سه خبر مهم از جشنواره تجسمی فجر/ آغاز بخش پژوهشی جشنواره از امروز

نشست‌های پژوهشی دوازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر از امروز ۳۰ بهمن ماه ساعت ۱۶ در موسسه صبا کار خود را آغاز می‌کند.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست‌های پژوهشی دوازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر از امروز کار خود را آغاز می‌کند و تا روز ۵ اسفند هر روز، به جز روز جمعه دوم اسفند، ساعت ۱۶ در محل برپایی جشنواره در موسسه صبا برگزار می‌شود و هر روز به یک موضوع اختصاص دارد. این دوره از نشسست‌های پژوهشی جشنواره با عنوان کلی «گفت‌وگوی هنرها» و موضوع کلی «آفرینش تجسمی نوین با نگاهی بین رشته‌ای» در ۵ عنوان مجزا برگزار می‌شود.

سه خبر مهم از جشنواره تجسمی فجر/ آغاز بخش پژوهشی جشنواره از امروز

امروز و در اولین نشست الهه پنجه‌باشی با موضوع «زیستگاه ما و هنر معاصر» ساعت ۱۶ سخنرانی خواهد داشت.

داریوش فرد دهکردی که مسئولیت این جلسه را به عهده دارد درباره این بخش گفت: نشست‌های علمی این دوره از جشنواره با نگاهی متفاوت نسبت به یک برنامه سخنرانی کلاسیک برگزار می‌شود و خارج از ایده و محتوایی است که استادان در سخنرانی‌های خود مطرح می‌کنند. ایده کلی برگزاری نشست‌ها این بود که تعامل میان بیننده و شنونده ایجاد شود. برای همین نشست در فضایی مجزا برگزار نمی‌شود و در جشنواره برگزار شده تا بازدید کنندگان حین بازدید از آثار جشنواره در صورتیکه بحث آن‌ها را جلب کند، وارد نشست شوند. اینگونه فضایی پویا و کاربردی را در این نشست‌ها خواهیم داشت.

وی درباره موضوعات این دوره نشست‌ها گفت: بحث اصلی گفتمان هنرهاست، اما در موضوعات گریزی خواهیم داشت. زیست گاه امروز ما در معرض خطر و هجوم از جانب خود ما انسان هاست و این موضوع بسیار هم مورد توجه هنرمندان قرار دارد. درباره معماری و هنر‌ها و جایگاه هنر‌های تجسمی در معماری ایرانی بحثی را خواهیم داشت و همچنین درباره نشانه‌ها و نماد‌هایی که رمز و راز‌هایی در هنر معاصر هستند. همچنین بحث‌هایی در نوع منظر هنرمندان سنتی ما و منظریابی نگاه آن‌ها خصوصا در نگارگری خواهیم داشت. بحث تعاملات جهانی هنر معاصرایران که با گسترش ارتباطات مجازی تغییراتی کرده است، نیز بحث دیگر این نشست هاست.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بحث هنر‌های تجسمی جدای از تفکر و مطالعه و بررسی نیست، گفت: این بحث مهمی است که هنرمند امروزی بر عکس هنرمند دوران‌های گذشته، نیاز به دانستن و تفکر و تعمق دارد و برای همین است که هنر مفهومی جایگاه ویژه‌ای در این دوران دارد. در همین جشنواره در ورودی نمایشگاه مخاطب با اثری مفهومی رو به رو می‌شود و در ادامه نیز در نقاط مختلف نمایشگاه با آن مواجه می‌شود.

برپایی «چارخونه» با ۱۱۵ عکس از استان ها/از عکاسی محیطی تا عکس‌های مستند

بخش «چارخونه» با نمایش ۱۱۵ اثر از ۱۲ هنرمند از استان‌ها یکی از بخش‌های چهارگانه جشنواره هنر‌های تجسمی فجر این دوره است که این روز‌ها در موسسه صبا و در کنار بخش‌های دیگر جشنواره برپاست.

این بخش که با عنوان کلی «گفتگوی هنرعکاسی استانها» برپاست، ۱۱۵ اثر عکاسی در شاخه‌های مستند، استیجد، فاین آرت و اینستالیشن و از هنرمندان شهر‌های مشهد، زاهدان، زنجان، یاسوج، شهر کرد، بیرجند، گرگان را به نمایش گذاشته است.

مضامین این عکس‌ها شامل بازسازى وقایع تاریخ، آیین هاى محلی، میراث فرهنگی، ویژگى هاى اقلیمى، جغرافیا و محیط زیست است.

عموم هنرمندانی که در این بخش عکس ارائه کرده اند جوانان خلاقی هستند که کمتر نمایشگاه انفرادی داشته اند.

در این بخش آثار متنوعی از تک عکس و مجموعه عکس دیده می‌شود، از یک کار سه متری که به بازسازی واقعه‌ای تاریخی با حضور بازیگران تئاتر و به صورت استیجد ارائه شده است تا کار‌های محیطی ایستالیشن و عکس‌هایی از عکاسخانه‌های قدیم مشهد که با پرده‌های نقاشی شده از حرم از آدم‌ها عکاسی شده و آن‌ها افرادی بوده اند که برای دریافت عکس‌های خود به هر دلیلی مراجعه نکرده اند.

هنرمندان حاضر در این بخش عبارتند از مهلا عربی خان (مشهد)، علی سعیدی (مشهد)، حامد اسدی (مشهد)، محسن کابلی (گرگان)، احسان آقایی (یاسوج)، صادق سوری (زاهدان)، مهدیا مصباحی (مشهد)، محمود بازدار (مشهد)، ساعد فتاحی (مشهد)، محمد نظری (زنجان)، مریم آل مومن دهکردی (شهرکرد)، رضا خالدی (بیرجند).

سه خبر مهم از جشنواره تجسمی فجر/ آغاز بخش پژوهشی جشنواره از امروز

دبیر جشنواره: نزدیک کردن جشنواره هنر‌های تجسمی به بازار هنر برای رونق جشنواره

ابراهیم حقیقی دبیر دوازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در حاشیه مراسم افتتاحیه این رویداد که روز گذشته در مجموعه فرهنگی هنری صبا برگزار شد، گفت: به نظرم کیفیت آثار جشنواره امسال نسبت به دوره قبل خصوصا در دو بخش عکاسی و نقاشی بسیار بهتر است. در بخش عکاسی یکی از دلایل این تفاوت این است که ما در فراخوان اعلام کردیم که مجوعه عکس هم پذیرفته می‌شود و از حالت تک عکس که رویکرد جشنواره در دوره‌های قبل بود خارج شدیم.

وی ادامه داد: عکس‌هایی که در این دوره از جشنواره هستند قابل تامل و شاخص هستند. همچنین در بخش چارخونه نیز از استان‌ها عکس‌های تامل برانگیزی را شاهد هستیم. در بخش نقاشی نیز شاهد آثاری هستیم که بسیار پر جرات و نوآورانه خلق شده اند.

حقیقی درباره موضوع گفتگوی هنر‌ها و نمود آن در این دوره از جشنواره نیز گفت: این قدم‌ اول در این راستا بوده است و امسال شاید در ۲۰ درصد آثار بخش طوبای زرین بتوانیم این موضوع را مشاهده کنیم. این را باید در نظر داشته باشیم که هنرمندان منتظر فراخوان برای خلق اثر نمی‌شوند و در بسیاری از بخش‌ها هنرمندان از میان کار‌هایی که قبلا خلق کرده اند، اثر ارسال کردند. اما فراخوان امسال حتما دریچه‌های مهمی را در ذهن آن‌ها باز کرده است و باید منتظر نتایج آن در دوره‌های بعد باشیم و تداوم این موضوع می‌تواند تاثیرگذار باشد.

دبیر دوازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر درباره نزدیک شدن جشنواره به بخش بازار هنر‌های تجسمی گفت: این اتفاق در جهت پر رونق و پر مخاطب شدن جشنواره تصمیم گیری شد. در جشنواره‌های سینما، تئاتر و موسیقی به هر حال این بعد دیده می‌شود و اینجا هم می‌توان روی این بعد ماجرا تامل کرد. این امکان را باید برای هنرمندان تجسمی قائل شویم که بتوانند در جشنواره اثری که ارسال کرده اند را بفروشند. خصوصا اینکه بسیاری از هنرمندان حاضر در بخش طوبای زرین جوانانی هستند که ممکن است موفق نشوند که به گالری‌ها بروند و گالری‌ها یا فضایشان پر است یا ترجیحشان این است که با آثار پیشکسوت‌ها نمایشگاه بگذارند. این جشنواره فرصتی است تا جوانان فضای حرفه‌ای تری را تجربه کنند.

گفتنی است دوازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر از ۲۹ بهمن آغاز به کار کرده و تا ۵ اسفند در موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان طالقانی، ابتدای خیابان برادران مظفر برگزار می‌شود و ورود برای عموم مردم در بازدید از آثار این جشنواره و شرکت در نشست‌های پژوهشی آزاد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.