرضه می‌شود که به سبب کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان تفاوت معناداری میان قیمت مصوب و بازار آزاد وجود ندارد به همین خاطر از مسئولان ذیربط انتظار می‌رود که با توجه به تجربه موفق در عرضه کنجاله سویا در بازارگاه‌های نهاده‌های کشاورزی تمامی نهاده‌های مورد نیاز تولید اعم از ریز مغذی‌ها، واکسن، دارو و جوجه یک روزه در این بازارگاه‌ها عرضه شود تا اختلاف قیمت به حداقل برسد.

به گفته او در حال حاضر قیمت ریز مغذی‌ها، واکسن و دارو به سبب نبود نظارت نسبت به ابتدای سال رشد چند برابری داشته است که این امر بر افزایش هزینه‌های تولید دامن می‌زند.

چهار آیین قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم را ۱۴ هزار و ۳۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

خرید تضمینی مرغ منجمد دردی از مرغداران دوا نکرد

عضوهیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور با اشاره به اینکه خرید تضمینی مرغ منجمد راهکار جبران زیان مرغداران نیست، گفت: طبق اساسنامه ۵ و ۶ پشتیبانی امور دام خرید تضمینی باید به صورت مستقیم از مرغدار انجام شود تا بخشی از زیان تولید جبران شود و سپس مراحل آماده سازی فرایند کشتار با کشتارگاه‌های طرف قرارداد پشتیبانی امور دام صورت بگیرد که متاسفائه مسئولان پشتیبانی امور دام به این موضوع توجهی ندارند و همواره اقدام به خرید مرغ منجمد از مرغداران می‌کنند.

او ادامه داد: خرید روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن مرغ از مرغداران به سبب عدم شوک به بازار نمی‌تواند منجر به تعادل قیمت در بازار شود به همین خاطر قیمت فعلی مرغ زنده کمتر از نرخ مصوب است که این امر نشان می‌دهد حجم خرید پشتیبانی امور دام موثر نبوده است.

چهار آیین افزود: خرید تضمینی به نحوه مستقیم و روزانه ۱ هزار و ۲۰۰ تا ۱ هزار و ۵۰۰ تن تنها راهکار تعادل قیمت و جلوگیری از زیان مرغداران است و از پشتیبانی امور دام انتظار می‌رود که این خرید به منظور ذخایر استراتژیک به گونه‌ای نباشد که با عرضه یک باره مرغ در ایام پایانی سال و ایام شوک سال روند نزولی قیمت و استمرار زیان تولید کننده باشیم بلکه این خرید باید با هدف صادرات جمع آوری و ذخیره سازی شود.

 

نیازی به واردات مرغ نداریم

عضوهیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور با اشاره به اینکه واردات مرغ به معنای نابودی صنعت طیور تمام می‌شود بیان کرد: با وجود پتانسیل بالای صنعت واردات مرغ به معنای تقدیم کردن ۲۵ درصد ارزش افزوده صنعت به تولید کنندگان خارجی است که این امر با شعار سال و حمایت از تولید داخل مغایرت دارد.

او در پایان تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۱ جامع نظام دامپروری کشور واردات محصولات پروتئینی همچون گوشت مرغ باید به گونه‌ای باشد که نظام تعرفه آن به نفع تولید داخل و حمایت از تولید کنندگان باشد ضمن آنکه بهتر است مسئولان تنظیم بازار به سبب مازاد تولید بیش از نیاز بازار داخل به دنبال واردات نباشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار